Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Jag förstår inte riktigt att du inte klarar dig med en "vanlig" kombibil. Vi var i samma situation som du. När älsta dottern var 3 år, fick vi tvillingar. Inte sjutton behövde vi en "lastbil" för det. :D Är det inte något annat som styr din längtan efter en "häftigare" bil. :?:
Jag tror han vill ha nåt mer ballt o åka i :-)

Tur man har lite både och hemma så man kan åka volvo till vardags och pickis och jänkare när man har lust och vid fint väder.
Jonas_latt skrev: Tvillingvagnen fyller hela bagaget.
Tänk på att flakutrymmet under kåpan inte hänger ihop med kupen som på en kombi, därför har det ingen ventilation eller uppvärmning som kombiutrymmet vilket gör det till ett kallt och fuktigt område där det inte är kul att köra vardagliga saker.

ACn både värmer/kyler/avfuktar ju en kombi.

På pickisen får du grönsakerna och frukten du köper i matkassen på affären djupfrysta och stekta på sommaren, och under vår och höst får du sakerna fuktiga.
Och vagnen full med fukt. Kul att sätta sina barn i en iskall och fuktig vagn.
Nej, lägg ner det här. Pickuper är inte till för att frakta familjer utan betong, timmer och annat som inte kan klaga.
Får tyvärr stämma in i nedanstående - en riktigt dyngbil med snordyra delar. En vän köpte en -08 för ett 2,5 år sen, den hade rullat 13k mil. Började med strul med bakhjulsdrivning, en ganska simpel grej men i Sverige är du tvungen att köpa hela bakaxeln ny tydligen... han lyckades köpa från England med tiden för en tredjedel av svenska priserna (just de delar han behövde) sen fortsatte det med automatlåda som slira och diverse andra problem. Han skruvar mkt själv men det slutade med reparationer för 80k första året ändå.

Lägg där till en ljudkomfort, eller brist på komfort som inte är av denna värld, bilen går för övrigt illa på vägen - ett typiskt rambygge, snäll blandad körning landade på 1,2. Baksätet är värdelös för annat än förvaring.

Summan av det hela, inget trevligt åkande, inget trevligt utseende, inte speciellt manlig (den är inte full size) inte ekonomisk, inte rolig. Tar sig fram bra i snö och över en lerig åker dock. Plusen överväger inte alla minus = köp en riktig bil, ingen lastbil, till familjen.

Magnus308 skrev:Navara är en riktig skitbil med mängder av dyra problem, Bla som redan nämnts motorer som havererar på löpande band pga lagerproblem med vevaxeln.
Pathfinder är samma skräp och som rostar något sanslöst, Den bärande ramen rostar samt stötdämparinfästningarna så hela främre hjulupphängningen kan falla samman.
Toyota Tacoma är ju också en helt fantastisk modell som kan gå av på mitten pga rost :lol: har hänt att dom knäckts när dom lyfts på verkstadslyften
Problemen är inte direkt tillfälliga utan det handlar om tiotals år av samma skräpbilar..

Hade du varit hantverkare och velat ha en slitochslängbil med 3 års leasing så visst go for it, Men som privatbil till familjen så är det rena skräpet.
Köp en minibuss om du behöver nått större, sitter all manlighet i bilvalet är det ändå kört. :)
Med en minimuss åker i allafall familjen bekvämt. Det är manligt att ta hand om familjen. ;)
Tack för alla svar.
Trodde Nissan Navara va en riktig bil.

Men efter er och vad jag har läst så verkar det ärligt talat va en skit bil.

Sen att det skulle bli kallt och fuktigt mm i skuffen har jag inte ens tänkt på.

Så tack för idéerna.

Sp
SvenB skrev:Jag förstår inte riktigt att du inte klarar dig med en "vanlig" kombibil. Vi var i samma situation som du. När älsta dottern var 3 år, fick vi tvillingar. Inte sjutton behövde vi en "lastbil" för det. :D Är det inte något annat som styr din längtan efter en "häftigare" bil. :?:
Vad hade du då för vagn.?
När jag har lagt i vagnen så skulle jag kunna få in två små sport bag. Eller en större.
Vilket jag tycker är för litet. Som i sommar ska vi på semester. Var ska då tex resesängen va?
Sen tält eller liknande, camping bord /stol mm.

Det är i såna tillfällen jag tycker att en stor pickup skulle funka.
Men får väl bli en q7 eller liknande.

Hej Jag behöver byta ut mina 21" frikt[…]

Kan du dela med dig av länken?

Justera VVT drevet

Hej Har jag tolkat det rätt att om adaptione[…]

ljudet av ett dött batteri?

Köpte mig ett tungt och enligt expediten br[…]