Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Waizguy skrev:Klart att man kan vända och vrida på beskattningen procentuellt hur man vill men för konsumenterna är det slutsumman som räknas och i många fall är totala skatten på dieselmotorer lägre.
Blir den? Låt oss titta på två direkt jämförbara alternativ: S60 T5 och S60 D5, båda av årsmodell -16. För T5 blir skatten 1108 kr och för D5 1520 kr. Detta trots att D5 har klart lägre CO2-utsläpp (119 g kontra 145).
Waizguy skrev:Dieseln har inte tagit andelar enbart p.g.a dess verkningsgrad utan p.g.a beskattningen kontra verkningsgraden, samma här, slutsumman för kunden. Dieselmotorer hade bättre verkningsgrad på 90-talet också fast med väldigt hög beskattning kontra bensinmotorer.
Länka lite studier på att dieselmotorn är nere på samma nivå som för moderna bensinmotorer och inte några VW-liknande mätningar utan realistiska mätningar.
Visst, dieseln hade bättre verkningsgrad på 90-talet också och visst, den har tagit marknadsandelar inte bara i kraft av sin bättre verkningsgrad utan också därför att beskattningen ändrats så att denna fördel jämfört med bensin så småningom (inte initialt) rätteligen kommit att belönas. Jag har inte påstått motsatsen. Vad jag hela tiden pekar på är att man inte otillbörligen gynnat dieseln genom att vid beskattningen bortse från utsläpp andra än CO2. Tvärtom har man fortsatt att straffbeskatta dieseln trots att kraven rörande dessa andra utsläpp numera väsentligen är lika hårda som för bensin. Det är dessa krav jag hela tiden hänvisat till och jag länkar till dem än en gång nedan.

https://www.dieselnet.com//standards/eu/ld.php

Ytterligare en trolig anledning till att dieseln tagit växande marknadsandelar är att ny motorteknik gjort det möjligt att göra relativt små, relativt lätta, relativt tysta, relativt vibrationsfria men ändå kraftfulla dieselmotorer till rimligt pris. I mitten av 80-talet hade en Mercedes 200D diesel en effekt på runt 60 hk och var knappast särskilt tyst eller len igången när man satte sprätt på alla hästarna (vilket man förstås var tvungen till mest hela tiden). Det är klart det var en väsentligt större uppoffring att välja en sådan då jämfört med en bensinmotor med motsvarande cylindervolym än vad som nu är fallet.

https://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_OM615
andersuw skrev:Det är dessa krav jag hela tiden hänvisat till och jag länkar till dem än en gång nedan.

https://www.dieselnet.com//standards/eu/ld.php
Kraven f.o.m 2014/09-> är ungefär detsamma, det hade du rätt i. Men om man åter igen blandar in VW skandalen så får vi tyvärr inte veta några realistiska värden enligt denna klassificering på ett par år. Vilket också står på sidan.

Emission Testing. Emissions are tested over the NEDC chassis dynamometer procedure, which is to be replaced by the Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure (WLTP). Real Driving Emissions (RDE) testing requirements [3362] are being phased-in between 2017 and 2021 to control vehicle emissions in real operation, outside of the laboratory emission test.

Men på Light Commercial Vehicles var skillnaden betydligt större och dieselmotorn tillåts släppa ut en del mer NOx än bensinmotorn. Samt att det nästan används uteslutande dieselbilar här.
MartinS skrev:Men skatten är ju bara co2 baserad, bortsett från det lilla "dieseltillägget".
Men dieseltillägget är ju inte alls litet. Som jag redan påpekat får en diesel 2,33 gånger högre skatt vid samma CO2-utsläpp och drabbas dessutom av en särskild miljöavgift.
MartinS skrev:Man bryr sig ju inte om NOx och andra parametrar, det som skapar stora hälsoproblem hos befolkningen, och som väl om jag inte är felunderättad gjort att Sverige fått betala vite till EU för, då man inte lyckas minska nivåerna. Jag betalar över 4kkr om året i skatt för min Xc60 bensinare, medans den lilla äckliga miljödiseln som står bredvid på uoofartwn är skattebefriad i fem år. För mig känns det HELT fel.
Tvärtom bryr man sig uppenbarligen väldigt mycket om NOX och andra parametrar eftersom man a) efter hand skärpt kraven i dessa hänseenden väsentligt och därvid också gjort dem mer likformiga för dieslar och bensinbilar samt b) trots det fortsatt att kraftigt straffbeskatta dieseln vid samma CO2-utsläpp.

Låt oss titta på dina två bilar, V40CC D2 -16 och XC60 T6 AWD -09, på basis av de uppgifter jag kan hitta om dem i fordonsregistret (eller snarare om deras motsvarigheter utannonserade på blocket). Har inte uppgift om vilka lådor du har men valde för jämförbarhetens skull automat i båda fallen.

V40CC D2 -16
CO2: 101 g/km
CO: 258,4 mg/km
NOX: 37,5 mg/km
HC: 28,6 mg/km
Partiklar: 0,9 mg/km

XC60 T6 -09
CO2: 284 g/km
CO: 197 mg/km
NOX 29 mg/km
HC: 50 mg/km
Partiklar: Uppgift saknas

Som du kan se finns den enda riktigt stora skillnaden på CO2-fronten. De övriga värdena är ganska jämbördiga, ibland något högre för D2:an, ibland något högre för T6:an. Mot den bakgrunden tycker jag inte det finns något att invända mot att D2:an kostar väsentligt mindre i skatt än T6:an.

Här är bilarna jag tittat på:

http://www.blocket.se/uppsala/Volvo_V40 ... ?ca=10&w=3
http://www.blocket.se/vastmanland/Volvo ... ?ca=10&w=3
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
Waizguy skrev: Du skrev ovan att inom tid kommer de flesta att ladda sina elbilar hemma vilket kan ställa till problem. Det fungerar säkert om man bor i villa, men i Sverige bor miljontals människor i lägenheter och där blir det mycket svårare att ladda hemma. Där jag bor ingår ingen elstolpe, man kan dock hyra en för ca 200-250kr/månaden och då får man ett 600watts uttag vilket på 230volt ger 2,6A.

Men det är bra att ni som köper nya bilar tänker till för det är Ni som bestämmer bilparken i framtiden då de flesta inte kör spritt nytt.

/// Waiz
Jag följer lite elbilsforum och där finns några av dom pionjärer som kör elbilar som lägenhetsinnehavare. Det är en väldig skillnad på hur jobbigt det är att få en plats med uttag. För vissa har det gått väldigt smidigt.. Antingen genom t.ex att en motorvärmar-stolpe uppgraderats med 16A-säkring eller att föreningen/hyresvärden helt enkelt bara satt upp ett uttag. Ofta får bilägaren betala en shablonsumma. Ca 250-350kr extra i månaden för el verkar vara standard. Lite räknat på att snittföraren i sverige kör ca 1500mil/år. Till det skulle det gå åt ca 2500-3000kwh. Räknar man högt alltså runt 3000kr/år. Sen har vissa fått betala nån tusenlapp för installation.

Sen är det dom stackrarna som råkar ut för den griniga surgubben till ordförande eller avundsjuka Agneta i styrelsen som motsäger sig allt som är nytt, även om det inte är något kostnad för föreningen.

Jag tror att det rätt snart lossnar.. Kanske t.o.m utan att det behövs styrning uppifrån.

Gatuparkering är lite svårare... Men många har kanske möjlighet att lägga den slant dom tidigare betalade i soppa på en garageplats med el.. (om man inte bor i central del av storstad brukar det inte vara så extremt dyrt...)

Ett annat alternativ som finns är att nån gång ibland ställa sig i ett betalgarage och ladda. Jag har några nätter stått i Stockholm Stads parkeringshus på olika ställen i city under natten. Dom har 100kr för parkering mellan 18-08. Laddning är då gratis. Om man har en riktig elbil med stort batteri får man under 14h i ca 55kwh.. Det ger 35-27 mil beroende på bil/förbrukning.
Det är trots skaplig hög p-kostnad rätt okej som milkostnad. 3-4kr/milen.

Skulle säkert funka fint för många att göra aå nån gång i veckan. Sen laddar man ju ofta på destinationer man åker till också. Idag laddade jag några timmar på Kistamässan. 7.4kwh laddare där, så de med bättre laddare än i min D5 TE får i ca 4 mil/h där.

Sen har vi ju alla snabbladdare som kommit upp, om man nu ska åka lite längre. Där blir kostnaden högre. Dom tar lite olika pris, men milkostnaden hamnar mellan 7-10kr på de vanligaste. Dom är ju till för att man ska kunna åka längre än räckvidden smidigt.. Alltså något som skapligt sällan behöver användas, och då det används kanske inte mer än ett visst antal mil för att komma fram dit man är på väg. Nuvarande snabbladdre får i 8-10 mil i en BMW i3 på en kvart.. Om några år hopps dom dubblera det.. Tesla har redan mer än dubblerat det.

Nu blev det lite mycket text.. Jag är lite insnöad. Sorry. :)
Waizguy skrev:Kraven f.o.m 2014/09-> är ungefär detsamma, det hade du rätt i. Men om man åter igen blandar in VW skandalen så får vi tyvärr inte veta några realistiska värden enligt denna klassificering på ett par år. Vilket också står på sidan.

Emission Testing. Emissions are tested over the NEDC chassis dynamometer procedure, which is to be replaced by the Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure (WLTP). Real Driving Emissions (RDE) testing requirements [3362] are being phased-in between 2017 and 2021 to control vehicle emissions in real operation, outside of the laboratory emission test.
Jag tycker inte alls att de testvillkor som gäller för närvarande är särskilt bra och det är glädjande att det blir ändring på detta framöver. Dock har det hittills inte framkommit några klara belägg för att det är någon annan än VW som medvetet fuskat, trots att det förstås väcktes en massa misstankar om det så snart VW-bubblan sprack.
Waizguy skrev:Men på Light Commercial Vehicles var skillnaden betydligt större och dieselmotorn tillåts släppa ut en del mer NOx än bensinmotorn. Samt att det nästan används uteslutande dieselbilar här.
Har inte tittat närmare på den delen utan koncentrerat mig på personbilarna. Men skillnaden är väl främst att man inte gått fullt så hårt fram som med personbilarna annat än bland de lättaste bland dessa fordon.
MartinS skrev:
andersuw skrev:
MartinS skrev:T6:an är en MY09'a och D2'an en MY16. Why?
Se här.
joel80 skrev:Nu blev det lite mycket text.. Jag är lite insnöad. Sorry. :)
Tycker det är rätt bra att du är lite insnöad eftersom vi andra (i alla fall jag) lär oss en del och du anstränger dig att vara saklig. :D Själv tillhör jag dem som förvisso övervägt elhybrid och rentav ren elbil men där det stupat på alltför många osäkerheter eller trögheter.

Jag bor i lägenhet. Det finns visserligen elstolpar att tillgå men de är 10A och försedda med primitivt tidur avsett för motorvärmare. Så jag måste vara beredd att ta upp kampen med det privata och ej lokalt förankrade företag som äger parkeringshuset och som inte visat sig särskilt responsivt i tidigare sammanhang (läckande tak). Det som på den här punkten känns särskilt motigt är att ännu inte ha någon elbil (man kan inte gärna köpa en utan att veta att de rätta förutsättningarna finns) och samtidigt driva frågan mot hyresvärden därför att jag vill köpa en (lite Moment 22 här ;-) ).

Sedan är jag också fortsatt osäker rörande klimatnyttan. Det man egentligen borde räkna på här är, enligt min mening, inte någon elmix av det ena eller andra slaget, utan på vad som på marginalen händer med elproduktionen när nya elbilar tillförs och konsumtionen därför ökar. I det kortare perspektivet misstänker jag att det innebär en ökning av fossilt producerad el eftersom det är enklast att åstadkomma. Bara att elda på lite mer. I det längre perspektivet däremot skulle ökad konsumtion från elbilar kunna driva på en utveckling i riktning mot mer av hållbart producerad el, både via de prisökningar på el som kan förväntas vid stigande efterfrågan och via den debatt om förutsättningarna för en övergång till elbilar som man i det läget kan förvänta sig.

Ytterligare en tröghet/osäkerhet har varit bristande kunskap om hur tekniken i bilen funkar och framför allt hur den håller i längden. Vissa kanske vet men jag vet inte tillräckligt känner jag och är inte säker på att de som praktiskt sett kan hjälpa mig med råd och dåd gör det heller. Här handlar det kanske främst om den ansträngning från min egen sida som skulle krävas för att förstå mig på något nytt.

Slutligen har jag inte riktigt hittat rätt elbil för mitt behov. Men hade det funnits en V70 D4 TE eller dylikt hade jag nog tagit mig en grundlig titt på den innan jag gav upp tanken. ;-)

En slags sammanfattning av mina något diffusa tankar är att jag trots allt är glad över att det finns pionjärer som orkar med att gå i bräschen och prova. Några måste alltid ta det ansvaret när vi nu befinner oss i en period av ... vad skall vi säga ... teknologisk rörlighet. ;-)
Volvo vill ändra miljöskattförslag
Volvo Cars ser gärna ett nytt så kallat bonus malus-system för att premiera bilar med låga utsläpp av koldioxid. Men systemet får inte slå för hårt mot bilar som är nya och stora, anser Volvo.
Nu får vi kanske se år vilket håll forskningen går. Rubrik från dagens morrontidningning
Förövrigt när det gäller frågorna om klimatförändringarnatten tycker jag fortfarande att vi ska lära av historien först och främst. Den kommer att upprepas igen, och igen oavsett vad dagens forskare säger, oavsett vilket "läger" dom tillhör.
Anders. Även om bränsletillägget är på X * 2,37 eller vad det nu må vara för dieseln, så är skatten baderad på co2 utsläpp, varvid NOx utsläppen kan vara skyhöga. Skattmasen bryr sig inte om de faktiska NOx utsläppen överhuvudtaget.

Som sagt tidigare är har minV40cc man MY16 46,5mg/km i NOx utsläpp, och den stora "klimatbovsbilen" 29mg/km. Hur den med 46 kan vara en miljöbil och den andra med 29 anses som hemsk i miljö och därmed även i skattehänseende är för mig fortfarande helt oförståeligt. När de första fem skattefria åren är till ända för den miljövidriga "miljöbilen" kommer skatten för den vara en fjärdedel av skatten för T6:an, vars NOx utsläpp bara är 29mg/km.

Att man inte bryr sig om miljön, när man bestämmer skatten för miljö(!)bilar är mycket anmärkningsvärt.
MartinS skrev:Anders. Även om bränsletillägget är på X * 2,37 eller vad det nu må vara för dieseln, så är skatten baderad på co2 utsläpp, varvid NOx utsläppen kan vara skyhöga. Skattmasen bryr sig inte om de faktiska NOx utsläppen överhuvudtaget.
NOx är bara ett problem i städerna, och bara så länge du kör, inom ett dygn har NOx brutits ned till Kvävegödning som stimulerar växtligheten att växa snabbare och binda mera CO2.

Fossila Kolväten har ju tagit 100 miljoner år att binda i berggrunden, NOx bara några timmar innan den bryts ned.

Slutar vi köra idag är NOx borta i morgon, CO2 får vi vänta hundra miljoner år innan den deponerats igen.
  • 1
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 31
Åtdragning vattenpump B230E

Enligt Haynes ska vattenpumpens skruvar dras med 2[…]

Automatlådan fast i "P"

På med tändning, av med fläkten, l[…]

TjugoFJan Bakbok fixar biffen? Skickat fr&arin[…]