Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hilmer
llesrof skrev:
Som motorintresserad så kanske detta är en självklarhet, men för dom som bara är glada och tacksamma så länge bilen startar och fungerar har kanske varken vetskap eller intresse av att kolla upp hur ett sådant test skall utföras eller vad som krävs. Därför kan inte detta belasta bilägaren.
Aha... ja men så bra. De som inte kan, eller inte bryr sig, slipper ta ansvar. Det måste väl gälla annat bilrelaterat också då, även slitna däck, undermålig belysning och en och annan trafikregel. Detta kan ju inte belastad bilägaren.
Om inte testet utförts enligt de förutsättningar som krävs för att man ska få ett korrekt värde så kan man ju heller inte ge anmärkning på resultatet...
Åter igen... bilprovningen skall inte felsöka. De konstaterar ett fel som inte borde vara där.

Nu går du till ytterligheter, dom flesta vet ju om hur lagarna ser ut vad det gäller däck, belysning och trafikregler pga att man matas hela tiden med uppgifter kring detta bl a på trafikskolan.
Men vad som krävs utav en vid en kontrollbesiktning ges det mer än sällan någon allmän information om.
Återigen, den som inte har ett bilintresse vet inte om att detta med varmkörning krävs för att ett test ska gå att utföra, de kör till stationen och lämnar in nycklarna och går och sätter sig en kaffe.
Om man ska kunna kräva detta av bilägaren så måste också informationen kring detta spridas, vilket det inte gör.

Bilprovningen ska inte felsöka nej och det var inte heller detta det handlade om, om förutsättningen för att ett test skall kunna genomföras med ett korrekt värde inte uppfylls så kan man ju inte heller ge anmärkning på ett fel som inte finns. Antingen får man ju se till att varmköra eller så får man ge anmärkning på att ett test inte går att genomföra.
Det är ju du som besiktningstekniker som skall ansvara för att testet genomförs på ett korrekt sätt, om inte så finns det ju inget värde i det test som gjorts.
Min erfarenhet av carspect besiktning är enbart god, vid besikningen av min D5 -03 senast i fredags så tog besikningsmannen bilen från uppställningsplatsen direkt in i hallen utan att göra det sedvanliga avgastestet utanför. På en direkt fråga varför sa han att vanligtvis körs dessa bilar med för lågt varv så att värderna blir fel och han skulle avsluta besiktningen med ett avgasprov efter att ha "dragit ur den lite med ett varv runt kvarteret. ( det var nog onödigt eftersom jag på väg till besiktningen hade sett till att det var ordentligt varmt både i motor och bromsar (tur att farbror blå inte hade kontroll) efter att dragit ur den på ettan till trean till maxvarv)) Besikningsresultat blankt papper. men tips (inte ens bra att veta) om att länkarmslagringarna börjar att bli mjuka, något glapp i inre styrled samt att bakre avgasupphängning borde bytas. Detta var på carspect anläggning Erikslund i Västerås som i min mening gör ett prof. jobb.
Användarvisningsbild
av Nexus
Vad är det som säger att en besiktning ska ta en viss tid? betalar man nästan 400:- kan de gott ta en tur runt huset så bilen blir varm igen. Ibland är de ju klara på 5 minuter då är det bra timpenning!!
Användarvisningsbild
av Allinug
rid54 skrev:Tills annat bevisats vill jag tänka såhär: Du har rätt att äga en bil (kan finnas extrema situationer då detta inte gäller) och du har rätt att köra den (rätt körkort, tack!). Sedan ska den kontrolleras och kontrollerande instans kan förbjuda dig att använda bilen, genom ett delegerat myndighetsbeslut, om bilen inte uppfyller de tekniska kraven som gäller för tillfället. Rimligen bör kontrollerande instans kunna visa, att det finns TEKNISKA FEL på fordonet, som föranleder beslutet. Att katen är kall är inte ett tekniskt fel. Provningen bör rimligen kunna VISA att ett fel faktiskt föreligger, om man ska meddela restriktioner att använda fordonet. Är detta resonemang fel?
Nej, så borde det vara. De kan ju inte meddela beslut tagna helt ur luften. Men om något inte är testbart?
av *pettson*
På ett sätt lär sovjet vara en idol. Där finns regler. Följ dom och inga problem uppstår. Konstigt nog är sverige lika sovjet avseende det. Vi har regler o dom ska följas.
Men här har folk åsikten att man kan skita i regler och att man är felbehandlad om man får konsekvenser enligt satta regler.
Kanske är det kulorna, eller egot som såras först?
För kvinnor verkar inte ha problemen eller den ömheten.

Hursomhelst är problemen lättlösta.
Först ringer man stationschefen och FRÅGAR om hur reglerna är. Det finns regler för hur testerna ska utföras.
sen dubbelkollar man att det talas sanning. Reglerna går att beställa, dom går till och med att se på internet om man letar.

Sen.. Kan man börja ventilera åsikter om sanningen och stationschefens regler inte stämmer överens.
Så börja gräv efter reglerna istället. Eller som jag sa:RING STATIONSCHEFEN.

EDIT:Efter att ha varit inne på bilprovarens hemsida kan jag till och konstatera att TS inte ens försökt få rätsida på något.
På hemsidan finns klart och tydligt aviserat hur man ska göra om man fått resultat man inte är nöjd med.

Frågor eller synpunkter angående din besiktning
Om du har frågor om eller synpunkter på besiktningen eller något annat i samband med ditt besök hos oss vänder du dig i första hand till den station där aktuell besiktning är utförd. Reklamationer angående besiktningsresultat ska reklameras innan reparation utförs.

Vår kundtjänst hjälper gärna till att sammankoppla dig med rätt station. Telefonnumret till kundjänst är 0771-44 22 33. Det går även bra att maila till oss på [email protected]
av PTV
Är man så bekväm som besiktningspersonal så man inte orkar varmköra en äldre bil som först fungerar som bäst med varma delar då borde man nog skaffa ett nytt arbete eller lägga ner verksamheten.Det är nämligen deras arbete att förstå när bilen fungerar som bäst ifråga om dessa avgasvärden.Har själv varit med om att få åka runt besiktningshallen två till tre varv och sedan har alla värden varit bra.Hur svårt ska det vara att tänka efter lite på vad man håller på med eller framförallt vad för slags verksamhet man bedriver och hur dessa föremål fungerar som man ska bedömma.CarSpect borde nog få underkänt på dessa prov och tvingas till en omskolning med en ny avgift om det nu gått till som TS skriver.
av llesrof
Vojje skrev:vad ska man säga om detta, llesrof ??:-/

att påstå att fel föreligger är knappast samma sak som att felsöka. Hur tänker du där?
veterligen föreskriver lagar och förordningar vilka krav som samhället ställer på däck och belysning (som du använder som exempel), dock är det inte straffbart att komma till en besiktning med halvljummen motor. D.v.s. det blev ju det på sätt och vis p.g.a. besiktningsmannens/kvinnans inkompetens och brist på kundorientering. Tänk på det "pettson"! Det var inget man behövde tänka på i ditt paradis, Sovjetunionen.
Hur jag tänker? Jag trodde det var uppenbart, men jag kanske använde långa och svåra ord som vissa har svårt att förstå. Jag vet inte om någon PÅSTOD att ett fel förelåg. Ja, om vi nu skall märka ord. Däremot så kan vi nog alla vara eniga om att bilen visade felaktiga avgasvärden och blev underkänd på detta. Att underkänna en bil med dåliga avgasvärden är ett korrekt förfarande. Vems är då ansvaret för att bilen visar dåliga värden? Jag hävdar att det är bilägarens ansvar. De flesta här hävdar att det är besiktningsmannens. I det aktuella fallet är det ju dessutom fastställt att de felaktiga värdena berodde på att bilägaren, alltså den som är ytterst ansvarig för bilen, slarvat med att varmköra den. Trist att bli underkänd på en sådan skitsak, men nu var det ju så det blev. Ännu tristare är det ju att bilägaren lämnade in bilen på verkstad för felsökning. Faktum kvarstår dock och det är att bilen visade felaktiga värden på grund av slarv med varmkörning.

Jag kommer aldrig ge mig på att jag tycker att det är bilägarens ansvar och inte att besiktningsmannens.
Användarvisningsbild
av Hilmer
llesrof skrev: Jag kommer aldrig ge mig på att jag tycker att det är bilägarens ansvar och inte att besiktningsmannens.
Vi börjar förstå det, men därmed inte sagt att du har rätt...

Checklistor inför besiktningen
Det finns en del du kan göra i förebyggande syfte om du vill minska risken för ombesiktning av ditt fordon. Vi har satt ihop checklistor som du kan ta hjälp av för att kontrollera ditt fordon före besiktningen.
Personbil, lätt lastbil och lätt buss

Kom ihåg att kontrollera:

- vindrutetorkare och spolare

- att batteriet sitter fast

- signalanordning, blinkers och belysning

- skyltlyktan för registreringsskylten

- däckens mönsterdjup, minst 1,6 mm

- att backspeglarna är hela och sitter fast

- bilbältena, även bak (koppla gärna ihop bältena i baksätet)

- att det finns varningstriangel i fordonet.

Kom ihåg nyckeln! Om din bil har en löstagbar dragkrok, ta då med dig denna samt eventuell nyckel till besiktningen.

Kontrollera även oljenivån i motorn (se fordonets instruktionsbok) samt att eventuell löstagbar dragkrok plus nyckel finns med i bilen.

Liknande text på de flesta testanläggningars hemsidor, står ingenting om att det krävs att motorn är varmkörd.
Jag ser det så här:
Besiktningsmannen utför ett test. För att resultatet av testet ska vara giltigt måste vissa villkor vara uppfyllda beroende på hur avgasreningen fungerar. Ett av dessa villkor är t.ex. att katalysatorn måste ha uppnått en viss drifttemperatur. Då besiktningsmannen är den som utför testerna bör han vara införstådd med vilka dessa villkor är och se till att de är uppfyllda alternativt försöka uppfylla dem för att testets resultat ska ha något värde.
av rid54
SubMarine skrev:Jag ser det så här:
Besiktningsmannen utför ett test. För att resultatet av testet ska vara giltigt måste vissa villkor vara uppfyllda beroende på hur avgasreningen fungerar. Ett av dessa villkor är t.ex. att katalysatorn måste ha uppnått en viss drifttemperatur. Då besiktningsmannen är den som utför testerna bör han vara införstådd med vilka dessa villkor är och se till att de är uppfyllda alternativt försöka uppfylla dem för att testets resultat ska ha något värde.
Tack, det var ungefär det jag ville säga, men jag skriver lite väl mycket ibland så det blir oklart vad jag menar. :D
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10
Nya Volvo XC70 PHEV

Press release från Volvo https://www.media.[…]

ljudet av ett dött batteri?

Tack för svaren. Åker till batterilagre[…]

Byta topplocket, eller hela motorn?

Vad säger ni om detta? Kommer det att fungera[…]