Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
joel80 skrev: ons 29 jan 2020, 10:59
VolvoB20 skrev: Om man verkligen vill ha en snabb omställning borde man ju erbjuda 100 % förnyelsebar CO2 neutralt biobränsle vid pumpen. Alla har inte råd att gå och köpa ny elbil direkt. Och belastnineg på miljön skulle ju bli monstruös om vi skulle byta bilparken över en natt.

Man kan inte bara skatta bort alla probem, Då hade det ju varit enkelt bli av med arbetslöshet och sjukdom, Sätt bara tokhög skatt på dessa så försvinner de. Man måste ge vanligt folk vettiga alternativ också, inte bara tokskatta.
Och hur får du fram 100% förnyelsebart biobränsle vid pumpen från en dag till en annan? Det var det jag menar med att marknaden måste få tid till att anpassa sig på.

Elbilar kommer vara en del, men för alla som under en rätt lång tid kommer köra vidare med äldre bilar är biobränsle en rimlig lösning, i den mängd man kan göra det utan att det går ut över matproduktion eller skogsskövling etc. Att byta ut all fossil bränsle till biobränsle går inte som jag ser det. För stora mängder. Det måste också till en övergång till eldrift för att andelen fordon med förbränningsmotor ska minska.
Dagens bilar kommer ju att rulla i 20 år till så du har lång tid på dig att ta fram förnyelsebart CO neutralt biobränsle.

Och visst räcker råvaran i Sverige. Bara du ger fasiken i att elda upp den som ersättning till kärnkraften.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Fjonsson skrev: ons 29 jan 2020, 17:01
VolvoB20 skrev:
joel80 skrev: tis 28 jan 2020, 20:18 Förstår inte heller riktigt hur man skulle lösa det där på ett vettigt sätt. Och ett sätt som då både inte är för integritetskränkande och samtidigt inte ska gå att fuska med.
Ni får nog läsa på lite..... jag har skrivit detta många gånger men ni verkar inte vara öppna och helt imuna mot att att ta in fakta.

Systemet är sedan många år i gång i Tyskland och har byggts av Siemens, alla bilar över 3.500 kg använder det, och det är närapå på vattentätt och extremt svårt att lura. Tyskland har ju dessutom extrema krav på personlig intigritet, man har ju inte ens streetview i google maps, men man har löst detta i alla fall. Vill man trycka på knappaen kan man säga att alla fordon även de under 3500 kg ska ha dosan. (Det är bara ett politiskt beslut)

1. Du har en dosa i bilen som positionerar och lagrar dina rutter via GPS/Gallileo
2- Dosan rapporterar in via mobilnätet när det är täckning till ett datacenter som anonymiserar och skickar ut räkning. (om du vill överklaga kan domstol hämta data ur centralen), man kan sätta flexibelt pris på olika vägar, områden, fordonstyper och tider, tex är det dyrare om du har släp kopplat.
3. Dosan har även en radio som handskakar med fasta, flyttbara och helt mobil enheter ute i trafiken, om du har dosan i alufolie, gjort den strömlös eller glömt den hemma får du ett rejält antal tusenlappar i böter per passage.
4. Övervakningsbilar ute i trafiken kan handskaka helt automatikst med en drös bilar samtidigt runt omkring sig och genera böter till alla som fnulat med dosan.

Polisen behöver inte lägga en sekund av sin arbetstid, och stora rasssior behövs inte, det är helt automatiserat.

Ingen ombyggnad av bilen behövs, du skulle t.o.m kunna plocka upp en dosa vid gränsen som turist vid färd genom Tyskland om man ville detta.
Är du skyldig att se till att dosan har GPS-mottagning? Vad händer om den inte har det?

Du får läsa den tyska beskrivningen. Dosan varnar säkert om den tappar kontakten. Tyskarna är ju noggranna så de har säkert regler för detta också. Men nu med både GPS. Beidou, Glonass och Gallilo så har du ju 4 st sattelitpositioneringssystem uppe o snurrar så det ska ju mycket till.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Derank skrev: ons 29 jan 2020, 20:37 oavsett vad så lär det ju dröja ett antal år innan det blir verklighet, det är ju inte mycket som brukar gå snabbt i detta avlånga land, tippar på en sisådär 4-5år, minst
Självklart. Jag tror det inte går under 10 år med alla utredningar och så måste vi så klart bygga ett eget system.

Men det var inte min poäng. Det är så många som hävdar att det är tekniskt omöjligt att bygga ett sådant här system. Men eftersom det redan är i full kommersiell drift sedan många år tillbaka i Tyskland så kan det ju knappast vara omöjligt.........
Användarvisningsbild
av joel80
VolvoB20 skrev:
VolvoB20 skrev: Om man verkligen vill ha en snabb omställning borde man ju erbjuda 100 % förnyelsebar CO2 neutralt biobränsle vid pumpen. Alla har inte råd att gå och köpa ny elbil direkt. Och belastnineg på miljön skulle ju bli monstruös om vi skulle byta bilparken över en natt.

Man kan inte bara skatta bort alla probem, Då hade det ju varit enkelt bli av med arbetslöshet och sjukdom, Sätt bara tokhög skatt på dessa så försvinner de. Man måste ge vanligt folk vettiga alternativ också, inte bara tokskatta.
Och hur får du fram 100% förnyelsebart biobränsle vid pumpen från en dag till en annan? Det var det jag menar med att marknaden måste få tid till att anpassa sig på.

Elbilar kommer vara en del, men för alla som under en rätt lång tid kommer köra vidare med äldre bilar är biobränsle en rimlig lösning, i den mängd man kan göra det utan att det går ut över matproduktion eller skogsskövling etc. Att byta ut all fossil bränsle till biobränsle går inte som jag ser det. För stora mängder. Det måste också till en övergång till eldrift för att andelen fordon med förbränningsmotor ska minska.
Dagens bilar kommer ju att rulla i 20 år till så du har lång tid på dig att ta fram förnyelsebart CO neutralt biobränsle.

Och visst räcker råvaran i Sverige. Bara du ger fasiken i att elda upp den som ersättning till kärnkraften.
Med du skrev precis "Om man verkligen vill ha en snabb omställning borde man ju erbjuda 100 % förnyelsebar CO2 neutralt biobränsle vid pumpen". Det jag svarade på... Det går inte, utan man höjer i lite sakta mak för att marknaden förhoppningsvis ska hinna anpassa sig. Fler elbilar samt i den mån det går, mer biobränsle.

På vilket sätt menar du att man ska få fram ersättning för all oljebaserade drivmedel?? Vilken råvara pratar du om? På vilket sätt skulle det isåfall vara mer effektivt att göra biobränsle av det för fordon än om man "eldar upp den" för elproduktion? Du vet ju precis som alla vi andra att elbilar är bra mycket effektivare än förbränningsmotorer.

Anledningen till att köra biobränslen måste ju främst vara just det vi pratar om att det är många förbränningsmotorer som rullar på våra vägar och att man inte ska behöva skrota alla direkt.
Däremot är det ju inte det effektivaste sättet att använda energin.
Användarvisningsbild
av Fjonsson
VolvoB20 skrev: ons 29 jan 2020, 21:33
Fjonsson skrev: ons 29 jan 2020, 17:01
VolvoB20 skrev:
Ni får nog läsa på lite..... jag har skrivit detta många gånger men ni verkar inte vara öppna och helt imuna mot att att ta in fakta.

Systemet är sedan många år i gång i Tyskland och har byggts av Siemens, alla bilar över 3.500 kg använder det, och det är närapå på vattentätt och extremt svårt att lura. Tyskland har ju dessutom extrema krav på personlig intigritet, man har ju inte ens streetview i google maps, men man har löst detta i alla fall. Vill man trycka på knappaen kan man säga att alla fordon även de under 3500 kg ska ha dosan. (Det är bara ett politiskt beslut)

1. Du har en dosa i bilen som positionerar och lagrar dina rutter via GPS/Gallileo
2- Dosan rapporterar in via mobilnätet när det är täckning till ett datacenter som anonymiserar och skickar ut räkning. (om du vill överklaga kan domstol hämta data ur centralen), man kan sätta flexibelt pris på olika vägar, områden, fordonstyper och tider, tex är det dyrare om du har släp kopplat.
3. Dosan har även en radio som handskakar med fasta, flyttbara och helt mobil enheter ute i trafiken, om du har dosan i alufolie, gjort den strömlös eller glömt den hemma får du ett rejält antal tusenlappar i böter per passage.
4. Övervakningsbilar ute i trafiken kan handskaka helt automatikst med en drös bilar samtidigt runt omkring sig och genera böter till alla som fnulat med dosan.

Polisen behöver inte lägga en sekund av sin arbetstid, och stora rasssior behövs inte, det är helt automatiserat.

Ingen ombyggnad av bilen behövs, du skulle t.o.m kunna plocka upp en dosa vid gränsen som turist vid färd genom Tyskland om man ville detta.
Är du skyldig att se till att dosan har GPS-mottagning? Vad händer om den inte har det?

Du får läsa den tyska beskrivningen. Dosan varnar säkert om den tappar kontakten. Tyskarna är ju noggranna så de har säkert regler för detta också. Men nu med både GPS. Beidou, Glonass och Gallilo så har du ju 4 st sattelitpositioneringssystem uppe o snurrar så det ska ju mycket till.
Mycket till för att antennerna ska skärmas bort. Som du skriver så skulle tyska privatpersoner ha svårt för ett sånt här system.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
joel80 skrev: ons 29 jan 2020, 22:27
VolvoB20 skrev:

Med du skrev precis "Om man verkligen vill ha en snabb omställning borde man ju erbjuda 100 % förnyelsebar CO2 neutralt biobränsle vid pumpen". Det jag svarade på... Det går inte, utan man höjer i lite sakta mak för att marknaden förhoppningsvis ska hinna anpassa sig. Fler elbilar samt i den mån det går, mer biobränsle.

På vilket sätt menar du att man ska få fram ersättning för all oljebaserade drivmedel?? Vilken råvara pratar du om? På vilket sätt skulle det isåfall vara mer effektivt att göra biobränsle av det för fordon än om man "eldar upp den" för elproduktion? Du vet ju precis som alla vi andra att elbilar är bra mycket effektivare än förbränningsmotorer.

Anledningen till att köra biobränslen måste ju främst vara just det vi pratar om att det är många förbränningsmotorer som rullar på våra vägar och att man inte ska behöva skrota alla direkt.
Däremot är det ju inte det effektivaste sättet att använda energin.
Om du ska köra alla bensin, diesel och hybrider på fossila bränslen ända till den dag du har 100% elbilar som rullar på det svenska vägnätet så kommer du ha CO2 utsläpp under väldigt många år framöver.

Bättre då att köra dem på förnyelsebart C02 neutralt bränsle fram till den dag 100% av bilparken är elektrisk.
Tyskland stängdes av från arabvärlden under andra världskriget så man fick ta fram syntetbränsle. Sydafrika stängdes av från oljeimport pga apartheid enbargot så man fick producera syntetiskt bränsle. De använde kol men man kan lika gärna använda skogsråvara istället för att elda upp den i värmeverken.

Du kan ju knte säga att det är effektivare att elda upp den i vörmekrsftverk och köra bilarna på fossila bränslen istället. Det ger ju global uppvärmning.
Användarvisningsbild
av joel80
VolvoB20 skrev:
Om du ska köra alla bensin, diesel och hybrider på fossila bränslen ända till den dag du har 100% elbilar som rullar på det svenska vägnätet så kommer du ha CO2 utsläpp under väldigt många år framöver.
Nu missar du ju igen helt vad jag skriver och menar och låtsas om att jag sagt saker jag inte sagt.
Hur får du det till att jag skulle tycka att man ska köra på fossila bränslen?

Vi ska självklart köra på så mycket biobränsle det går utan att produktionen av det går ut över t.ex matproduktion eller att vi måste skövla skog eller liknande. All framställan av biodrivmedel är inte så himla bra miljömässigt eller CO2-mässigt, men de mesta som görs i Sverige idag är säkert det. Problemet är att vi inte kan skala upp det snabbare än man gjort.

Det jag säger är att innan vi har en tillräckligt stor del av bilparken som körs på t.ex el kommer vi inte kunna producera tillräckligt med biobränsle för den del som inte gör det.

Från 2018 till 2019 sjönk dieselförsäljningen med nära 20% och bensinförsäljning med ca 3,5%, så det går åt rätt håll där i allafall.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
joel80 skrev: fre 31 jan 2020, 00:24 Vi ska självklart köra på så mycket biobränsle det går utan att produktionen av det går ut över t.ex matproduktion eller att vi måste skövla skog eller liknande.
Vi båda verka ju hålla med om att biobränslet inte räcker till för att både driva värmekraftverk och våra + 4 miljoner bilar med förbränningsmotor fram tills alla gått över till elbilar. Så vad ska vi göra. Vi måste välja.

Mitt val är att jag tycker vi ska använda biobränslet vi har att köra bilarna på och köra kärnkraften vidare för att inte behöva värma husen med biobränsle under omställningen så slipper vi skövla skog och mat mer än vi gör idag.

Vad du förslår fattar jag inte riktigt, kan du förklara.? Vill du att vi ska stänga ned kärnkraften, köra biobränslet i värmekraftverk och bilarna på fossilt bränsle fram till omställning, eller har jag missat vad du säger?

Vi kan ju inte ha biobränslet till att både köra bilarna på och att ersätta kärnkraften under omställningen av + 4 miljoner bilar, vi måste ju välja vad vi ska använda biobränslet till.

Jag har gjort mitt val och jag är nyfiken på vad ditt val är.
Användarvisningsbild
av lennarte
Nu har jag inte läst allt som skrivits i denna tråd, men det verkar som det ska storsatsas på biogas av gödsel framöver. Det tycker jag verkar var en bra sak att driva kraftverk med. Kan man då bygga ett antal sådana i jorbruksbygder så blir ju transporterna inte så långa. Det har ju varit stora problem med övergödsling av åkrar här i södra Halland. Och tänk vilken guldgruva den flera km stora och flera 100 meter tjocka gödselhög som ligger någonstans (såg i ett tv-program för några år sedan) i västra Ryssland skulle kunna bli. Kommer inte ihåg exakt var, men där hade tippats gödsel sedan 50-talet som nu i stora mängder med grundvattnet rinner ut i Östersjön. Polen har liknande problem.
Användarvisningsbild
av joel80
VolvoB20 skrev:
Vi båda verka ju hålla med om att biobränslet inte räcker till för att både driva värmekraftverk och våra + 4 miljoner bilar med förbränningsmotor fram tills alla gått över till elbilar. Så vad ska vi göra. Vi måste välja.

Mitt val är att jag tycker vi ska använda biobränslet vi har att köra bilarna på och köra kärnkraften vidare för att inte behöva värma husen med biobränsle under omställningen så slipper vi skövla skog och mat mer än vi gör idag.

Vad du förslår fattar jag inte riktigt, kan du förklara.? Vill du att vi ska stänga ned kärnkraften, köra biobränslet i värmekraftverk och bilarna på fossilt bränsle fram till omställning, eller har jag missat vad du säger?

Vi kan ju inte ha biobränslet till att både köra bilarna på och att ersätta kärnkraften under omställningen av + 4 miljoner bilar, vi måste ju välja vad vi ska använda biobränslet till.

Jag har gjort mitt val och jag är nyfiken på vad ditt val är.
Vi behöver inte alls välja mellan att använda biobränslet för elproduktion till elbilar eller i förbränningsmotorer , vi har inget problem med elproduktion under de timmar där de flesta laddar sina elbilar.
Däremot kanske vi, om vi skulle säga att din frågeställning har någon verklighetsförankring, måste välja på om man ska kunna köra vidare med förbränningsmotorer eller öka effekten i elnätet på vissa platser i Sverige. Men det är ju bara om vi ser det som dig att biobränsle är det enda alternativet till ökad toppeffekt i elnätet. (för det var det du pratade om när du drog de mot varandra gissar jag eftersom det är problemen vi står inför närmaste tiden. Produktionskapaciten är däremot hög.

Har du greppat att oavsett vad så räcker inte biobränslet till för att driva speciellt stor del av fordonsflottan? Oavsett om den sen blir elektrifierad behövs andra energikällor. Fördelen med biobränsle i kraftverk är att man då kan använda det när det t.ex inte blåser. Den flexibiliteten får du inte om du använder det i bilar, så målet bör ju vara att få ner mängden förbränningsmotorer så att så stor del som möjligt kan gå i värmekraftverk.
  • 1
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21

Nej, den är i mässing och sitter cirka 5[…]

Mjaa det kan vara vanskligt att lyfta i det tr&ari[…]

https://x.com/lovecarindustry/status/192550084999[…]

Det blir sanslöst bra, väl värt pen[…]