Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av DogWalker
len skrev: Uj, jag håller mig ifrån vägbaneanalysen... Men när det gäller bilen hoppar jag på :) vikten på bilen är där den är. Eller massan rättare sagt. Omfördelningen typ MC:n är talande. Om du bromsar och vi säger att bilen niger 5 cm. Om du står still, hur mycket måste du lägga på fronten för att den ska niga 5 cm? Denna "vikt" motsvarar omfördelningen av kraften mellan axlarna. På p-bilar har man av denna anledning (som du vet!) knappt någon bromsverkan bak vid tvärbroms då större delen av kraften flyttas framåt. Sedan om det är 1 eller 4 ton vid tvärnit, låter jag vara osagt.
Har varit på långkörning och kört sönder lite väg.. :wink:

Mc exemplet blir ju lite fel tror jag, men kan inte riktigt sätta fingret på det. Lasten på en mc är rörlig i allafall, vilket bidrar till att den tippar över. Samtidigt är den ju rätt kort i förhållande till vikten.
Men i allafall, lasten ligger som sagt still(ej flytande) och då kan den inte flytta sig. Alltså måste det vara rörelseenergin som ger den vikt ökning som blir, inte lasten.
Svårt att säga något om din 5cm fråga så det är luftfjädring och den nivåändrar mest hela tiden oavsett hur mycket du lastar, alltså justerar in sig till rätt nivå hela tiden.
När jag har kört har jag sett mätaren röra sig vid enstaka till med 1 ton, men absolut vanligast duttar den på 500kg ungefär. Men det måste ju vara rörelseenergin som gör de utslagen, inte att lasten ändrar sig.

När det gäller bromsverkan bak och fram vet jag inte om det är likadant på lastbil som pb, men den bromsar mer på framhjulen.
Användarvisningsbild
av isak
är nog mest en känsla att LB bromsar mer i fram DogWaker?
moderna lastbilar ex-vis mercedes aktros har ett telligent bromssystem troligtvis utvecklat av VABCO. tror andra fabrikanter har liknande.
bilen lastas och efter 3je inbromsningen har bromsystemet räknat ut hur mycket tryck som regleras ut på varje axel. det verkar fungera med, eftersom beläggen tar slut samtidigt (samma ok diameter på skivor, på ex-vis en 6 # 2 bil.
att vågmätare rör sig beror nog mest på nivåregleringen inte hinner reglera luftvolymen i bälgarna i normal trafik o vägens o jämnhet?
isak
Användarvisningsbild
av DogWalker
len skrev: "Erfarenhet" är inte samma sak som kunskap. om du kör taxi 10000 mil/ år gör dig inte till fysiker och kunnig om vägskador. Dock är erfarenhet ibland hjälp vid tyckande. DogWalker har erferenhet och synpunkter (dvs bra) andra har erfarenhet (kanske) men tycker utan kunskap.
Att dubb sliterm att däck sliter, att tunga fordon sliter på vägarna är helt klart. Betänk dock att dubben håller ganska länge, då den trycks in i däcket. Den slår i asfalten kanske 25 miljoner gånger (typ 5000 mil) och klarar sig. men den sliter, osagt hur mycket i relation till annat.
När du kör ner i en skada, spå orsakar ett tungt fordon snabbare ett potthål än ett lätt. Osagt hur många låtts som motsvarar ett tungt. Detta har med masströghet att gör (enklare att flytta en massa snabbt).
En tävlingscykel har ett större yttryck ( däckyta i förhållande till last) än många tunga fordon. Men ut med menet på en väg, vad föredrar du att bli överkörd av?? cykel, bil eller buss?? Givetvis cykel! Bussen ska accellerera hela vikten på en bråkdel mot den lilla asfaltskadan/kanten. Denna större kraft tas upp av asfaltkanten. Skadan växer mycket snabbare. Därför viktigt med bra beläggning, speciellt för tung trafik. (Dessa skador kommer även snabbt i rondeller).
Jag har alltså erfarenhet ( till för några år sedan) av tunga fordon och anser dom sliter på vägarna. Jag anser även att dubbdäck sliter. Jag anser även att dubbdäck är bättre på vintern.Jag vill ha hustrun på dubbdäck som kör lite ooch i tätort. Jag har själv kört dubbfritt de senaste 12 åren (Luleå- Malmö)!
Ja, tunga fordon sliter helt klart. Det säger jag absolut inte emot på något sätt. Inte heller när det gäller potthål, dock är det så att potthål blir det även där tung trafik är förbjuden.
De flesta är av åsikten att tung trafik förstör vägarna, och det är lätt att skylla på detta då det låter helt rimligt.
Men jag tror mer på att våra vägar är av så låg standard att de helt enkelt inte håller längre för det trafiktryck som det är idag, alla fordon inräknat. Alla vägar går sönder, t.o.m. nytillverkade väger går sönder.
Där jag bor är det en backe, som många har svårt att ta sig uppför på vintern, vilket oftast beror på skit mellan ryggstödet och ratten än något annat. Men det skitsamma.
I allafall, den där backen hade haft samma beläggning i kanske närmare 20år, tillslut blev den så dålig med något hål här o var att man otroligt nog fick för sig att asfaltera om hela backen.
Efter första vintern var vägen i SÄMRE skick längst ner i backen uppförsriktning , än den var innan man asfalterade om.
Va ska man säga om inte helt jäävla otroligt. Det går ingen tung trafik här, med några väldigt sällan förekommande tillfällen. Vintertid aldrig skulle jag vilja påstå då den är mycket brant.
Men saken är väl den idag att inget får kosta pengar, vilket gör att man bygger så snålt man kan och asfalterar så billigt som möjligt. Och sen skyller man på dubb och tung trafik.
De flesta rondeller i Sundsvall har både potthål och avlånga hål där ytskikten har försvunnit och den gamla beläggningen har kommit fram. Ja, korsningar också dessutom.
Men vi har en timmerterminal här också, och på den vägen ut till terminalen är det uteslutande tung trafik som rullar, minst sagt. Den vägen har inga hål, sprickor eller spår...varför då undrar jag??
Jag kan inte säga när den asfalterades sist, men inte de senaste 10 åren i allafall...kanske inte 20 heller.
Hur som helst, så fort du kommer ut på den mer allmänna vägen är den så jävla sönderkörd att man är glad varje gång man kört där och inte fått hjärnskakning.

Ja, vad vill jag ha sagt med allt detta??
Jag vet inte, men antagligen att det är helt fel att skylla vägproblemen på tung trafik. Och felet till det är väl våra kära politiker oavsett färg och myndighetschefer, plus nyttiga idioter till motorjournalister som inte tänker till och ifrågasätter mer. Man ljuger helt enkelt och på så sätt kommer undan ett ansvar, nämligen trafiksäkra vägar.

Tycker det här har varit en riktigt kul debatt vi haft, stort tack till moderatorerna som lät oss hållas... :D
Användarvisningsbild
av DogWalker
isak skrev:är nog mest en känsla att LB bromsar mer i fram DogWaker?
moderna lastbilar ex-vis mercedes aktros har ett telligent bromssystem troligtvis utvecklat av VABCO. tror andra fabrikanter har liknande.
bilen lastas och efter 3je inbromsningen har bromsystemet räknat ut hur mycket tryck som regleras ut på varje axel. det verkar fungera med, eftersom beläggen tar slut samtidigt (samma ok diameter på skivor, på ex-vis en 6 # 2 bil.
att vågmätare rör sig beror nog mest på nivåregleringen inte hinner reglera luftvolymen i bälgarna i normal trafik o vägens o jämnhet?
isak

Ja, det är ju rätt mycket hightech i det mesta med lastbilar idag. Och jag vet faktiskt inte hur det är på de bilar jag kör Isak. Bara att man kan plugga i datorkontakten, trycka på en knapp i datorn och bilen börjar köra testprogram som visar hur mycket det är kvar på bromsarna...helt otroligt va.. :D
Användarvisningsbild
av isak
det är den världen vi har i dag (på gott och ont).
isak

PS även moderna släp görs en parametering med datorn i bilen så är släpet bromsanpassat. tyvärr funkar det inte alltid, kommer säkert bli bättre, några utföranden fram i tid.
av CalleV70
DogWalker skrev: Mc exemplet blir ju lite fel tror jag, men kan inte riktigt sätta fingret på det. Lasten på en mc är rörlig i allafall, vilket bidrar till att den tippar över. Samtidigt är den ju rätt kort i förhållande till vikten.
Precis innan bakdäcket lättar från asfalten, är vikten på samma plats som innan bromsningen. När du bromsar skapas ett moment som vill vrida hojen över framaxeln, Samma sak med en bil eller lastbil. Ju hårdare du bromsar, desto mindre broms bak. Har egentligen inget med bromssystemet att göra, Bra system fördelar bara bromskraften bättre. (typ gammelbilen som låste bak eller långtradaren som låste släpet med intressanta resultat som följd).
Så man skapar moment, inte rörlig kraft.
Därför ökar "lasten" fram. :mrgreen:
Användarvisningsbild
av DogWalker
CalleV70 skrev:
Precis innan bakdäcket lättar från asfalten, är vikten på samma plats som innan bromsningen. När du bromsar skapas ett moment som vill vrida hojen över framaxeln, Samma sak med en bil eller lastbil. Ju hårdare du bromsar, desto mindre broms bak. Har egentligen inget med bromssystemet att göra, Bra system fördelar bara bromskraften bättre. (typ gammelbilen som låste bak eller långtradaren som låste släpet med intressanta resultat som följd).
Så man skapar moment, inte rörlig kraft.
Därför ökar "lasten" fram. :mrgreen:
Jag har slut på argument, försöker men det blir bara samma som jag redan skrivit. Tyvärr.
Jag ska inte säga att du har fel, men du har heller inte rätt.
Att använda en mc är inte riktigt rätt i sammanhanget, men visst om vi säger så här. Ta en custombike med jävligt lång framgaffel och försök få den att gå upp på framhjulet vid hård bromsning.
Nä, just det. Det går inte för då är viktplaceringen likvärdiga som en lastbil. D.v.s. lätt fram och tung bak. :-)-)
Användarvisningsbild
av isak
ja calleV70?
dina argument är svåra att bemöta har du räknat fram dem? rent mosatt kanske du har stått bredvid en lastbil eller semitrailer,vid en start vid trafikljus. varför lyfter chassit sig några centimeter?
är det för vridmomentet i motorn?
eller är viktfördelad vid byggnationen (axlarnas placering) att varje får bära sin del av totalvikten?

det finns tabeller o diagram som används vid bromsanpassning av fordonskombinationerna.
har till viss del hamnat i historien i takt med att bromssystemen byggs ut med intelligenta vågar som gör sina databeräkningar med bälgtrycken som givare för dessa värden.
isak
Användarvisningsbild
av len
Nå, det stämmer som skriviits tidigare. On man kan lära ut års av fysikstudier på ett inlägg, skulle jag vara rik idag. Det finns statiska krafter och dynamiska. De dynamiska är de svårare att räkna på. F1 bilar ligger i framkant på att bemästra dessa krafter.
DogWalker, jag kör en HD Wide Glide, den som mest påminner om din easy rider hoj. Att den är svårare att tippa beror på den längre momentarmen. Dock kan jag göra en klassik burnout med frambroms och gas och bränna några gram gummi. Nackdelen med framgaffel är att när det släpper fram, så släpper det ordentligt. Men att den är svårare att tippa (men ej omöjlig) är att motorn är tung och ligger lägre. Dock har de nya ABS, då jag bara använder frambromsen vid kraftig inbromsning. Min (ej ABS) går omkull om jag bromsar bak för hårt. Då hojen har mer vikt bak i stillastående, har vi statiskt lätt att räkna massan. Men det är dubbla skivor fram och enkla bak, endast för att kunna bromsa hojen (315 kg torrvikt). Som du säkert förstår, så ligger kanske 80 % av bromskraften på fram om jag låser båda hjulen. Liknande på bil. Den kraften (typ stanna 80 % av vikten, som dock utgör mer kraft än tjänstevikten då jag har en hastighetsfaktor att "bromsa" ner) ligger då på framgaffeln eller axeln eller navet, men fram ligger det. F1 har kompenserande hjulupphängning till skillnad från min hoj eller Volvo. Men du vet att det är framdäcken som tar stryk...
Användarvisningsbild
av DogWalker
len skrev:Nå, det stämmer som skriviits tidigare. On man kan lära ut års av fysikstudier på ett inlägg, skulle jag vara rik idag. Det finns statiska krafter och dynamiska. De dynamiska är de svårare att räkna på. F1 bilar ligger i framkant på att bemästra dessa krafter.
DogWalker, jag kör en HD Wide Glide, den som mest påminner om din easy rider hoj. Att den är svårare att tippa beror på den längre momentarmen. Dock kan jag göra en klassik burnout med frambroms och gas och bränna några gram gummi. Nackdelen med framgaffel är att när det släpper fram, så släpper det ordentligt. Men att den är svårare att tippa (men ej omöjlig) är att motorn är tung och ligger lägre. Dock har de nya ABS, då jag bara använder frambromsen vid kraftig inbromsning. Min (ej ABS) går omkull om jag bromsar bak för hårt. Då hojen har mer vikt bak i stillastående, har vi statiskt lätt att räkna massan. Men det är dubbla skivor fram och enkla bak, endast för att kunna bromsa hojen (315 kg torrvikt). Som du säkert förstår, så ligger kanske 80 % av bromskraften på fram om jag låser båda hjulen. Liknande på bil. Den kraften (typ stanna 80 % av vikten, som dock utgör mer kraft än tjänstevikten då jag har en hastighetsfaktor att "bromsa" ner) ligger då på framgaffeln eller axeln eller navet, men fram ligger det. F1 har kompenserande hjulupphängning till skillnad från min hoj eller Volvo. Men du vet att det är framdäcken som tar stryk...
Att det bromsar mer på framdäcken än bak beror väl på att inbromsningen ska bli kontrollerad så långt det går, om det låser bak före så får man sladd.
Är det en fel uppfattning??

Du kan alltså fysik. Har CalleV70 rätt i sin analys i det han skriver, flyttar lastvikten sig framåt om jag bromsar?
Eller är det som jag säger rörelseenergi?
Nu får du bena upp det här... :D
  • 1
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20

Lite väl sent svar men löste du probleme[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]

Det ser ut som att vad jag letar efter är ant[…]