- mån 22 feb 2021, 14:25
Sen har jag många andra "förmåner" inbakade i mitt avtal som annars inte finns på en privatägd bil. Så bara för att man höjer förmånsvärdet lite kommer det nog ändå vara värt det i framtiden. Även om folk istället tar lite mindre utrustning.
Sen tror jag att vi kommer röra oss mot mer normala priser på elbilar de närmsta åren. Dels för att privatpersoner ska ha möjlighet att köpa elbil, titta bara på ID.3, 4 och deras kusiner dessa är ju relativt billiga om man jämför med mycket annat där ute.
Lövet skrev: ↑mån 22 feb 2021, 14:13Problemet med det nya förslaget är ju att dessa dyrare bilar inte kommer få lika hög höjning av förmånsvärdet som dem billiga. Eller problem och problem har man möjlighet att köpa dyrare bil så är det ju knappt en märkbar skillnad.Malmstroem skrev:Det kommer att bli intressant att se hur många som väljer att fortsätta med förmånsbil. Det är inte längre speciellt förmånligt...Det uttalade målet är att det ska kosta lika mycket för arbetsgivaren att ge dig 1kr lön som 1kr bil så hela "förmånen" är ju borta snart. Vissa områden återstår (elbilar i princip) men även där är försämringen igång. Om bilar ska ha genomsnittspris på 700k iställlet för 350k framöver så blir ju förmånsvärdet svettigt nästan oavsett.
Sen har jag många andra "förmåner" inbakade i mitt avtal som annars inte finns på en privatägd bil. Så bara för att man höjer förmånsvärdet lite kommer det nog ändå vara värt det i framtiden. Även om folk istället tar lite mindre utrustning.
Sen tror jag att vi kommer röra oss mot mer normala priser på elbilar de närmsta åren. Dels för att privatpersoner ska ha möjlighet att köpa elbil, titta bara på ID.3, 4 och deras kusiner dessa är ju relativt billiga om man jämför med mycket annat där ute.
Kör: Hyrbil
Körde: V60 T6 Recharge Dark Ultimate -23, V90 T6 Recharge Inscription, V60 D4 AWD R-Design -20 V60 D4 Momentum Pro -19, XC70 Classic Summum D4 AWD, V60 D3 Summum -17, Opel Astra Sports Tourer
Körde: V60 T6 Recharge Dark Ultimate -23, V90 T6 Recharge Inscription, V60 D4 AWD R-Design -20 V60 D4 Momentum Pro -19, XC70 Classic Summum D4 AWD, V60 D3 Summum -17, Opel Astra Sports Tourer