Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Perc skrev: Angående diesel- vs bensinvärmare så är bensinvärmarna något snabbare att starta, men drar lite mer bränsle. Precis som dieselmotorn så är ju även dieselvärmaren ca 30% snålare pga dieseloljans högre energiinnehåll.
Hur räknar du då?

Thermo Top V
Fulleffekt Diesel 0,60 l/h
Fulleffekt Bensin 0,67 l/h

Lågeffekt Diesel 0,35 l/h
Lågeffekt Bensin 0,39 l/h
Användarvisningsbild
av joel80
Osla, det gäller ju bara när du använder energin i bränslet för drivning av fordonet i en ssån motor.
Momentum skrev:
Perc skrev: Angående diesel- vs bensinvärmare så är bensinvärmarna något snabbare att starta, men drar lite mer bränsle. Precis som dieselmotorn så är ju även dieselvärmaren ca 30% snålare pga dieseloljans högre energiinnehåll.
Hur räknar du då?

Thermo Top V
Fulleffekt Diesel 0,60 l/h
Fulleffekt Bensin 0,67 l/h

Lågeffekt Diesel 0,35 l/h
Lågeffekt Bensin 0,39 l/h
Okej, ska erkänna att jag drog siffrorna ur hatten igår kväll. Men bensinvärmaren drar mer, det är fakta.
osla skrev:fast det borde ju nästan vara tvärs om med diesel/bensin. dieseln har högre energivärde, och därför så blir det mindre spillvärme från eldad diesel mot för bensin. därför nya dieslar har så dålig värme
Dieselbilar har dålig värme för att motorns konstruktion gör att stora mängder insugsluft passerar rakt genom motorn då man motorbromsar. Spillvärmen försvinner ut med avgaserna, helt enkelt.

För övrigt är det inte bara moderna dieselbilar som har dålig värme, det gäller även moderna små bensinare. Min 1.4-liters bensinturbo med aluminiumblock kallnar efter några trafikljus då det är kallt, samt då man kliver av gasen i nedförsbacke på landsvägen. Den blir aldrig heller varm av stadskörning vintertid, man måste ut på landsvägen så man får hålla foten på gasen lite längre tid åt gången. En kompis har en Octavia diesel (2.0TDI PD140) och jag upplever själv att det är bättre värme i hans bil än i min.
VolvoB20 skrev:+ 10.000 kr /3e år i renovering/sotningskostnad om det är en dielvärmare.
Låter fruktansvärt vansinnigt dyrt, men jag har inte kollat vad det kostar på verkstäderna här. Ska fråga vid tillfälle.
Användarvisningsbild
av joel80
Har både diesel och bensinvärmaren samma effekt?
Användarvisningsbild
av Perc
joel80 skrev:Har både diesel och bensinvärmaren samma effekt?
Jo, och det finns ju olika storlekar. Verkstaden som installerade min förra vintern påstod att 4.3kW skulle räcka, men jag valde 5 kW istället. Det har jag inte haft någon anledning att ångra.

Sen kan det ju förstås hända att man medvetet konstruerat de olika värmarmodellerna så man ska kunna erbjuda samma effekt oavsett bränsletyp.
Användarvisningsbild
av Momentum
joel80 skrev:Har både diesel och bensinvärmaren samma effekt?
Fem resp tre Kw, full, lågeffekt, samma både för bensin resp diesel
Perc skrev:
osla skrev:fast det borde ju nästan vara tvärs om med diesel/bensin. dieseln har högre energivärde, och därför så blir det mindre spillvärme från eldad diesel mot för bensin. därför nya dieslar har så dålig värme
Dieselbilar har dålig värme för att motorns konstruktion gör att stora mängder insugsluft passerar rakt genom motorn då man motorbromsar. Spillvärmen försvinner ut med avgaserna, helt enkelt.
Inte bara vid motorbroms.... dieselmotorn har ju inget gasspjäll så det är ju fullt blås av iskall luft rakt igenom motorn hela tiden.

Sen kör ju alla bilförsäljare med skrönan att den dåliga värmen skulle bero på att en modern diesel skulle ha så hög verkningsgrad så kunden ska vara nöjd med att värmen är dålig.

Skulle man stoppa luftflödet med ett gasspjäll så skulle det inte bli nog kompressionstryck för att få dieseln att självtända, att det funkar på en bensinare är ju för att det finns ett tändstift som fixar tändningen även om trycket är lågt.

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]