- fre 24 jan 2014, 20:41
Bosse112233 skrev:Ja, det är ju bara till att sätta igång att räkna på det hela. Skall man spara pengar på att byta bil så måste totalkostnaden för den nya bilen bli lägre än totalkostnaden för den befintliga bilen. Kalkylprogram är din bästa vän i sådana här fall. Du vet vad din bil kostar dig. Har du ordning på dina papper, eller kanske till och med redan har en budget i datorn, så är det ju bara till att räkna ut vad din bil kostat dig varje månad under ett år. Sedan kollar du vad den tilltänkta bilen kommer att kosta, inklusive lånet. Eftersom du inte känner alla kostnader för den tilltänkta bilen så får du skatta kostnaderna. Skit i värdeminskningen för räknar du med den också så inser du att det där med att åka buss inte är så dumt :Dllesrof skrev:Så då om jag behåller Volvon och den skulle kosta mej 1200 kr i månaden för skatt försäkring och reparationer så skulle jag förlora 150 kr i månaden om jag köper c3an?Bosse112233 skrev: Jo, den V7O:n jag har är en 01a som gått över 28000 mil så den får jag nog inte mer än högst 20000 för och c3an jag funderar på att köpa är en 10a och kostar ungefär 80000, men jag har räknat ut att skatt och försäkring och bränslekostnad är ungefär 12000 mindre per år än på V70:n och sen kan jag nog även räkna med att det det blir mindre repararationer på c3an än på Volvon så där tjänar jag nog lite till. Men ska jag köpa c3an så sätter jag nog på dragkrok på den också, det kostar 8000, så då lånar jag ungefär 70000 och räntan på ett sånt lån ligger på 5,6%Okej, då sparar du 1000:- i månaden. Så länge lånet inte överskrider det du sparar i driftkostnad så blir det ju plus i kalkylen. Om bilen kostar 90000 med dragkrok och du lånar 70000:- så betalar du ungefär 1350:-/månad i lån. Alltså blir det dyrare att byta bil om man ser det strikt ekonomiskt.
"I didn't hear the question but the answer is aliens"