- lör 08 maj 2010, 16:06
#407579
jajävlar som det är långt från ämnet vinterdäck sommartid...
För att återgå till vägslitage så är det inte så lätt som att räkna tryck lastbil (ex. 10 ton), tryck bil (ex. 1 ton) och då tro att lastbilen sliter tio gånger så mycket på vägen. En beläggning som utan vidare tål 5 tons belastning tål då i princip hur många bilöverfarter som helst, medan belastningen från lastbilen förstör den omedelbart. Hemskt förenklat.
Det här vore enklast att visa på med ett tvärsnitt av en vägbeläggning, antingen beror spårbildningen på deformation (nedtryckning av beläggningen) eller slitage (beläggningen blir tunnare). Tung trafik och felbyggd/feldimensionerad väg står för den första delen. Tung trafik och dubb står för slitaget. Tung trafik har även en förmåga att röra runt/skjuta omkring stenarna i asfalten på ett sätt som personbilar har lite svårt för.
Det här handlar inte om att BESKYLLA någon part någonstans för någonting alls. Det är fakta.
Vi behöver lastbilar...och jag väljer dubbdäck på vintern för att jag ser det som ett bättre alternativ (använder f.ö. sommardäck på sommaren). Och det finns inte pengar till motorvägsstandard på underarbetet till alla vägar. Där är det mesta av anledningarna till att vägarna ser ut som de gör.
Edit; Jäklarns som den där B20 var snabb! :D
För att återgå till vägslitage så är det inte så lätt som att räkna tryck lastbil (ex. 10 ton), tryck bil (ex. 1 ton) och då tro att lastbilen sliter tio gånger så mycket på vägen. En beläggning som utan vidare tål 5 tons belastning tål då i princip hur många bilöverfarter som helst, medan belastningen från lastbilen förstör den omedelbart. Hemskt förenklat.
Det här vore enklast att visa på med ett tvärsnitt av en vägbeläggning, antingen beror spårbildningen på deformation (nedtryckning av beläggningen) eller slitage (beläggningen blir tunnare). Tung trafik och felbyggd/feldimensionerad väg står för den första delen. Tung trafik och dubb står för slitaget. Tung trafik har även en förmåga att röra runt/skjuta omkring stenarna i asfalten på ett sätt som personbilar har lite svårt för.
Det här handlar inte om att BESKYLLA någon part någonstans för någonting alls. Det är fakta.
Vi behöver lastbilar...och jag väljer dubbdäck på vintern för att jag ser det som ett bättre alternativ (använder f.ö. sommardäck på sommaren). Och det finns inte pengar till motorvägsstandard på underarbetet till alla vägar. Där är det mesta av anledningarna till att vägarna ser ut som de gör.
Edit; Jäklarns som den där B20 var snabb! :D
Guldfiskar studsar inte.