Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Det här är en väldigt intressant artikel.

http://thinkprogress.org/climate/2016/0 ... solutions/

Jag plockar lite delar av den åt er.. och bilder, för den som inte orkar läsa text. ;)
Bild
Solar and wind have been continuously outperforming expectations for so long that even the International Energy Agency (IEA) — a world leader in analyzing clean energy trends — itself keeps underestimating what’s about to happen year after year, as BNEF chair Liebreich explained in his keynote:
Bild

The Electric Car And Battery Revolution
But it may be the arena of electric batteries and electric vehicles (EVs) where deployment-driven advances have overturned basic assumptions most people had just a few years ago. As I’ve noted before, in 2013, the IEA estimated EVs would achieve cost parity with gasoline vehicles when battery costs hit $300 per kWh of storage capacity, which the IEA said would happen by 2020. Then, last spring, a detailed analysis in Nature concluded that as of the end of 2014, “the cost of battery packs used by market-leading BEV manufacturers are even lower, at US$300 per kWh.”
Bild

Med lagring av energi i bilar kommer en till rätt intressant "funktion". Väldigt många kommer att ha skapligt mycket energi lagrat, som också är inkopplat i elnätet. Sol och vind har ju nackdelen av att det antingen blir mörkt eller slutar blåsa, men man skulle kunna jämna ut lite av det framöver med nått liknande:
[youtube]3pNbKfXVIeU[/youtube]

Inte bara Nissan som tänker så:
[youtube]xoC06XzjF3k[/youtube]

Sen har vi ju Tesla som lanserat sin PowerWall. Samma tänk fast med ett väggmonterat batteri som kan förse ett hus med el under natten eller vid peakar i elpriser.
Bild

Det där gör också att elbilar inte alls belastar elnätet på det sätt som vissa befarar (alltså gör så att man behöver elda extra olja och kol vid peakar). Det skulle helt enkelt kunna ta bort eller minska dom peakarna. Säg att man mot en ersättning "hyr ut" 10% av batteriet i sin bil till nätägaren, eller sitt eget hus. Då kan bilen leverera ett antal KWh ut på nätet eller in i huset när det behövs. Det är betydligt enklare/snabbare att lösa underskott i nätet med lagrad energi än att t.ex öka på produktionen i vattenkraften tillfälligt eller börja elda mer.

Jag tror och hoppas att vi kommer få se sånna här lösningar förverkligade redan inom nått år. Tekniken för att föra ut el på nätet från varje villa är enkel och används redan för de som producerar solel. Regler och även skattelättnader för "småproducenter" finns också redan.
Ja det händer glädjande nog intressanta ting när det gäller miljövänlig elproduktion och det händer fort. Som jag skrev i ett tidigare inlägg har jag särskilt intresserat mig för solceller eftersom jag är delägare till ett markområde som skulle lämpa sig ypperligt för en solcellsanläggning (nedlagt grustag). När jag läste på om detta i höstas förstod jag att här har ägt rum en liten revolution under de senaste fem åren eller så, med kraftigt fallande priser på panelerna i kombination med stigande verkningsgrad och frikostiga garantier rörande livslängden.

Synd bara att det går så trögt politiskt när det gäller att stimulera utbyggnaden av vind- och solkraft här i Sverige. Det hade utan vidare gått att räkna hem den solcellsanläggning jag skissade lite på om villkoren varit desamma som de är för en villaägare som vill sätta solceller på taket. Men för oss, eller snarare det närbelägna elbolag som annars skulle varit intresserat av att bygga och driva anläggningen, gick det inte på grund av att regelverket (skatter, bidrag m.m.) inte är detsamma för dem/oss som för en villägare. Lite trist av alla möjliga skäl. Just nu är det före detta grustaget bara en tom "öken" som knappast gör någon människa glad även om det finns en och annan hotad växt- och djurart som behöver just denna miljö. Men de kanske skulle trivts bland solcellerna också. ;-)

Passade av ren nyfikenhet också på att räkna fram att det i Mellansverige skulle gå åt ca 40 kvadratmeter mark för att med hjälp av solceller producera den el som en elbilsbilist med en årlig körsträcka på 1500 mil behöver givet den verkningsgrad som gängse solceller idag har (15-20 procent om jag minns rätt). Rekordet ifråga om verkningsgrad ligger högre (nästan 50 procent) men de panelerna blir idag för dyra för att vara kommersiellt gångbara. Men sannolikt kommer man att få upp verkningsgraden framöver utan att priserna stiger och då blir förstås den yta som krävs ännu mindre. Hustak är förstås utomordentligt gångbara i det här sammanhanget och enbart en massiv utbyggnad av solcellspaneler på svenska hustak skulle kunna producera rejält mycket el.
Det här med hembatterier och att utnyttja elbilens kraftkälla är mycket intressant. Fick senast idag ännu ett brev från vår elleverantör om att de kommer höja de fasta avgifterna. Och det är väl klart, eftersom fler LED-lampor och värmepumpar har minskat intäkterna från de rörliga avgifterna.

Kapa ledningen till kåken och och bli självförsörjande på el känns allt mer lockande. ;)
Maj-September så skulle det inte vara några problem alls. En solcellsanläggning med hembatteri samt solfångare för varmvattnet och ev. lite värme ut på elementen under ruggiga dagar skulle klara det galant.
Men sen återstår problemet Oktober-April... :???: Solen kan vi i princip räkna bort då, och en vindsnurra av den storlek som skulle krävas blir nog svår att få bygglov för på tomten.
Och energin i ett Tesla-batteri skulle trots allt inte ens kunna hålla igång värmepumpen ett dygn. :roll:
Nej, jag får nog behålla min dyra lina till vattenkraft och kärnkraft som fortsätter leverera oavsett väderlek och årstid.

Tycker det är intressant att gå in här och kika ibland: http://www.svk.se/drift-av-stamnatet/kontrollrummet/
Scrollar man en bit ner så ser man aktuell produktion. Kärnkraften ger en stabil grund och vattenkraften likaså, samtidigt som den enkelt regleras för aktuell förbrukning.
För det mesta så ger hela Sveriges samlade vindkraftverk inte ens så det täcker upp för en halv kärnreaktor. Igår när det blåste så gav de lite mer. Men jag trodde faktiskt inte det var så illa med tanke på hur många verk det ändå handlar om!

El från solceller presenteras inte ens, men är väl med i de 2-3 % under "ospecificerat" skulle jag tro.
Du bör definitivt titta på möjligheten att bli självförsörjande, mer eller mindre, på el om du har en egen kåk med möjlighet att sätta solceller på taket (eller tomten). Du bör dock inte kapa ledningen utåt utan utnyttja den för att kunna jämna ut produktion och förbrukning. Nu var det ett tag sedan jag läste in mig på detta men jag vill minnas att reglerna här är rätt gynsamma så att du kan ta el vid underproduktion från din egen anläggning och kvitta mot den el du levererar ut vid överproduktion. Om jag minns rätt har du rentav rätt att mer eller mindre skattefritt sälja eventuellt nettoöverskott från din anläggning, om det blir någon sådan, upp till en viss nivå. Om inte minnet sviker eller reglerna ändrats kan man idag som villaägare räkna hem en sådan här anläggning på 10 år eller mindre. Den garanterade livslängden på panelerna är 20-25 år och kåken stiger förstås i värde om den är mer eller mindre självförsörjande på el. Det förväntade underhållet är i det närmaste obefintligt, i alla fall om panelerna kan sättas med lite lutning så att skiten rinner av med regnet.

Apropå detta med hemmabatterier läste jag också om att man på en del håll i Tyskland börjat installera ganska kraftiga sådana i villakällare för att jämna ut produktion mellan dag och natt, kanske för att möjligheterna för att kvitta under- och överproduktion via nätet inte är lika gynnsamma som här.
Jag har också räknat lite på det, och än så länge så är elpriserna här hemma så pass låga samt att man som du säger har bra villkor för att sälja och sen köpa tillbaka sitt överskott när man behöver det, så det inte blir lönsamt med en PowerWall. Om man däremot skulle ha det till en sommarstuga eller liknande skulle man kunna hämta hem det, om man jämför kostnaden med att installera solceller och hembatterier med vad det kostar att dra in el och ha ett abonnemang. Då är det alltså bra mycket billigare med en off-grid lösning. Nov-Mars har man dock väldigt dåligt med el om man enbart kör solceller... med ett litet vindkraftverk skulle man nog kunna klara sig skapligt då också (med hembatterier för lagring) så länge värmen kommer från annan källa. Fast i just en sommarstuga kanske man inte behöver så mycket el i under vintern..

Framöver är det nog rätt onödigt med hembatteri, i allafall om man har elbil. En elbil kommer alltid ha mer el-lagring än ett vettigt hembatteri.. Som jämförelse har Teslas PowerWall 6,4kwh, medans deras bilar har mellan 70-90kwh. Skulle alltså räcka med att man lät huset använda 10% av bilens el så har man större lagring där. (Nu är bilen såklart inte alltid hemma.. men ni förstår min poäng..) :)
Jag spammar kanske lite här.. Men har sett en fantastisk föreläsning idag. Jag vet att många har ett "attention span" på 3-4 minuter... men försök ta er tid att kolla på det här. Stämmer ens hälften av vad han förutspår kommer vi se en extrem förändring de närmsta åren. Vi är precis vid "the tipping point" för flera teknologier som kommer förändra både vår transport och vår energitillförsel.

Det enda jag känner skulle kunna hindra eller stoppa utvecklingen är hur snabbt man kan fixa råvara till produkterna. Men det har löst sig vid tidigare stora förändringar, så helt omöjligt är det inte.
[youtube]Kxryv2XrnqM[/youtube]

http://www.youtube.com/watch?v=Kxryv2XrnqM
Perra83 skrev:Vad göra?
Om ekonomin får styra blir det i slutändan dyrare för mig att köpa en el/hybrid. Att köpa ett miljövänligt alternativ ska inte kosta mer. Samma med ekologisk föda, miljövänlig el mm.
Ja och när det finns massor med elbilar och hubrider,var ska staten få skattepengar ifrån.När knappt nån åker bensin/dieselbil.Då hittar dom på en skatt för elbilar också.
Tja.. Det kan ju bli rätt dyrt att fortsätta på samma spår som man nu gör också..
Inom några år är elbilen billigare än en vanlig bil. Batterikostnaderna per kwh har sjunkit i snitt 14% från 1985-2010... Och efter 2010 till idag accelererat till ca 16%. Vi är nära tipping point då det inte längre kommer vara ekonomiskt försvarbart att köra på diesel eller bensin. Om 5 år är försäljningen av elbilar vanligare än fossilbilar. Det kommer gå sanslöst fort nu..

Elproduktionen står också inför en enorm omställning. I nuläget har solkraft blivit billigare än all annan elproduktion, och i och med att lagring i lite större skala nu börjar bli möjligt kommer en stor del av världens elproduktion välldigt väldigt snart vara förändrad.
Kolla videon jag länkade till ovan.. Orka kolla igenom den! Det kan hända saker nu...

Bara en sån sak som antalet rörliga delar i en bil... I en vanlig bensin/dieselbil: 2000+ rörliga delar...
I en Tesla Model S:
18 rörliga delar.

Bilägandet kommer blir billigare..
joel80 skrev:Tja.. Det kan ju bli rätt dyrt att fortsätta på samma spår som man nu gör också..
Inom några år är elbilen billigare än en vanlig bil. Batterikostnaderna per kwh har sjunkit i snitt 14% från 1985-2010... Och efter 2010 till idag accelererat till ca 16%. Vi är nära tipping point då det inte längre kommer vara ekonomiskt försvarbart att köra på diesel eller bensin. Om 5 år är försäljningen av elbilar vanligare än fossilbilar. Det kommer gå sanslöst fort nu..

Elproduktionen står också inför en enorm omställning. I nuläget har solkraft blivit billigare än all annan elproduktion, och i och med att lagring i lite större skala nu börjar bli möjligt kommer en stor del av världens elproduktion välldigt väldigt snart vara förändrad.
Kolla videon jag länkade till ovan.. Orka kolla igenom den! Det kan hända saker nu...

Bara en sån sak som antalet rörliga delar i en bil... I en vanlig bensin/dieselbil: 2000+ rörliga delar...
I en Tesla Model S:
18 rörliga delar.

Bilägandet kommer blir billigare..
Jo men menar staten vill ju ha samma pengar som nu,eller mer.Om det blir fler elbilar får de ju mindre och mindre skattepengar från bensin/diesel.Så på nåt sätt kommer det bli lika dyrt med elbilar som bbensin/diesel idag.Tror inte de nöjer sig med att utsläppen blir mindre och struntar i intäkterna
Snepo: "När knappt nån åker bensin/dieselbil. Då hittar dom på en skatt för elbilar också."

Detta är en gammal sanning. https://sv.wikipedia.org/wiki/Michael_Faraday var en engelsk fysiker och vetenskapsman. Han kom på hur man kunde mäta kapacitans, måttenheten för kondensatorer. Därför är det uppkallat efter honom, Farad. Men han jobbade allmänt med ellära och experiment. Och föreläste också om det. Detta var ju lite innan man hade börjat dra nytta av elektriciteten. Alla insåg kanske inte nyttan med det? Så han blev tillfrågad en gång av en politiker "Vad kan man använda den här elektriciteten till?" Det fanns ju inte så många elektriska apparater ännu som kunde användas som intressanta förevisningsexempel, så Faraday svarade: "Ja, hittar man inte något omedelbart nyttigt behov, så kan man ju alltid lägga skatt på det!"

Detta är säkert mer än 150 år sedan. Redan då hade några klart för sig att man kan lägga skatt på elförbrukning.
  • 1
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 31

98 oktan - er også skånsom mot drivsto[…]

https://www.youtube.com/watch?v=HVMqc05XYHs Liten […]

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=15&[…]

Vilken bränslebox passar?

984 är väl en nyare 940 om jag inte minn[…]