Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av kalle45
Ja jag har DVD;n men vad menar du ? Jag hittar inget på den som beskriver vad jag ska göra.
Kan du inte med lite upplysningar hjälpa mig med hur jag ska göra ?? Du tycks ju veta !!
Användarvisningsbild
av wissel
kalle45 skrev:Ja jag har DVD;n men vad menar du ? Jag hittar inget på den som beskriver vad jag ska göra.
Kan du inte med lite upplysningar hjälpa mig med hur jag ska göra ?? Du tycks ju veta !!
Du måste först läsa av felkoderna, sedan LEVERANS innan du kan radera dessa. Vida är inget busenkelt program dessvärre.
Kräver att man gör sig någorlunda hemmastad i de olika flikarna.
Om du PMar mig din e-mailadress så kan jag skicka dig Vidas hjälp o instruktions beskrivningar o hur gå till väga.
Det är ett komplext program som kan visa dig allt om din Volvo + lite till.
:-)
av eikido
Sist jag höll på så skulle man hålla sig till 2013D, gäller samma idag eller är det bara att tanka hem senaste? Vilken är den senaste som är bäst fungerande?
Användarvisningsbild
av leiwi
eikido skrev:Sist jag höll på så skulle man hålla sig till 2013D, gäller samma idag eller är det bara att tanka hem senaste? Vilken är den senaste som är bäst fungerande?

Jag använder 2014 d , funkat helt OK
av eikido
Tack

Jag försökte installera 2013D i XP men det verkar vara omöjligt att upgradera till IE 8 då MS inte supportar XP längre så då går det inte. Ska försöka med 2014D nu.
av volvo244gle
Skulle läsa ut vår strejkande V70 -04 men klantade naturligtvis till det!
Fick ingen kontakt med bilen, så provade med min V70 -02 (som startar) men samma där. Röd ruta med "kontrollera att tändningen är på" o.s.v..

För tre månader sen så fungerade allt perfekt, och inget har ändrats med varken Vida eller det Win 7 som jag kör i en virtuell maskin.
Värdsystemet och VirtualBox har dock uppdaterats sen dess, om det kan spela någon roll.

Testade i ren frustration och stress att uppgradera firmware'n på min DiCE; V-scan Pro. Det slutade med "Checksum error!" och blinkade röd firmware.
Efter lite googlande så blev jag varse om att så skulle man inte göra. Iallafall inte med Vida igång, på Win 7, eller inifrån en virtuell maskin... (S)

Har ägnat större delen av denna vackra dag till att installera Win XP Pro SP3 på ett gammalt härk till PC som jag plockade ihop, eftersom Win XP tydligen ska ha löst detta problem för andra.
Resultatet blev dock det samma; "checksum error!" i slutet av fw-uppgraderingen och blinkande röd LED... Under uppdateringsförsöket så blinkar den samt USB däremot grönt.
Har testat med både fw 5.6.1 samt 5.6.2 som kom med Vida 2014D. Själva Vida gick dock inte att installera på XP-maskinen, bara verktyget för att uppdatera.

Fick det något hopp, eller är det bara att kassera denna och köpa en ny DiCE?
av Uninium
När man väljer reperation,byte och ditsättning varför kommer det inte upp vilka verktyg men behöver?
Endast åtdragningsmoment är noterat,i mitt fall så gäller det oljebyte powershift lådan.

Jag ser att det behövs insexnyckel,samt hylsa för borttagning av filtret.Men det är ju en fördel att veta storleken också :)
Användarvisningsbild
av Esarp
Någon som kör Vida i Ubuntu via Wine?
av volvo244gle
Bra fråga! Misstänker att VIDA borde vara minst lika j-vligt att få igång som iTunes genom Wine... Det verkar bl.a. sätta upp en egen webbserver som körs i bakgrunden.
Bästa vore ju om någon 3:e part kunde göra en Linux-version - eller om Volvo tröttnade på Windows. ;)

Använder Mint 17 och kör VIDA (+Win 7) genom Virtualbox. Fungerar bra.

Gav upp med min förra DiCE-enhet och fick hem en annan från en säljare på Ebay nu. http://www.ebay.com/itm/2014D-HQ-Volvo- ... 1633882026
Tydligen en av de bättre kopiorna. Elektroniken ser bra ut med prydliga lödningar och kommunikationen fungerar som den ska.
Bara hoppas att denna enhet fortsätter fungera. :)
Programmet för att uppdatera FW gör man antagligen klokast i att radera för att inte riskera att dra igång det av misstag!
av Andreasace
Esarp skrev:Någon som kör Vida i Ubuntu via Wine?
Tror inte att det går.
Wine är väl bara en "emulator" för att starta windows program.

VIDA behöver en Windows miljö för att installeras och startas i, samt Internet Explorer.
Så det är väl VirtualBox eller Vmware som gäller för att skapa en Windows miljö
  • 1
  • 157
  • 158
  • 159
  • 160
  • 161
  • 241

Hej Jag ser att det portproblemet har funnits l&au[…]

Är det någon som har den senaste MMM2 s[…]

ÅF GLT/Turbofjädrar?

Finns det någon ÅF för turbofj&au[…]