Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av hc1
Volvofolket!

Jag fick hem min kina-DiCE idag :D

Provade den ikväll och att ta bort servicemeddelande gick fint.

Jag har ett glapp på en Xenon-lampa (som jag själv bytt) och då lampan vrids upp då man startar bilen indikerar bilen "strålkastarfel service erfordras". Sedan då lampan är i rätt position så släcks meddelandet.

I VIDA hittas detta fel och det ligger på konstant även om det inte syns i bilen.
I vida står det att det beror på antingen glapp eller fel på spänning från batteriet (i det fallet att det skulle vara för låg spänning).

Nu till min fråga angående detta:
Efter cirka 30-40minuter med bilen i tändningsläge 2 med VIDA igång och DiCE enhet som tar el via OBD uttaget så indikerar bilen "Batterinivå låg".

Bilen är en XC70 08 med nytt volvo originalbatteri från 1-2år tillbaka. 12V 80Ah 700A har jag för mig.

Töms verkligen batteriet så fort av DiCE enheten? Hur har ni andra som använder dessa DiCE: får även ni upp Batterinivå låg efter 30-40mins användning med tändning på? :???:

Är det tänkt att man ska sätta igång tändningsläge 2, utföra diagnos och sedan stänga tändning direkt igen efter och åtgärda felen och sedan starta bilen för en koll att reparationerna gick som det skulle? :???:

Min teori är att VIDA påverkat bilen att visa batterinivå låg pga strålkastarfelet som kan vara för låg spänning från batteri, jag kan dock vara helt ute och cykla där :oops:
Vad tror ni?
Användarvisningsbild
av leiwi
hc1 skrev:Volvofolket!

Jag fick hem min kina-DiCE idag :D

Provade den ikväll och att ta bort servicemeddelande gick fint.

Jag har ett glapp på en Xenon-lampa (som jag själv bytt) och då lampan vrids upp då man startar bilen indikerar bilen "strålkastarfel service erfordras". Sedan då lampan är i rätt position så släcks meddelandet.

I VIDA hittas detta fel och det ligger på konstant även om det inte syns i bilen.
I vida står det att det beror på antingen glapp eller fel på spänning från batteriet (i det fallet att det skulle vara för låg spänning).

Nu till min fråga angående detta:
Efter cirka 30-40minuter med bilen i tändningsläge 2 med VIDA igång och DiCE enhet som tar el via OBD uttaget så indikerar bilen "Batterinivå låg".

Bilen är en XC70 08 med nytt volvo originalbatteri från 1-2år tillbaka. 12V 80Ah 700A har jag för mig.

Töms verkligen batteriet så fort av DiCE enheten? Hur har ni andra som använder dessa DiCE: får även ni upp Batterinivå låg efter 30-40mins användning med tändning på? :???:

Är det tänkt att man ska sätta igång tändningsläge 2, utföra diagnos och sedan stänga tändning direkt igen efter och åtgärda felen och sedan starta bilen för en koll att reparationerna gick som det skulle? :???:

Min teori är att VIDA påverkat bilen att visa batterinivå låg pga strålkastarfelet som kan vara för låg spänning från batteri, jag kan dock vara helt ute och cykla där :oops:
Vad tror ni?

Grattis
Jag skulle rekommendera dig att då du använder DICE att du har en laddare ansluten detta på grund av att dom olika styrenheterna och då speciellt CEM är känsliga för låg spänning och kan uppföra sig felaktigt och till och med haverera .

Vad gäller att bilen inte vill släppa felet med belysningen så förmodar jag att du gjort en full återställning med motorstart och uppvarvning till 1500 enligt instruktionerna
Detta tvingar fram en ny cykel hos styrenheterna
och sedan läsa ut igen via "leverans"

Men som sagt laddaren är viktig. :D :D :D
av hc1
leiwi skrev: Grattis
Jag skulle rekommendera dig att då du använder DICE att du har en laddare ansluten detta på grund av att dom olika styrenheterna och då speciellt CEM är känsliga för låg spänning och kan uppföra sig felaktigt och till och med haverera .

Vad gäller att bilen inte vill släppa felet med belysningen så förmodar jag att du gjort en full återställning med motorstart och uppvarvning till 1500 enligt instruktionerna
Detta tvingar fram en ny cykel hos styrenheterna
och sedan läsa ut igen via "leverans"

Men som sagt laddaren är viktig. :D :D :D
Ok då ska jag använda batteriladdare nästa gång :D tack för tipset!

Den där full återställning har jag inte gjort, vad innebär det lite mer?
Kan du förklara hur man gör eller länka till något om detta? :D
Användarvisningsbild
av leiwi

När du via "leverans" raderat felen , stängerdu av tändningen startar bilen och varvar till ca 1500 under ca 10 sec stänger av motorn ock med tändningsläge 2 läser ut bilen igen

Du bör ha fått upp en "skylt" i vida när du raderade koderna som beskriver detta moment
av Andreasace
leiwi skrev:

När du via "leverans" raderat felen , stängerdu av tändningen startar bilen och varvar till ca 1500 under ca 10 sec stänger av motorn ock med tändningsläge 2 läser ut bilen igen

Du bör ha fått upp en "skylt" i vida när du raderade koderna som beskriver detta moment
starta, varva över 1500rpm, tändning av och sedan starta upp och sedan 20sek tomgång är det för min bil iaf.
av burton666
Skulle någon kunna maila patchen till 2014a till mig? Jag köpte vida dice på aliexpress men fick inte med någon patch, bara själva installations-dvdn.
av kalle45
Hej har volvo/vida /dice inga problem med installation, men kan man
släcka service meddelandet med den. Hur gör man ?? Kan någon beskriva detta för mig ??
Har V70 D -05:a
Användarvisningsbild
av wissel
burton666 skrev:Skulle någon kunna maila patchen till 2014a till mig? Jag köpte vida dice på aliexpress men fick inte med någon patch, bara själva installations-dvdn.
Finns väl även på din DVD !!!!
  • 1
  • 156
  • 157
  • 158
  • 159
  • 160
  • 241

Jag har också ny på gång fr&arin[…]

ÅF GLT/Turbofjädrar?

VOC fram sänker inget, då får du […]

Hej Jag ser att det portproblemet har funnits l&au[…]