Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Det tråkiga är för er/dem som tar BE-kort nu, det är att ni inte får köra BE-trailer. Men efter en V70 får man hänga på en 3,5 tons transport & köra en påse chips om man vill :lol: Provet är inte så svårt, köp BE boken, kostar runt 200. Sen pluggar man & tar någon körlektion. Ska backa genom en bana & så. Men klart värt det! :D
MartinS skrev:
joel80 skrev:
MartinS skrev:BE är ju överlägset eftersom man då man jobbar med bruttovikter istället för teoretiska vikter. Vad får bilen dra, vad väger släpet just nu..

Men för de flesta räcker säkert utökad B, det är ju ett stort lyft från B med dagens tunga bilar.

I övrigt håller jag med B20, uppgradera lappen istället för att välja bil efter körkort.
När det gäller vad bilen får dra så handlar det alltid om bruttovikt. Har di t.ex utökat o får ha tågvikt på 4250kg och bilens vikt är 2200kg samt att bilen får dra 1600kg får du ändå hänga på en vagn/släp på den som har totalvikten 2050kg, så länge den inte är lastad mer än 1600kg (eller vad nu bilen är specad med)
När det gäller kortets behörighet för vad mn får dra så är det totalvikt som räknas även på utökat b.. Men som sagt, bilens siffra för hur tungt den får dra är alltid bruttovikt.
Ja visst är det så angående bilen, men inte vad det gäller lappen, precis som jag skrev. Det jag menar med bruttovikter är att du med BE får hänga på en kärra med en totalvikt på 10.000kg (begränsat till 3,5ton om man tagit det efter 19jan 2013 tror jag?) så länge den i ditt exempel inte väger mer än 1600kg för stunden. Det får du inte med utökad. Så med BE är det enda intressant vad bilen får dra och hur mycket släpet väger just nu, enklare blir det inte.
Exakt, med utökad B får jag inte ens dra mitt tomma båtsläp som väger 400 kg efter min XC70, Jag får inte heller inte dra mitt hästsläp även om det är tomt med utökad B.

Som de skrevs innan, det enda man behöver göra för att får ett "riktigt" släp-kort är ju att köpa boken för 200 spänn, läsa den kvällen innan och skriva teorin, köras ska det ju göra i vilket fall som helst. Sen har man ju det riktiga släp-kortet livet ut.
av osla
Gotlandsbästa skrev:Det tråkiga är för er/dem som tar BE-kort nu, det är att ni inte får köra BE-trailer. Men efter en V70 får man hänga på en 3,5 tons transport & köra en påse chips om man vill :lol: Provet är inte så svårt, köp BE boken, kostar runt 200. Sen pluggar man & tar någon körlektion. Ska backa genom en bana & så. Men klart värt det! :D
hur blir det om man har CE då? tänker på det här med max 3500 kg släp på BE efter visst datum (kommer inte ihåg exakt det blev). men dom som tog BE före får ju dra ännu tyngre släp om dom nu skulle hitta någon bil som får dra det, men jag tog mitt CE 26-04-2013 och fick ju då per automatik allt under CE utom då mc och buss. är det något annat som gäller då för släpvagnsvikten på BE ekipage eller är det 3500kg?
Användarvisningsbild
av MartinS
Har du CE, får du dra vad vi som tog BE innan förra januari får dra. Obegränsat bara bilen klarar (får) dra det.
Användarvisningsbild
av TommyP86
VolvoB20 skrev:
joel80 skrev:Utökat B är ju betydligt enklare/billigare/snabbare än BE... Och skulle ju täcka TS behov med råge.. Så varför fördyra och krångla till det med BE?
Är det så stor skillnad?

Båda har ju uppkörning och teorin läser man ju in kvällen innan, svårare än så är den ju inte.

Du måste ju ändå fixa kktillstånd, bil, släp, foto beställa tid, få ett nytt körkort tillverkat osv.
Teorin för BE läser man inte in kvällen innan. Har du gjort det? Det är fullständigt teoriprov B med tillägg för BE, och samma gäller uppkörning. Så det blir rätt många sidor att gå igenom.
osla skrev:
Gotlandsbästa skrev:Det tråkiga är för er/dem som tar BE-kort nu, det är att ni inte får köra BE-trailer. Men efter en V70 får man hänga på en 3,5 tons transport & köra en påse chips om man vill :lol: Provet är inte så svårt, köp BE boken, kostar runt 200. Sen pluggar man & tar någon körlektion. Ska backa genom en bana & så. Men klart värt det! :D
hur blir det om man har CE då? tänker på det här med max 3500 kg släp på BE efter visst datum (kommer inte ihåg exakt det blev). men dom som tog BE före får ju dra ännu tyngre släp om dom nu skulle hitta någon bil som får dra det, men jag tog mitt CE 26-04-2013 och fick ju då per automatik allt under CE utom då mc och buss. är det något annat som gäller då för släpvagnsvikten på BE ekipage eller är det 3500kg?
Här är en bil som får dra på BE/CE-kort. inte gratis men jäkligt ball :-)-)
http://www.betrailer.se/

Bild
Användarvisningsbild
av VolvoB20
TommyP86 skrev:
VolvoB20 skrev:
joel80 skrev:Utökat B är ju betydligt enklare/billigare/snabbare än BE... Och skulle ju täcka TS behov med råge.. Så varför fördyra och krångla till det med BE?
Är det så stor skillnad?

Båda har ju uppkörning och teorin läser man ju in kvällen innan, svårare än så är den ju inte.

Du måste ju ändå fixa kktillstånd, bil, släp, foto beställa tid, få ett nytt körkort tillverkat osv.
Teorin för BE läser man inte in kvällen innan. Har du gjort det? Det är fullständigt teoriprov B med tillägg för BE, och samma gäller uppkörning. Så det blir rätt många sidor att gå igenom.
Ja det har jag gjort nyligen så nu har jag alla bokstäver på kortet från motorcykel, bil, lastbil, buss och tungt släp.

Teorin är ju busenkel att läsa in. Jobbigare med körningen.
Användarvisningsbild
av lennarte
Jag tog BE förra våren (körde upp 2 dagar innan dom nya reglerna började gälla). Läste teorin och gjorde proven på internet hela vintern och tyckte nog inte att teorin var så himla lätt. Men det var nyttigt. Det har hänt en hel del sedan jag tog körkort förra gången (drygt 40 år sedan) men körningen var sk-tlätt. Körde upp med en framhjulsdriven Seat med 1500 kg bakom på snorhala vägar i ymnigt snöfall den 17-de januari. Det var ingen risk för fortkörning. Backprovet blev lite problematiskt, Linjerna och backspeglarna snöade igen så snubben som skulle godkänna mig fick "rita" nya linjer i snön hela tiden.

Mvh
Lennart
VolvoB20 skrev: Ja det har jag gjort nyligen så nu har jag alla bokstäver på kortet från motorcykel, bil, lastbil, buss och tungt släp.

Teorin är ju busenkel att läsa in. Jobbigare med körningen.

Va? ?:-/ Körningen är ju lätt! Teorin är inte svår men ändå teori :-O)
Problem med volvo v70-99

Verkar vara en blandad pott. De första verkar[…]

Kan vara vevaxelgivaren som spökar. Sen skada[…]

Ojämn gång.

Elektroniska gasspjället kanske :-/ :-o

Ojämn gång

Smutsig tomgångsventil, luftmassemätare[…]