Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av llesrof
Bosse112233 skrev:
llesrof skrev:
Bosse112233 skrev: Jo, den V7O:n jag har är en 01a som gått över 28000 mil så den får jag nog inte mer än högst 20000 för och c3an jag funderar på att köpa är en 10a och kostar ungefär 80000, men jag har räknat ut att skatt och försäkring och bränslekostnad är ungefär 12000 mindre per år än på V70:n och sen kan jag nog även räkna med att det det blir mindre repararationer på c3an än på Volvon så där tjänar jag nog lite till. Men ska jag köpa c3an så sätter jag nog på dragkrok på den också, det kostar 8000, så då lånar jag ungefär 70000 och räntan på ett sånt lån ligger på 5,6%
Okej, då sparar du 1000:- i månaden. Så länge lånet inte överskrider det du sparar i driftkostnad så blir det ju plus i kalkylen. Om bilen kostar 90000 med dragkrok och du lånar 70000:- så betalar du ungefär 1350:-/månad i lån. Alltså blir det dyrare att byta bil om man ser det strikt ekonomiskt.
Så då om jag behåller Volvon och den skulle kosta mej 1200 kr i månaden för skatt försäkring och reparationer så skulle jag förlora 150 kr i månaden om jag köper c3an?
Ja, det är ju bara till att sätta igång att räkna på det hela. Skall man spara pengar på att byta bil så måste totalkostnaden för den nya bilen bli lägre än totalkostnaden för den befintliga bilen. Kalkylprogram är din bästa vän i sådana här fall. Du vet vad din bil kostar dig. Har du ordning på dina papper, eller kanske till och med redan har en budget i datorn, så är det ju bara till att räkna ut vad din bil kostat dig varje månad under ett år. Sedan kollar du vad den tilltänkta bilen kommer att kosta, inklusive lånet. Eftersom du inte känner alla kostnader för den tilltänkta bilen så får du skatta kostnaderna. Skit i värdeminskningen för räknar du med den också så inser du att det där med att åka buss inte är så dumt :D
av Bosse112233
MartinS skrev:Betänk att du med Volvon kan låta den stå och ha låga kostander medans C3:ans värdeminsknig/lån står och tickar oavsett om du använder den eller inte.

Här kan du peta in lite kostnader och se själv vad som påverkar totalen med olika bilval.
http://www.gunneby.se/v70.xlsx

Lånar du 70 papp kan du räkna med en årskostnad på ~16k för ränta och amortering, om du lånar det på 5 år vilket kanske är en rimlig avbetalningstid.
Försöker mej bara på lite huvudräkning nu. Jag har ett topplån på 70000 som jag amorterar 5000 kr i månaden på, och köper jag c3an kommer jag att få ett topplån till på ungefär 70000. Har börjat märka att pengarna inte räcker till nu om jag ska amortera 5000 kr i månden, så jag har tänkt att amortera 4000 kr i månaden på de här 2 lånen, och med den amorteringstakten tar det 2 år och 11 månader att amortera av 140000 kr.

Då amorterar jag av billånet på 70000 på 18 månader, men i så fall får jag ha det andra topplånet amorteringsfritt (om jag får det), och då blir det lite extra räntekostnad där om jag lägger all amortering på billånet.

Då får jag en nettoränta (efter avdrag) högt räknat på ungefär 3500 kr och räknar man då att jag får en merkostnad på det andra lånet på ungefär lika mycket på grund av att jag inte amorterar av på det under tiden så får jag en extra räntekostnad på ungefär 7000 kr högt räknat för att jag tar ett billån på 70000 för att köpa c3an med dragkrok.

C3an har gått ca 6500 mil, och om jag har den i 8 år så räknar jag med att den har gått ca 18000 mil, och om den då har tappat 60000 i värde så har c3an sammanlagt kostat mej 67000 kr i värdeminskning och ränta, och det blir en årskostnad på ungefär 8350 kr.

Och jag uppskattar att Volvo V70:n kostar mej ca 12000 kr mer per år än c3an om man bara räknar skatt försäkring och bränslekostnad. Så enligt den här beräkningen skulle jag tjäna 29000 kr på 8 år, och om Volvon tappar 15000 kr i värde under samma tid så blir det en besparing på 44000 kr att ha c3an i stället för Volvon i 8 år enligt den här beräkningen.
av PFA
Skit i värdeminskningen? Det resonemanget förstår jag inte alls. I alla fall inte om man ska räkna totalekonomi och inte planerar ha bilen sin livslängd ut, eller vet att den personliga ekonomin ser ljusare ut om något år när bilen ska säljas och då inte behöver bry dig så mycket om den saken. Värdeminskningen står för en betydande del av totalekonomin på bilen, och inverkar mer ju nyare bilen är. Val av bilmärke och utrustning är naturligtvis också kopplat till det. Utveckla gärna :)
av Bosse112233
Att räkna på 8 år tycker jag är logiskt i min situation för jag är 57 år nu, och när man är 65 går man ju vanligtvis i pension, och då har man inte mycket att leva på om man inte har sparat pengar.
Användarvisningsbild
av joel80
Om 8 år har pensionsåldern höjts till minst 67.. ;) Så du kan gott räkna på 10 år om du vill.. Hehe..
av llesrof
PFA skrev:Skit i värdeminskningen? Det resonemanget förstår jag inte alls. I alla fall inte om man ska räkna totalekonomi och inte planerar ha bilen sin livslängd ut, eller vet att den personliga ekonomin ser ljusare ut om något år när bilen ska säljas och då inte behöver bry dig så mycket om den saken. Värdeminskningen står för en betydande del av totalekonomin på bilen, och inverkar mer ju nyare bilen är. Val av bilmärke och utrustning är naturligtvis också kopplat till det. Utveckla gärna :)
Ja, det är jätteenkelt. Jag räknar bara de kronor och ören som jag betalar ur min plånbok eller mitt konto. Det är ju faktiskt de pengarna jag har. Jag får ingen faktura på värdeminskning. Har bilen ett andrahandsvärde när jag är klar med den så är det bra men det är inget jag har med i kalkylen när jag köper den. Har jag köpt en sak för pengar så är de pengarna borta. Jag räknar inte värdeminskning på soffan, TV:n, mjölken eller mina musikinstrument heller.
av kvillebäck
När det gäller byggvaror är väl inte skillnaden på C3 och V70 så stor om man talar 0m vad man får in. Ingen gips-skiva i någon av dem. Komplettera med dragkrok så spelar det väl ingen större roll. Kärra brukar vara fritt att låna på många byggvaruhus så då kan man passa på att ta en vända förbi tippen i samma veva.
Användarvisningsbild
av MartinS
Hur ser rep och underhållskalkylen ut? Min erfarenhet säger att det knappast är billigare att hålla igång en nyare fransmann än en äldre volvo.
Användarvisningsbild
av SvenB
kvillebäck skrev:När det gäller byggvaror är väl inte skillnaden på C3 och V70 så stor om man talar 0m vad man får in.
Märkligt att inte alla åker omkring i minibilar, om "skillnaden inte är så stor" :D
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag köper absolut kvillebäcks resonemang, jag hämtar lätt byggmaterial i s40'n istället för xc60'n. Det som inte går in i s40'n går inte in i xc60'n heller, över lag. Sen kanske man får in mer i xc60'n men då tar jag ändå släpet.
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]