Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Kamlo
bem skrev:
Fick du reda på nåt om historiken på bilen, varför den bara hunnit rulla 8050 mil på 28 år? Det är bara ca 287 mil/år i snitt.
Eller hade en stått i en törnrosasömn i många år och bara samlat damm innan du väckte den till liv igen?
/Bo
Goddag goddag! Jo det är så att vi (broder och jag) hade turen att komma över en gammal pärla som en äldre man ägt i bra många år, typ sedan den var ny. Han brukade använda den ibland på helgerna när han skulle fiska, en liten bit bort i en sjö nära staden han bodde i. Allt eftersom åren gick, blev han troligtvis mindre intresserad av att köra bil (pga. åldern), fisketurerna blev färre, så han körde mindre och mindre alltså. Så det är en välbevarad bil som inte gått någonting alls nästan. Det är ju roligt, då vet man att man har lite kvar att hämta ut! Dock har vi haft lite problem såhär nu i böjan, troligtvis för att den börjat köras mkt mer nu, vilket den inte vart bortskämd med. Allt fint i bilen, som ny i säten och invändigt, lite rostskador i lacken på sidorna, men annars riktigt fin! Det är roligt att pyssla lite och lära sig lite :D Nu har den precis slagit om till 9000 mil ;-// Måste skryta lite till, om det godtages ??:-/ Gick genom besiktningen utan några som helst anmärkningar!! 8) En trevlig bil tycker jag :wink: God kväll
Användarvisningsbild
av lennarte
Angående få mil...
Min gamle far berättade för många år sedan om en Volvo 444 -47 års modell. Det var 2 bröder som hade ett litet lantbruk i trakterna Småland/Halland som köpte denna bil ny. När Volvo 140 kom -67 fick man byta in sin -47-a PV mot en ny 144 om man hade varit ägare av den sedan ny. Om detta är en skröna eller inte vet jag inte, men i alla fall bytte dom till en ny Volvo 144 1967. Då hade PV-n gått 900 mil. En dåvarande granne jobbade på Volvo som bilmek i många år berättade att han 1972 fick in en -67 Volvo 144 för första service som gått en bit över 100 mil. Om det är samma ägare vet jag inte, men det verkar ju troligt. Nä jag jobbade på bilverkstad, kom det in en äldre herre omkring 1981 - 83 med in Volvo 144 -67 med en fullständigt utsliten kamaxel (vanligt fel på B18/B20 motorer som "gubbkördes"). Den hade då gått lite drygt 5000 mil. Om det är samma bil vet jag inte, men gubben var en bit över 80 år då så det kunde ju kanske vara en pensionerad lantbrukare från skogstrakterna Småland/Halland som börjat köra mer bil "på gamla da'r". Det hade varit roligt att veta mer om detta, men det enda jag vet mer är att min far träffade bröderna på en begravning någon gång på -50-talet. Då hade dom kört bilen dit och hade en diskussion om hur dom skulle dela på bensinkostnaden. Detta är enda gången farsan vet att dom använde bilen. Det var mindre än en mil (enkelresa).

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av vetten
Min svåger har en 245-a tror det är en 1990 års modell den hade när jag träffade honom förra helgen gått dryga 84000 mil han servar och håller efter den och den bara rullar och rullar.
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]