- mån 07 aug 2017, 04:44
#1189786
Om olika sorters elbilar och deras konsekvenser för miljön
Executive summary: Vad elbilar av olika slag har för konsekvenser för miljön beror helt på vilken slags elbil vi talar om och hur vi räknar när det gäller elproduktionen. Räknar vi rätt ser det inte ljust ut för batteribilen.
Men när du nu glider över till en jämförelse mellan eldrift och HVO-drift aktualiserar du ett par av de frågor jag tidigare ställde till dig och som du ännu inte gjort något försök att besvara. De lyder:
3. Du säger att (laddbara) elbilar som laddas från det svenska elnätet ger enorma minskningar av CO2-utsläppen och 50-70 procents besparing även när de laddas från ett genomsnittligt europeiskt elnät. Känner du till några invändningar mot den slutsatsen? Vilka är de i så fall?
5. Apropå IVLs färska rapport om CO2-utsläpp vid batteritillverkning har du gång på gång sagt att vi inte kan tro på de resultat den redovisar eftersom de bygger på data som är flera år gamla. Nu är situationen när det gäller batteritillverkningen mycket bättre säger du. Vilka belägg för det har du för det påståendet bortsett från vad Musk säger om Teslas batterifabrik? Honom kan vi med utgångspunkt från dina principer förstås inte lita på eftersom han är part i målet.
Innan vi diskuterar vidare om dessa saker är det kanske också bra att reda ut elbilsterminologin.
Eftersom alla typer av elbilar inte har samma egenskaper behövs mer än bara en beteckning för att kunna skilja dem åt. Ett exempel på det ges i följande diagram, där CV står för "conventional vehicle" (en bil med enbart förbränningsmotor) och där CC och UC syftar på "controlled charging" (bilen laddas när det är som billigast) respektive "uncontrolled charging" (bilen börjar laddas omedelbart efter sista resan för dagen). Som synes klarar sig hybridbilen i det här exemplet bäst ifråga om kostnaden för skadliga utsläpp i ett livscykelperspektiv närmast följd av den konventionella bilen med enbart förbränningsmotor, båda körda på fossilt bränsle, och laddhybriden med litet batteri (PHEV-10). Laddhybriden med större batteri (PHEV-35) klarar sig sämre och allra sämst klarar sig batteribilen.
Executive summary: Vad elbilar av olika slag har för konsekvenser för miljön beror helt på vilken slags elbil vi talar om och hur vi räknar när det gäller elproduktionen. Räknar vi rätt ser det inte ljust ut för batteribilen.
joel80 skrev:Och du slutar läsa så fort siffrorna passat in din egen agenda här också ser jag.Jag håller mig bara till ämnet som du formulerade det. Du ville veta i vilken omfattning den HVO som säljs i Sverige reducerar CO2-utsläppet så jag gav dig besked om den saken.
Kolla tabell 8 också så ser du ändå att el är mer än 25% mer effektivt på att minska CO2-utsläppen. Då har man räknat med så pass smutsig el som 125,5g CO2e/kWh! Alltså 8-10ggr högre än vad svensk elmix är.
Men när du nu glider över till en jämförelse mellan eldrift och HVO-drift aktualiserar du ett par av de frågor jag tidigare ställde till dig och som du ännu inte gjort något försök att besvara. De lyder:
3. Du säger att (laddbara) elbilar som laddas från det svenska elnätet ger enorma minskningar av CO2-utsläppen och 50-70 procents besparing även när de laddas från ett genomsnittligt europeiskt elnät. Känner du till några invändningar mot den slutsatsen? Vilka är de i så fall?
5. Apropå IVLs färska rapport om CO2-utsläpp vid batteritillverkning har du gång på gång sagt att vi inte kan tro på de resultat den redovisar eftersom de bygger på data som är flera år gamla. Nu är situationen när det gäller batteritillverkningen mycket bättre säger du. Vilka belägg för det har du för det påståendet bortsett från vad Musk säger om Teslas batterifabrik? Honom kan vi med utgångspunkt från dina principer förstås inte lita på eftersom han är part i målet.
Innan vi diskuterar vidare om dessa saker är det kanske också bra att reda ut elbilsterminologin.
joel80 skrev:Du besvarade inte mina frågor så låt mig göra det åt dig. BEV = Battery Electric Vehicle, FCEV = Fuel Cell Electric Vehicle, HEV = Hybrid Electric Vehicle, PEV = Plug-in Electric Vehicle och PHEV = Plug-in Hybrid Electric Vehicle. Mitt förslag på hur beteckningarna skall översättas till svenska är batteribil, bränslecellsbil, hybridbil, laddbil och laddhybridbil. Jag hoppar medvetet över morfemet "el" i dessa översättningar eftersom alla ändå torde förstå att det är olika former av elbilar det handlar om. Där så är befogat kan man förstås om man vill ändra morfemet "bil" till "fordon".andersuw skrev:8. Du tycker det är fel att kalla elbilar som enbart drivs med batteri för batteribilar. Vad tror du följande engelska förkortningar står för: BEV, FCEV, HEV, PEV och PHEV? Hur föreslår du att vi översätter det de står för (inte förkortningarna) till svenska?Det vedertagna begreppet i Sverige är elbil. Skriver du BEV eller EVs funkar det också då det är de engelska vedertagna begreppen. Batteribil blir bara fånigt och låter som nån leksaksbil du pratar om, vilket kanske är din lilla baktanke för att försöka vinna nån billig poäng i diskussionen.
Eftersom alla typer av elbilar inte har samma egenskaper behövs mer än bara en beteckning för att kunna skilja dem åt. Ett exempel på det ges i följande diagram, där CV står för "conventional vehicle" (en bil med enbart förbränningsmotor) och där CC och UC syftar på "controlled charging" (bilen laddas när det är som billigast) respektive "uncontrolled charging" (bilen börjar laddas omedelbart efter sista resan för dagen). Som synes klarar sig hybridbilen i det här exemplet bäst ifråga om kostnaden för skadliga utsläpp i ett livscykelperspektiv närmast följd av den konventionella bilen med enbart förbränningsmotor, båda körda på fossilt bränsle, och laddhybriden med litet batteri (PHEV-10). Laddhybriden med större batteri (PHEV-35) klarar sig sämre och allra sämst klarar sig batteribilen.
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut