Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av P210
VIDA är extremt känsligt på JAVA / SQL Server / .net/Frameworks kombinationen. :!: :!: :!:
Om inte denna miljö är helt i sin ordning får man budskapet "VIDA INTE OK", JAVA/.net mm installeras först under VIDA installationen och checkas senare, är det inte ok fungerar inte installationen...

Enklast är att skapa en virtuell dator i datorn med tex WMware (gratis programvara)
När man har en färsk nyinstallerad "ren Windowsinstallation) som en fil i den virtuella datorn sparar man undan en kopia på den filen innan man fortsätter installera VIDA mm, skiter det sig får du istället för att installera om Windows från början igen bara kopiera in en oförstörd kopia på din virtuella installation och testa på nytt med alla tillägg, sparar måånga timmars installationsarbete!!

När du sedan har VIDA installerat och klart kan filen flyttas/kopieras till valfri dator och du behöver inte göra om arbetet om du byter dator...
av Minnet
Provade just en äldre Frameworks 4.0 men blir samma endå :-(

Allt funkar ju,den kopplar upp sig fint,läser chassinr,hittar all info om bilen,kan läsa rep-anvisningar m.m
När man klickar bildiagnos så ser man att den ansluter till alla styrenheter,och läser felkoder...
-När man sen klickar på felkods-fliken,eller nån annan av flikarna,så säger systemet ifrån....
Fram till dess funkar allt,-blir knäpp snart jag.....
Användarvisningsbild
av MartinS
Någon som sett till vida 2015D inkl. dice hos någon säljare?
av Kuisma
Jag kommer inte så långt som att jag kan läsa ut vin. VIDA startar och DICE hittas av diagnostic men det blir ingen kontakt mellan vida och dice. Jag håller på att bli knäpp på detta. Då hade jag en helt nyinstallerad dator som utgångspunkt.
Det finns ingen här i östra Skåne eller västra Blekinge som skulle kunna hjälpa mig innan jag får spel fullständigt.
Användarvisningsbild
av adrian_vg
Kuisma skrev:Jag kommer inte så långt som att jag kan läsa ut vin. VIDA startar och DICE hittas av diagnostic men det blir ingen kontakt mellan vida och dice. Jag håller på att bli knäpp på detta. Då hade jag en helt nyinstallerad dator som utgångspunkt.
Det finns ingen här i östra Skåne eller västra Blekinge som skulle kunna hjälpa mig innan jag får spel fullständigt.
Kolla att usb-kontakten sitter ordentligt i datorn. Ibland kan man behöva vicka upp eller ner den lite i uttaget.
Kolla också att dicen sitter ordentligt i OBD-uttaget, på fruns V70, är den kontakten ganska vicklig.

Jag får fippla med kontakten i 30 minuter innan datorn ser dicen, och sen fem minuters avläsning... :-(O)
av Kuisma
Men då skulle väl inte dice diagnostic läsa ut versionen av dice. ....eller?
Den visar volt och det går att köra testerna och då står det TEST OK.
Men jag ska prova vidare.
Användarvisningsbild
av leiwi
Kuisma skrev:Men då skulle väl inte dice diagnostic läsa ut versionen av dice. ....eller?

Det är väl inte så att du försöker läsa en äldre bil (<2001)
Användarvisningsbild
av adrian_vg
Kuisma skrev:Men då skulle väl inte dice diagnostic läsa ut versionen av dice. ....eller?
Doh!
Måste läsa inläggen bättre...

Och så tänkte jag skriva samma sak som Leiwi.
Vad för årsmodell på din Volvo, Kuisma?
Användarvisningsbild
av MartinS
Kuisma skrev:Jag kommer inte så långt som att jag kan läsa ut vin. VIDA startar och DICE hittas av diagnostic men det blir ingen kontakt mellan vida och dice. Jag håller på att bli knäpp på detta. Då hade jag en helt nyinstallerad dator som utgångspunkt.
Det är inte en S/V40 ? På dessa måste man knappa in VIN manuellt, men sedan fungerar det fint.
av Andreasace
leiwi skrev:

Det är väl inte så att du försöker läsa en äldre bil (<2001)
Det är bilar innan 1999 man inte kan läsa ut.
  • 1
  • 164
  • 165
  • 166
  • 167
  • 168
  • 241

:-) Har en som jag köpt ny i Ludvika för[…]

Att sälja en bil som är problemfri, bara[…]

Hjuksprut som "äter" på f&aum[…]

Låter som glapp eller fel i givardel, byte a[…]