Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Man forskar ju på utvinning av etanol via t.ex alger och på syntetisk väg.
Ett framsteg som precis publicerats är att man lyckats odla fram gäst för sån här tillverkning som klarar 40 grader istället för som tidigare 30 grader. Det gör processen snabbare och billigare då man inte behöver kyla ner gäsningen lika mycket och behöver färre stopp för detsamma.

Att mat och etanol skulle sättas mot varandra är en myt.
T.ex går att läsa på Wikipedia:
"Den faktiska utvecklingen visar dock att satsningen på biodrivmedel tvärtom har lett till att det finns mer mat på världsmarknaden än tidigare. Etanolsatsningen har inneburit ett stort uppsving för Brasiliens jordbruk och Brasilien exporterar idag dubbelt så mycket mat som de gjorde innan etanolsatsningen påbörjades, samtidigt som hungern och fattigdomen i Brasilien har halverats och avverkningen av Amazonas minskat med två tredjedelar."
Källa: http://www.erikjennische.com/brasilien/ ... ember-2011
(Nej jag tror inte Etanol är den ultimata och enda lösningen.. det är en del av de olika lösningar som troligen måste fram..)

Japan har efter Fukushima inlett en kraftig omställning i energiförbrukning.. Det går om man vill!
Synd att det verkar kräva en katastrof för att få igång sånt: http://www.etc.se/klimat/efter-fukushim ... t-foredome
"På tre år har Japan gjort något som Sverige inte lyckats med på ett kvarts sekel. Landet har stängt av sina kärnkraftverk, minskat energikonsumtionen och satsat explosionsartat på solenergi.
Förra året sjönk Japans beroende av fossila bränslen med 10 procent. Det som krävdes var en förödande kärnkraftsolycka."

Att gnälla om att allt går åt helvete och därför bara köra på och inte bry sig ser jag som extremt destruktivt.

Håller med om att det krävs långsiktiga investeringar och en viss samsyn på regeringsfronten för att det ska funka.. Det har vi tyvärr inte sett så mycket av i Sverige... samtidigt blir vi sämre och sämre i världsligan på vilka som förbrukar mest resurser. :(
joel80 skrev: Att gnälla om att allt går åt helvete och därför bara köra på och inte bry sig ser jag som extremt destruktivt.
Men det känns ju djävligt trögt när vi betalar in 300 miljarder i energiskatter under 3 år och regeringen betalar ut 50 miljoner extra i bidrag till solceller under samma tid.

Det är ju 0.017 % .... känns ju inte som att området är speciellt prioriterat ....
F-n vad jag stör mig på rubriken på den här tråden. Det KAN inte bli dyrare, det KOMMER bli så in i h-lvette dyrare...
joel80 skrev:Japan har efter Fukushima inlett en kraftig omställning i energiförbrukning.. Det går om man vill!
Synd att det verkar kräva en katastrof för att få igång sånt: http://www.etc.se/klimat/efter-fukushim ... t-foredome
"På tre år har Japan gjort något som Sverige inte lyckats med på ett kvarts sekel. Landet har stängt av sina kärnkraftverk, minskat energikonsumtionen och satsat explosionsartat på solenergi.
Förra året sjönk Japans beroende av fossila bränslen med 10 procent. Det som krävdes var en förödande kärnkraftsolycka."

Att gnälla om att allt går åt helvete och därför bara köra på och inte bry sig ser jag som extremt destruktivt.
Det är inte hela bilden av Japans kärnkraftssituation...
Word Nuclear Association skrev:
http://www.world-nuclear.org/info/Count ... G-N/Japan/

Nuclear Power in Japan
(Updated 30 September 2014)
• Japan needs to import about 84% of its energy requirements.
• Its first commercial nuclear power reactor began operating in mid-1966, and nuclear energy has been a national strategic priority since 1973. This came under review following the 2011 Fukushima accident but has been confirmed.
• The country's 50+ main reactors have provided some 30% of the country's electricity and this was expected to increase to at least 40% by 2017. The prospect now is for at least half of this, from a depleted fleet of no more than 48 reactors.
• Japan has a full fuel cycle set-up, including enrichment and reprocessing of used fuel for recycle.
• The process of regulatory clearance for restarting 48 reactors is under way, but slowly and expected to take some years.

Climate change effects
Carbon dioxide intensity from Japan's electricity industry climbed again in FY2012, reaching levels 39% greater than when the country's nuclear reactors were operating normally, and taking the sector far beyond climate targets. About 100 million tonnes per year more CO2 is being emitted than when the reactors were operating, adding 8% to the country’s emissions. Emissions from electricity generation accounted for 486 Mt CO2 (36.2%) of the country's total in fiscal 2012, compared with 377 Mt (30%) in 2010.
Up to March 2011 the CO2 intensity of Japan’s power generation was 350 g/kWh. Over the next year, with progressive reactor shut-downs, it rose to 487 g/kWh in FY 2012. Among Japan's climate change goals was for the electricity sector to reduce carbon intensity by 20% from 1990 levels, to 334 g/kWh CO2 on average, over the five years from 2008 to 2012.
On the eve of the UN climate change meeting in Warsaw in November 2013, Japan’s Minister of the Environment announced that his country was changing its CO2 emission reduction target from 25% lower than 1990 levels by 2020 to a 3.1% increase from then, or 3.8% reduction from 2005 levels. He cited the shutdown of Japan’s 50 nuclear power reactors, some possibly for an extended period, as a prime reason for this, forcing reliance on old fossil fuel plant.
joel80 skrev:Håller med om att det krävs långsiktiga investeringar och en viss samsyn på regeringsfronten för att det ska funka.. Det har vi tyvärr inte sett så mycket av i Sverige... samtidigt blir vi sämre och sämre i världsligan på vilka som förbrukar mest resurser. :(
Inte sämre än Japan vad gäller klimatpåverkan av CO2 i alla fall... Det hjälpte inte ens att Japan (tillfälligt) stängde ner sin kärnkraft.

http://www.globalis.se/Laender/Japan/(show)/indicators
Japan CO2-utsläpp per invånare 9,25 Ton CO2 per invånare

http://www.globalis.se/Laender/Sverige/ ... indicators
Sverige CO2-utsläpp per invånare 5,60 Ton CO2 per invånare

Fast Sverige har högre energiförbrukning än Japan per capita så har vi mindre utsläpp av CO2 per capita.
VolvoB20 skrev:Men det känns ju djävligt trögt när vi betalar in 300 miljarder i energiskatter under 3 år och regeringen betalar ut 50 miljoner extra i bidrag till solceller under samma tid.

Det är ju 0.017 % .... känns ju inte som att området är speciellt prioriterat ....
Håller med. Energiskatterna är inte öronmärkta utan hamnar i stora skattekistan och används som inkomstkälla för andra samhällssatsningar. Så har det varit historiskt så länge jag kan minnas. Och jag är säker på att det kommer förbli så i framtiden också. Samhället är helt enkelt beroende av skatteinkomsterna på energi, från vägtrafiken, etc.
MartinS skrev:F-n vad jag stör mig på rubriken på den här tråden. Det KAN inte bli dyrare, det KOMMER bli så in i h-lvette dyrare...
Så är det definitivt.
Camel, du har så rätt.. Jag menade inte mitt exempel med Japan som att dom var de renaste på energiförbrukning.. Men dom har satsat kraftigt på förnyelsebara källor senaste åren och ökat den produktionen extremt mycket sen 2011/2012. Samtidigt har dom minskat sin energianvändning rätt mycket.

I och med att väldigt mycket av deras kärnkraft stängdes ner direkt blev de tvugna att elda med annat.. Med högre utsläpp. Det är inte så jag menar eller skulle vilja se en ändring.. Japan har dock visat att man kan ställa om rätt fort, bara politiska viljan finns. Kan man bygga så mycket sol och vindkraft på så kort tid för ett så pass stort land (befolkningsmässigt) borde vi kunna göra detsamma och fasa ut i allafall till att börja med de äldsta reaktorerna, utan att det blir någon nämnvärd dipp på elproduktion.

Att så extremt liten del av stadskassan satsas på t.ex solceller håller jag med om är pinsamt.. Förhoppningsbis får vi se en rejäl ändring där nu.
joel80 skrev:I och med att väldigt mycket av deras kärnkraft stängdes ner direkt blev de tvugna att elda med annat.. Med högre utsläpp. Det är inte så jag menar eller skulle vilja se en ändring.. Japan har dock visat att man kan ställa om rätt fort, bara politiska viljan finns.
Ja de blev tvungna. Men deras omställning är inte hållbar i längden. De importerar en mycket stor del (84%) av sin energi. Återstart av resterande kärnkraft (och även nybyggnation) av kärnkraft är planerad. Alternativ energi är inte utbyggd tillräckligt och kommer inte att kunna byggas ut tillräckligt i tid. Men vi såg tydligt att tvång framkallar "det omöjliga". Men tyvärr räckte inte skalan till. Samma problem i Tyskland. Deras CO2-utsläpp från elproduktionen ökar år från år och ännu har kurvan inte vänt. Trots alla satsningar på "grön" energi.
StefanN skrev:Jaha, då är det bara för alla att öppna lädret.....
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20537088.ab

"Regeringen höjer skatten på bensin och diesel nästa år.

Höjningen kostar en familj ungefär en 50-lapp i månaden.

Därmed sviker Socialdemokraterna två av sina vallöften – på en vecka.

– Oljepriset har sjunkit sedan valet och dessutom sitter vi i regering med Miljöpartiet och får både ge och ta, säger Magdalena Andersson (S).
"

"Jakob Forssmed, ekonomisk talesperson (KD), i pressmeddelande:

– Det finns uppenbarligen två Socialdemokratiska partier i Sverige. Det finns (s)-före valet och (s)-efter valet. De Socialdemokrater som fanns före valet skulle behålla ROT, efter valet begränsas det kraftigt. Före valet skulle bensinskatten inte höjas, efter valet är det inga som helst problem att göra det.
"

"Nästa år höjs dessutom energiskatten på bensin med 44 öre per liter och på diesel med 48 öre per liter – plus moms."

Så 60 öre/liter för diesel och 55 öre/liter för bensin.

"Att man därmed inom loppet av en vecka sviker två av sina vallöften, att inte höja bensinskatten samt att behålla rotavdraget på den nivå som då gällde, tror hon att väljarna kan leva med."
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 17

Jag hade testat med en annan WG-klocka. Kan hä[…]

Okej! Är hjullagret kass brukar det föra[…]

Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]