Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Sjöllan1980
llesrof skrev:Skatten är dyr på dieslarna men kör du många mil per år så kan det ändå löna sig. Det är ju bara till att räkna på det. Jag kör kanske 70 procent landsväg med min XC70 -06 med automatlåda och hamnar på en liter per mil eller strax under. Det är en rätt okej förbrukning men jag vågar knappt tänka på vad den skulle dricka med ett hästsläp bakom sig :D
Nja, kruxet är ju just det...lönar sig INTE då jag kör ca 1500 mil, MAX 1800 mil/år. Jobbar i stan, men bor 2 mil därifrån. Träningarna ligger ca 45-60 min bort..Inga långa sträckor, men knöliga då det är lite backar, o vägar mellan gärdena som kan isa/snöa igen o så..Vill därför ha bättre grepp.
Min (bensin) drar 0,95 i snitt, o ja, som du säger vill jag helst inte ens se soppamätaren när släpet väl är på.. =P
Det kostar oavsett bensin eller diesel, men skatten är såååå mkt mera på diesel, o det är lite avgörande.
Jag kör mest landsväg också. Blir ju definitivt mer i stan...vilket jag aldrig är i.. =)
av Sjöllan1980
VolvoB20 skrev:V70N o XC70N fram till och med -07 får dra max 1800 kg

Ska du dra tyngre får du välja XC90 eller en V70II eller XC70II från -08 och frammåt men då blir priset det dubbla.
Min v70 får dra 2140 kg totalt i nuläget. Jag har som jag skrev tidigare, utökat b-kort, Så ekipaget får nu väga upp till 4250 kg ..
Ist för 3,5 ton som det var tidigare...O att bara ha b-kort har inte funkat på nåt sätt då jag har ett stort halvblod o en stor boggiekärra (Ringo star trailer).

De xc70 jag kikat på ligger på totalvikt vid utökad på ca 2000 kg...Så där är inga bekymmer...
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Sjöllan1980 skrev:

Ska du dra tyngre får du välja XC90 eller en V70II eller XC70II från -08 och frammåt men då blir priset det dubbla.
Min v70 får dra 2140 kg totalt i nuläget. Jag har som jag skrev tidigare, utökat b-kort, Så ekipaget får nu väga upp till 4250 kg ..
Ist för 3,5 ton som det var tidigare...O att bara ha b-kort har inte funkat på nåt sätt då jag har ett stort halvblod o en stor boggiekärra (Ringo star trailer).

De xc70 jag kikat på ligger på totalvikt vid utökad på ca 2000 kg...Så där är inga bekymmer...
V70N o XC70N fram till och med -07 får dra max 1800 kg, det har absolut inget alls att göra med ditt körkort, utan det beror på att dessa bilar inte är byggda eller godkända för att dra tyngre släp än så. Bromsar, drivlina och kaross är inte godkända för mer om du tittar i reg-beviset.
Sjöllan1980 skrev:Har koll på mina vikter...Just därför volvo passar mig, mittsläp/häst o körkort ganska bra =)
Du har inte riktigt koll. Du måste hålla koll på vad ditt körkort tillåter och vad bilen är godkännd för.
av Sjöllan1980
VolvoB20 skrev:
Sjöllan1980 skrev:

V70N o XC70N fram till och med -07 får dra max 1800 kg, det har absolut inget alls att göra med ditt körkort, utan det beror på att dessa bilar inte är byggda eller godkända för att dra tyngre släp än så. Bromsar, drivlina och kaross är inte godkända för mer om du tittar i reg-beviset.
Sjöllan1980 skrev:Har koll på mina vikter...Just därför volvo passar mig, mittsläp/häst o körkort ganska bra =)
Du har inte riktigt koll. Du måste hålla koll på vad ditt körkort tillåter och vad bilen är godkännd för.
Skumt..har gått på körskolan och gått igenom alla vikter min bil, häst o släp har..har även redovisat detta vid uppkörningen(vilket jag var tvungen till) samt talat med polisen om det...Har även blivit stoppad med släp o ingen sagt nåt.
Jag klarar mig Väl precis på 1800 gränsen om det nu är så. Släpet o hästens faktiska vikt utan nån last är nog precis där.
Skumt att det är så?? Då det står utförligt på transportstyrelsen vad då får framföra vid utökat kort...o ingen körlärare sa heller att man inte fick ha högre än 1800 kg...??? Känner mig plötsligt väääldigt förvirrad....
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Körkortet talar bara om vad DU får köra, inte vad din bil är godkänd för, det måste du också hålla rätt på .

Tänk en liten Fiat som väger 900 kg. Du får inte dra ett släp på 3350 kg bakom den även om ditt körkort tillåter det.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Sjöllan1980 skrev: Jag har utökat Bkort. o får dra 1900 kg på det, som släpet är typat till.
Det är väldigt få bilar som får dra 1900 kg på utökat Bkort. Antingen blir totalvikten för hög för kortet, eller vikten för hög för bilen.

Två bilar klara dock det, Subaru Outback med 3.0. Bensin och Bmw 5 serie, båda med 4WD/AWD

Även Bmw X3 med lilla dieselmotorn fixar det men den är ju dyrare.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Här har du en bil med AWD som drar 2100 kg OCH som ditt kökort också tillåter att du drar 2100, inte så mycket dyrare än din budget.

http://www.blocket.se/orebro/Ford_Kuga_ ... ?ca=22&w=3

Tiguanen börjar också komma ned i pris och klarar drygt 2 ton.

http://www.blocket.se/ostergotland/Tigu ... ?ca=22&w=3
av llesrof
VolvoB20 skrev:Här har du en bil med AWD som drar 2100 kg OCH som ditt kökort också tillåter att du drar 2100, inte så mycket dyrare än din budget.

http://www.blocket.se/orebro/Ford_Kuga_ ... ?ca=22&w=3

Tiguanen börjar också komma ned i pris och klarar drygt 2 ton.

http://www.blocket.se/ostergotland/Tigu ... ?ca=22&w=3
En sådan där Kuga provkörde jag för några veckor sedan. Den var rätt trevlig och jag hade mycket väl kunnat tänka mig den om jag inte vart så förbaskat bortskämd med vad jag har. Det kändes som att gå ned i klass. Men som sagt, trevlig på de flesta sätt om man inte jämför med något bättre :D
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Jag är ingen fordfantast, tvärt om. Nu delar ju Kuga o XC60 bottenplatta så den borde ju inte vara helt fel även om Ford säkert har rostskyddat plattan sämre än volvo.

Men om du bara har utökad B så är ju Kugan oslagbar i att dra tunga släp lagligt. Vet ingen annan bil som slår det.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Begagnade däck? Varför https://aeromot[…]

Oljeläckage

På undersidan av turbon sitter det ett r&oum[…]

Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp