- tis 29 maj 2007, 18:21
#107653
Helt rätt!
Jag drar den tydliga slutsatsen dåliga eller inga resultat
kan ha 4 möjliga orsaker:
1. Svag/dåligt fungerande turbo
2. Oren bränsleinjektor
3. trasig/läckande topplock
dessa 3 förslag fick jag genom att lyssna på detta truckers call.
http://myffi.biz/call/truckers_call_27_07.mp3
Faktiskt säger dom att MPGCaps är den allra bästa testen på att din motor är ok! Får du ingen bränsleförbättring...är det dags att titta noga på någon av dom 1-3 punkterna ovan (inte skylla på MPGCap)
4. Felaktig MPGCap dosering
Doseringen är tydligen mycket känslig.
Bara för något år sedan var instruktionen att starta med 2 st kapslar i BÅDA första tankningarna. Numera gäller bara första gången med 2 kapslar och därefter 1.
Man sänkte alltså startdosen från 2 x 2ggr till 2 x 1 ggn
Orsaken var just att flera användare klagade på högre eller ingen bränsleminskning.
Detta löstes genom att hoppa över någon/några kapslar (för dom haft/hade problem) och därefter använda en kapsel/tankning.
Slutsats: Dosering är tydligen känslig för bästa resultat.
Titta på min chart (som jag just uppdaterat 29/5 ...efter mina +30% (som jag själv tvivlade på var rätt när jag först såg dom, (men jag trippelkollade noga alla siffror)...så är jag nu nere på "normala" 15% och det ser ut att stanna där efter mina 5 tankningar.
Jag gissar att min 18 år gamla Volvo 740 hade en hel del kolavlagringar som brändes bort i dom första 3 tankningarna! (= 18...20...30% längre körsträcka/tankning)...Nu är jag nere på den rena katalytiska 15% nivån med rena cylinderväggar.
http://geocities.com/bdpmpg/
Jag är mer än nöjd efter 3 månader och 5 tankningar.
Så kontrollera noga (ni som testar nu med kapslar), och om förbrukningen ökar igen, så minska på antal kapslar (dela i halva kapslar eller inga kapslar) tills förbrukningen minskar tillbaka igen.
0,5gram = (1 MPGCkapsel) /50liter är "normaldosen"
Hoppas dom som haft negativa resultat läser detta eller liknande kommentarer och prövar igen...denna gång försiktigare utan överdosering! + tålamod att hålla på minst 3-5 tankningar.
Jag tror experten Jerry Lang när han säger att MPGCaps fungerar på ALLA absolut A L L A explosionsmotorer, eftersom samma kemiska katalytiska metallooxidprocess sker om samma
tryck, värme och MPGCapsens järnoxid är närvarande.
Inget resultat eller höjd förbrukning beror på någon felanvändning...ex. överdosering!
-----------------------------------------------------------------------------------
5. Ytterligare en anledning (jag såg i den video uppfinnaren/utvecklaren Jack) kan vara att 10% bränsleförbättring, skall matchas mot en 30%-ig säsongsvariation i bäransleförbrukning.
ex. testar man från jan-juli ser man alltid en förbättring (oavsett MPGCAps). testar man juli - febr ser man alltid en försämring av bränsleförbrukningen (oavsett MPGCaps).
Man måste alltså jämföra ett helt års säsongsförbrukning med och utan MPGCaps, för att se 10% förbättringen i dom "normala" 30%-iga variationerna.
Alltså
Jan-juli normalt 30% mindre förbrukning
Juli-Jan normalt 30% större förbrukning
Med MPGCaps
Jan-Juli 40% mindre (=10% mindre än utan MPGCaps)
Juli-Jan 20% mer (=10% mindre än utan MPGCAps)
mugge skrev:Kunde inte låta bli att göra en sökning på MPG-CAPS - folk har inte alls bara positiva erfarenheter att rapportera. ....Upp med alla bevis på bordet mugge!
Helt rätt!
Jag drar den tydliga slutsatsen dåliga eller inga resultat
kan ha 4 möjliga orsaker:
1. Svag/dåligt fungerande turbo
2. Oren bränsleinjektor
3. trasig/läckande topplock
dessa 3 förslag fick jag genom att lyssna på detta truckers call.
http://myffi.biz/call/truckers_call_27_07.mp3
Faktiskt säger dom att MPGCaps är den allra bästa testen på att din motor är ok! Får du ingen bränsleförbättring...är det dags att titta noga på någon av dom 1-3 punkterna ovan (inte skylla på MPGCap)
4. Felaktig MPGCap dosering
Doseringen är tydligen mycket känslig.
Bara för något år sedan var instruktionen att starta med 2 st kapslar i BÅDA första tankningarna. Numera gäller bara första gången med 2 kapslar och därefter 1.
Man sänkte alltså startdosen från 2 x 2ggr till 2 x 1 ggn
Orsaken var just att flera användare klagade på högre eller ingen bränsleminskning.
Detta löstes genom att hoppa över någon/några kapslar (för dom haft/hade problem) och därefter använda en kapsel/tankning.
Slutsats: Dosering är tydligen känslig för bästa resultat.
Titta på min chart (som jag just uppdaterat 29/5 ...efter mina +30% (som jag själv tvivlade på var rätt när jag först såg dom, (men jag trippelkollade noga alla siffror)...så är jag nu nere på "normala" 15% och det ser ut att stanna där efter mina 5 tankningar.
Jag gissar att min 18 år gamla Volvo 740 hade en hel del kolavlagringar som brändes bort i dom första 3 tankningarna! (= 18...20...30% längre körsträcka/tankning)...Nu är jag nere på den rena katalytiska 15% nivån med rena cylinderväggar.
http://geocities.com/bdpmpg/
Jag är mer än nöjd efter 3 månader och 5 tankningar.

Så kontrollera noga (ni som testar nu med kapslar), och om förbrukningen ökar igen, så minska på antal kapslar (dela i halva kapslar eller inga kapslar) tills förbrukningen minskar tillbaka igen.
0,5gram = (1 MPGCkapsel) /50liter är "normaldosen"
Hoppas dom som haft negativa resultat läser detta eller liknande kommentarer och prövar igen...denna gång försiktigare utan överdosering! + tålamod att hålla på minst 3-5 tankningar.
Jag tror experten Jerry Lang när han säger att MPGCaps fungerar på ALLA absolut A L L A explosionsmotorer, eftersom samma kemiska katalytiska metallooxidprocess sker om samma
tryck, värme och MPGCapsens järnoxid är närvarande.
Inget resultat eller höjd förbrukning beror på någon felanvändning...ex. överdosering!
-----------------------------------------------------------------------------------
5. Ytterligare en anledning (jag såg i den video uppfinnaren/utvecklaren Jack) kan vara att 10% bränsleförbättring, skall matchas mot en 30%-ig säsongsvariation i bäransleförbrukning.
ex. testar man från jan-juli ser man alltid en förbättring (oavsett MPGCAps). testar man juli - febr ser man alltid en försämring av bränsleförbrukningen (oavsett MPGCaps).
Man måste alltså jämföra ett helt års säsongsförbrukning med och utan MPGCaps, för att se 10% förbättringen i dom "normala" 30%-iga variationerna.
Alltså
Jan-juli normalt 30% mindre förbrukning
Juli-Jan normalt 30% större förbrukning
Med MPGCaps
Jan-Juli 40% mindre (=10% mindre än utan MPGCaps)
Juli-Jan 20% mer (=10% mindre än utan MPGCAps)
Senast redigerad av 3 bdp003, redigerad totalt 0 gång.