Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av wissel
Men men men ER,
"skottpengar på", "dubbla premier" "riktiga däck" "SKA åka med",
du ä bara tröttsam.
Adjö
Användarvisningsbild
av milktrucker
Det skulle väl kanske kunna vara så enkelt att någon tillverkare gjort ett sommardäck för vinterbruk(för att det är billigare att tillverka) och sedan lagt på några mm slitbana av mjukt vinterdäcksgummi, och med sommardäcket som grund och säljer det som vinterdäck för att använda slut på under sommaren?

var skiftningen mellan hårt och mjukt gummi går är svårt att avgöra, men resultatet blir helt kasst.
När mjuka gummit tagit slut på vintern och sommardäcket kryper fram så blir det bambi på hal is. Även om det mot all förmoda inte skulle ske någon olycka så är däcket förbrukat för vinteranvändning och man måste ändå köpa nytt däck mitt i vintern.
Ja, och på sommaren får man kanske inte så bra vägegenskaper innan man är nere på hårt gummi.

den stora frågan är om denna lilla fördelen kan väga upp ett däck som kan få livsfarliga vinteregenskaper?

och lite fakta till övriga påståenden och frågor:

Ett billigt asiatiskt vinterdäck är bättre på sommaren än ett premiumvinterdäck.
Varför? - För att billiga däck har hårdare gummi eftersom det är billigare än mjukt gummi.

ang. testet i PDF-format trodde jag vinterdäcket skulle klara sig sämre.
Användarvisningsbild
av ER
Överdrammatiserat att bromsstäckan blir betydligt längre och fästet radikalt sämre?? Gillar man att blåsa på i 70 knyck istället för att stå still så visst, men då skall man också betala minst dubbla försäkringspremien för den mångfallt högre risk du utgör genom misstaget att sladda med dubbfria vinterdäck sommartid.
lennarte skrev:Dom testen du refererar till är ingenting värda i denna diskussion. Dom jämför ju nya sommar däck i sommartemperaturer med nya vinterdäck under samma förhållanden. Till och med jag hade kunnat förutse det resultatet.
Jag väntar på rapporten om en jämförelse med sommar och vinterdäck när dom är 5 år gamla och 5mm kvar. sedan tycker jag att det är lite slöseri med resurser att inte "slita ut" grejerna. Som jag skrivit innan, sunt förnuft.
Min Mazda Pick Up rullade i 10 år utan några som helst problem med vinterdäck på bakaxeln. Ibland nästan nya

Mvh
Lennart
Herregud är du helt imun mot FAKTA, LÄS. Testerna är RELEVANTA på sommarväglag då jämförelsen gäller med ett BEGAGNAT dubbfritt, ja det stod uttryckligen BEGAGNAT VINTERDÄCK så då är det inte nytt. Ett "utslitet" vinterdäck blir INTE bättre än dessa däck på sommarväg precis som slutsatsen, ett sommardäck tappar inte alls lika mycket prestanda som ett dubbfritt vinterdäck gör på bara ett par få år när det blir hårt och halkigt och faller för ålderstäcket långt innan mönstret är slut eller ev. dubb flugit sin väg om däcket är korrekt inkört. Bara lyckats få Gislaved Nordfrost att tappa dubb trotts inkörning, men så var det standardfel på dessa också.

Ditt "sunt förnuft" är inte värt fem öre när IDIOTER sladdar runt på dubbfria vinterdäck sommartid, men dom är ju likt du imuna mot fakta så enda som fungerar är att placera en skrotfärdig 740 lagligt öch överraskade i vägen för dom så dom får sig en tankeställare när dom inte kan stanna i tid utan smäller in i baken på den i 50 m/h med sina halkiga däck istället för att stått stilla med sommardäck så dom får betala dubbelt för sin dumhet.
Spelar ingen roll om du kört bil X i 1000år med dubbfria vinterdäck sommartid när det är rent IDIOTISKT beteende som SKA straffas HÅRT då denna sjukdom tydligen inte går att bota.
Genom att använda dubbfria vinterdäck sommartid visar man pinsamt tydligt att sunt förnuft inte ingår i ens verktygslåda, däremot visar man att snålhet ingår och är huvudingrediensen i lådan.
Finns INGET som heter resursslöseri, när ett däck är slut för sin huvuduppgift så är det slut och moget för utbyte, inte att användas som sämre än sämsta däck för andra årstider för det är ren dumsnålhet att riskera ANDRAS säkerhet bara för att skjuta på ett nödvändigt byte.

Ja "wissel" har du inte drabbats eller sett konsekvenserna av denna idiotiska dumsnålhet så kan du tycka så, men du ändrar snabbt åsikt när du påverkas, inte om utan när och det kommer som en blixt från klar himmel och arrogansen/latheten att inte ha riktiga däck hos vinterdäcksåkaren försvinner inte heller trotts att dom är skyldiga till trafikbrottet och vetskapen att dom kunnat undvika genom rätt däck gör ingen skillnad när dom sparat pengar och fortfarande lever.

Kan se rubriken redan nu:
"Bilist kör över cyklist i 50km/h pga undermåliga däck", bilisten säger som försvar:
"Jag skulle bara köra slut på vinterdäcken då jag inte anser det "sunt förnuft" att byta innan mönstret är slut, inte mitt fel cyklisten välde för en gångtrafikant och hamnade framför min grill, Jag kommer fortsätta med denna taktik då det sparar mig pengar varje år på däckkontot".
Utredningen visar att OM det suttit rena sommardäck hade bilen stått stilla vid eller före denna platsen och incidenten enbart resulterat i materiella skador som kan ersättas för småsummor.
Senast redigerad av 2 ER, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av milktrucker
jag har ganska mycket erfarenhet av allvädersdäck, helårsdäck eller kärt barn har många namn-däck.

Spontana rekationerna:
på volvo 850 är allvädersdäck dåliga på vintern, endast måttliga på sommaren. Inte något att rekomendera öht.

På volvo lastbil med allvädersdäck blir köregenskaperna som fan läser bibeln. När släpet skjuter på släpper den spända drivaxeln i kurvorna och tryck ut baken mot vägkanten.
men det som man inte är beredd på är de dåliga egenskaperna på våt vägbana under sommaren.
På våtvägbana sticker detta mjuka gummit ut rejält med otäcka egenskaper.
Jag har råkar alltid ut för att drivaxeln tappar greppet när det är blött i bl a göteborgsbacken i jkpg, alltid.
I tomme som singelbil blir baken nervös och orolig på våt asfalt. Jag har t o m lagt bredställ med lastbil i cirkulationsring tack vare våt asfalt med mjukt gummi.

jag tycker det borde vara varningsklocka nog att hålla sig borta från mjukt gummi eftersom det har dåliga egenskaper på våt vägbana.
av llesrof
lennarte skrev:
ER skrev: Fullkomligt idiotiskt att ens fundera på. Vintertid har man vinterdäck, sommartid rena sommardäck, ingen hybrid eller missmatch som alltid är sämre än sommardäck.
Om nu däcktillverkarna rekommenderar att man kan köra dom som sommardäck dom sista millimeterna, så tycker jag nog att man kan göra det utan risk. Sedan är det ju som alltid sunt förnuft som gäller. Precis som vid all bilkörning till vardags. Jag tycker nog man ska vara mera rädd för sådana som "ER" på vägen istället.

Mvh
Lennart
Vilken däcktillverkare är det som rekommenderar det? Bara för att en person på ett forum påstår detta så behöver det ju inte vara så. Det är ju internet vi är på :lol:
av monarped111
de va väldans vilken respons,men de e roligt med dikusioner.
så här ligger det till ,jag har kört med dubbfria vinterdäck i 15-20 år och de funkar jättebra.
bara anpassa farten efter underlaget,o slipper tänka på exakta datum när dom ska på o av.
jag lägger på dom i slutet på sept o byter till sommardäck nån gång i april.
när dom dubbfrias mönster går under 4 mm brukar ja trycka i ett par kg extra o köra med dom över sommaren för att sedan lägga på nya till vintern.
köper inte dom billigaste, men heller inte dom dyraste däcken då hankok,sawa viking mm duger bra för mej.
brukar ligga på 6-8 hundra styck med omläggning.
finner ingen anledning till o köpa däck för 15 hundra styck.
nu e de så här att jag köpt en Mazda 121 -95a som ja ska ha till jobbet i vinter ca en mil, o ja kommer inte köra fortare än 70 km
och ska sälja den till sommaren.
de följde med dubbdäck med bra mönsterdjup, men 2 däck har tappat fler dubb än dom andra två.
va ja fattat så får det inte skilja mer än 25% på dubbantalet mellan det med minst dubb o det med flest dubb.
tänkte då ploppa bort lite dubb på dom 2 däcken som har betydligt fler dubb.
så frågan är om jag har 40 dubb i de me minst i ,hur många får ja ha i dom andra som flest.
va ja kommer fram till får det vara 59 som mest, kan nån bekräfta att har ja räknat rätt.
Användarvisningsbild
av lennarte
Jag tänkte jag skull "reda ut" det har så jag har nu tillbringat 3 timmar framför skärmen och är trött i ögonen. Har läst och skummat igenom hur många tester som som helst och hittar ingenting som styrker vad jag påstår. Men mer än 90% av sidor som det står att vinterdäck är livsfarliga på sommaren kommer från däck branschen och dom är ju inte ett dugg intresserade att skriva något om att det skulle gå bra att köra utslitna vinterdäck på sommaren. Ett vinterdäck är ju utslitet när det närmar sig 5mm kvar och det är många fler än jag som tycker att det är slöseri att bara kasta. Jag hittade i alla fall det däck i den reklamen jag "pratade om", det var Bridgestone Blizzak och det när "riktiga "dubbfria vinterdäck var nytt. Då skrev dom att när dom tillverkar däcket lägger dom först på en hårdare gummiblandning för stabiliteten sedan ett lager mjukare gummi. I formen med mönster och sidotexter vulkas alltsammans ihop till ett däck med en mjuk slitbana ner till c:a 5mm därefter en hårdare stomme. Som enligt Bridgestone duger som sommardäck. Just den reklamartikeln hittade jag inte men ni förstår säkert vad jag menar. Jag skulle vara mycket förvånad om ingen annan däcktillverkare gör samma sak. Det går helt enkelt inte att bygga ett stabilt däck av mjukt gummi. Sedan att "dom utslitna" vinterdäcken inte är lika bra som sommardäck av "premium kvalitet" förstår nog dom flesta.
Så "monarped111", ryck du ut dubbarna och kör på dina däck till sommaren, men kör med" insidan av skallen" som dom allra flesta gör. Och vad det gäller besiktningen, prova att besiktiga, det kan inte bli mer än ombesiktning. Troligen bara ett påpekande; Jag besiktigade min förra bil (Volvo 144 -72) en gång med endast 3 st!!! dubb i ena framdäcket. Han snurrade några varv och tittade men sade ingenting. Där var dock betydligt mer än 5mm kvar( köpt dom billigt)

Mvh
Lennart

PS. Jag hade i 14-års åldern mors Monarped -54 års modell till låns ibland. En blå med trampor och endast en växel.. :-)-)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
ER skrev: Kan se rubriken redan nu:
"Bilist kör över cyklist i 50km/h pga undermåliga däck", bilisten säger som försvar:
"Jag skulle bara köra slut på vinterdäcken då jag inte anser det "sunt förnuft" att byta innan mönstret är slut, inte mitt fel cyklisten välde för en gångtrafikant och hamnade framför min grill, Jag kommer fortsätta med denna taktik då det sparar mig pengar varje år på däckkontot".
Utredningen visar att OM det suttit rena sommardäck hade bilen stått stilla vid eller före denna platsen och incidenten enbart resulterat i materiella skador som kan ersättas för småsummor.
Den där rubriken kan ju också vara

"Bilist körde över ett barn pga att bilisten körde V70 istället för porsche 997"

"Jag hade ju inte råd med en 997 med 33 m bromssträcka utan fick köpa en V70 som har 37 meters bromssträcka"
Användarvisningsbild
av SvenB
Vad kan man läsa ut av VolvoB20:s kommentar. Jo man kör bilen efter det man sitter i och dess utrustning. Allt annat är fel. Exempelvis kör jag med dubbfria vinterdäck på vintern. Jag får ta det lite lugnare vid extremväder, än de med dubbdäck som tror att de kan köra som om det var sommarväglag.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
SvenB skrev:Vad kan man läsa ut av VolvoB20:s kommentar. Jo man kör bilen efter det man sitter i och dess utrustning. Allt annat är fel. Exempelvis kör jag med dubbfria vinterdäck på vintern. Jag får ta det lite lugnare vid extremväder, än de med dubbdäck som tror att de kan köra som om det var sommarväglag.

Exakt. Bästa kommentaren i den här tråden hittills. :-)-)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Begagnade däck? Varför https://aeromot[…]

Oljeläckage

På undersidan av turbon sitter det ett r&oum[…]

Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp