Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
SvenB skrev:
joel80 skrev:
Vid nästa byte som troligen blir i slutet på 2017 blir det riktig elbil.
Vad blev det :lol: Skojade bara, du är nog lite "datumvill" :wink:

Åååååh... det där med att lära sig att det är ett nytt år! Tar alltid några månader innan det sitter!

I slutet på 2018 skulle det såklart varit som du förstod. :)
av Lövet
Vad lanseras (och kan levereras) under 2018 tror du som blir intressant?
av Mwi
joel80 skrev:Så du tyckte att det företag som ensamt kommer att dra mest ström av alla företag i hela Sverige är representativt? Eller var det mer för att det passade fint för att försöka få det till "det går inte" för någon industri?

Jag tog upp sommarstugeområden då det tidigare varit uppe som ett eventuellt problem om flera ska dit med sina elbilar på sommaren och börja ladda en massa. Då kan det ju vara ett problem om man antingen inte har någon elanslutning alls i dagsläget eller om nätet där inte är tillräckligt för att klara av det. Om man då bygger upp micronät, istället för att förstärka kanskeflera kilometers kabel, kan det vara en betydligt smidigare och mer ekonomisk lösning. Det kan väl inte vara så svårt att se fördelarna med det?

Nätägarna har än så länge monopol ja, jag skrev att jag tror att de kommer börja få konkurrens. Frågan är hur dom hanterar det.
Regeringen började ju diskutera att införa en lag som hindrar elbolagen från att höja som dom vill. Skrevs om det för bara nån vecka sen.. Men just nu kan dom höja så mycket dom vill ja. Förstår inte riktigt hur du menar att det hjälper dem i konkurrans mot t.ex micronät?

Jag vill gärna ha en riktig elbil ja. Att ha hybrid är lite som att få smaka bara lite av den goda kakan.
Jag hade inte råd med en Tesla när jag bytte bil för några år sen, och då jag ofta pendlar 32-35 mil per dag (ett par dagar i veckan) så funkade inte någon av de andra elbilarna som då fanns.

Vid nästa byte som troligen blir i slutet på 2017 blir det riktig elbil. Nu finns det lite fler alternativ. Jag hoppas dock på att någon av de nya modellerna som släpps under året ska passa mig.. Just nu är det Hyundai Ioniq som ligger bäst till, men den saknar vissa saker som jag skulle behöva och jag hade gärna sett lite längre räckvidd på den så att jag klarar Gävle - Stockholm t.o.r utan laddning ibland. Vore också trevligt om det släpptes en elbil med dragkrok under året (som inte kostar som en Model X), men det är något jag kan vara utan om det inte kommer.
Att jag valde Nortwolth beror på att jag tyckte det var ett lämpligt exempel för dig, du hyllar ju deras planer på en batterifabrik men du kan ta vilket pappersbruk, stålverk eller vilken processindustri som helst och se att dina idéer är bara naiva drömmar utan verklighetsförankring. Du har ju även tidigare förklarat hur billig vindkraften är att bygga det räcker med 40-50 öre/KWh för att finansiera nybyggnation mitt snittpris på elen 2017 var 38 öre/KWh, så antingen kommer mitt elpris behöva stiga ganska mycket eller så måste vindkraftverken bli billigare att bygga för att de ska bli någon ekonomi i att bygga vindkraftverk.
Att pendla 32-35 mil/dag ett par dagar i veckan, är inte det att slösa med jordens energitillgångar och skapa onödiga utsläpp? Det måste ju vara en bättre energihushållning att bo och jobba inom en närmare radie, att sitta själv i en bil och pendla så mycket, då är man ju ett riktigt miljösvin.
Ps. i min almanacka är det början av 2018, så var är din elbil?
Användarvisningsbild
av joel80
Lövet skrev:Vad lanseras (och kan levereras) under 2018 tror du som blir intressant?
Hyundai har sagt att det ska komma en version av Ioniqen med större batteri.. det sa dom redan tidigt 2017 så många tror att den ska dyka upp i år. Dock inget datum lovat.

Däremot ska Hyundai Kona electric släppas. Det är lite intressant och ska få rejäl räckvidd.
http://teknikensvarld.se/hyundai-kona-e ... dd-542670/

Nya Nissan Leaf kommer också.. Den är jag väl inte så jättesugen på, men ska kanske provköra innan jag helt ratar. Den ser i allafall inte lika mongo ut som föregångaren.
http://alltomelbil.se/elbilen-nissan-le ... fossilbil/
Ev om E-plus hinner ut med ännu större batteri:
https://blixtgordon.wordpress.com/2018/ ... -snabbare/

Audi E-tron är ju också intressant, men den känns som att den kan bli allt för dyr.
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... -rackvidd/

Samma sak med Jaguari I-Pace.. troligen säppet värre :) Lite out of my league.
http://alltomelbil.se/flera-har-fatt-pr ... -pa-elbil/

E-golfen (som redan är släppt) har jag också tänkt provköra. Den är egentligen lite för liten, men skulle resten kännas rätt så kanske.
http://teknikensvarld.se/provkorning-av ... -2-479878/

Sen har vi Mercedes och Volvo som också är på g.. men där verkar det som att vi får vänta till 2019 med båda. Är det så att jag inte alls känner mig tillfreds med nån av de som kommer kan det hända att jag förlänger min leasing ett halvår eller år för att kunna vänta in dem. Det vore ju inte helt fel att få ta del av Volvos första. :)
Senast redigerad av 1 joel80, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av joel80
Mwi skrev:
joel80 skrev:Så du tyckte att det företag som ensamt kommer att dra mest ström av alla företag i hela Sverige är representativt? Eller var det mer för att det passade fint för att försöka få det till "det går inte" för någon industri?

Jag tog upp sommarstugeområden då det tidigare varit uppe som ett eventuellt problem om flera ska dit med sina elbilar på sommaren och börja ladda en massa. Då kan det ju vara ett problem om man antingen inte har någon elanslutning alls i dagsläget eller om nätet där inte är tillräckligt för att klara av det. Om man då bygger upp micronät, istället för att förstärka kanskeflera kilometers kabel, kan det vara en betydligt smidigare och mer ekonomisk lösning. Det kan väl inte vara så svårt att se fördelarna med det?

Nätägarna har än så länge monopol ja, jag skrev att jag tror att de kommer börja få konkurrens. Frågan är hur dom hanterar det.
Regeringen började ju diskutera att införa en lag som hindrar elbolagen från att höja som dom vill. Skrevs om det för bara nån vecka sen.. Men just nu kan dom höja så mycket dom vill ja. Förstår inte riktigt hur du menar att det hjälper dem i konkurrans mot t.ex micronät?

Jag vill gärna ha en riktig elbil ja. Att ha hybrid är lite som att få smaka bara lite av den goda kakan.
Jag hade inte råd med en Tesla när jag bytte bil för några år sen, och då jag ofta pendlar 32-35 mil per dag (ett par dagar i veckan) så funkade inte någon av de andra elbilarna som då fanns.

Vid nästa byte som troligen blir i slutet på 2017 blir det riktig elbil. Nu finns det lite fler alternativ. Jag hoppas dock på att någon av de nya modellerna som släpps under året ska passa mig.. Just nu är det Hyundai Ioniq som ligger bäst till, men den saknar vissa saker som jag skulle behöva och jag hade gärna sett lite längre räckvidd på den så att jag klarar Gävle - Stockholm t.o.r utan laddning ibland. Vore också trevligt om det släpptes en elbil med dragkrok under året (som inte kostar som en Model X), men det är något jag kan vara utan om det inte kommer.
Att jag valde Nortwolth beror på att jag tyckte det var ett lämpligt exempel för dig, du hyllar ju deras planer på en batterifabrik men du kan ta vilket pappersbruk, stålverk eller vilken processindustri som helst och se att dina idéer är bara naiva drömmar utan verklighetsförankring. Du har ju även tidigare förklarat hur billig vindkraften är att bygga det räcker med 40-50 öre/KWh för att finansiera nybyggnation mitt snittpris på elen 2017 var 38 öre/KWh, så antingen kommer mitt elpris behöva stiga ganska mycket eller så måste vindkraftverken bli billigare att bygga för att de ska bli någon ekonomi i att bygga vindkraftverk.
Att pendla 32-35 mil/dag ett par dagar i veckan, är inte det att slösa med jordens energitillgångar och skapa onödiga utsläpp? Det måste ju vara en bättre energihushållning att bo och jobba inom en närmare radie, att sitta själv i en bil och pendla så mycket, då är man ju ett riktigt miljösvin.
Ps. i min almanacka är det början av 2018, så var är din elbil?
Du har rätt, många industrier skulle behöva minst ett par vindkraftverk för att kunna dra runt. Men finns det ekonomi i att göra sin egen el, om än bara delvis, kanske det ändå får en viss påverkan. Men att industrier helt skulle koppla ifrån stamnätet och gå off grid menade jag inte och det är nog när man ser på det idag rätt orimligt.

Jag har inte möjlighet att jobba med det jag gör/kan där jag bor hela tiden, och med familjen här och sambons jobb här skulle det bli svårt att flytta till jobb. Sen hade jag inte riktigt råd att bo som jag ville I Stockholm. Jag har i allafall lyckats få det så att jag kan jobba lokalt ett par tre dagar i veckan, och hoppas som sagt kunna gå ifrån fossilt bränsle rätt snart, allt för att du ska slippa kalla mig miljösvin. :|

Vindkraften sjunker fortfarande i pris, men du har säkert rätt i att elpriset skulle gå upp om vi bara hade vindkraft idag. Men att det skulle behöva stiga "väldigt mycket" tror jag inte, speciellt inte eftersom vi har så stor del billig vattenkraft i mixen också.

I min mentala almenacka var det fortfarande 2017. Ska försöka anpassa mig fort...
Senast redigerad av 1 joel80, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
I din utopia värld så har alla sina egna vindsnurror och solceller, privat som industrier. So far so fine, jag har inga problem med det, det är en fin vision.

Problemet är att du förutsätter att de också har en kabel ut till nätet, och den dag det är kallt, mörkt och inte blåser så tar man ström från nätet och betalar bara för det.

Men vem är intresserad att bygga en 10, 20 eller 30 Gigawatt backupeffekt så allt från masugnarna i norr till husen i smygehuk får sin ström de dagarna.

Den som ska stå för den kan ju inte räkna med inkomster från en kontinuerlig leverans till sina kunder, de ska bara stå i standby och leverera just när sol och vind är frånvarande, övrig tid är intäkten noll,

Det blir ju lite som att inte betala några pengar till militären eller sjukvården på skatten varje månad, varför ska man göra det de månader man inte är sjuk eller det är krig ? Inte förrens man har blitt sjuk eller kriget kommer tror man att man kan börja betala.

Det kommer kosta att bygga och att underhålla denna kraftreserv som inte utnyttjas till vardags.
Användarvisningsbild
av joel80
Du ska nog också du hålla dig från att försöka gissa dig till vad jag menar eftersom du uppenbarligen inte alls kan tolka det jag säger.

Nej jag tror inte alla har det, men både jag och flera ledande elbolag tror på mikronät som kommer kunna hjälpa det större nätet på så sätt att det också har viss lagring. På så sätt kommer det inte behövas lika reservkraft mycket fixat från elnätbolagen.

Varför skulle du behöva upp mot 30GW backup när vi idag toppar på runt 25GW och redan har vattenkraft samt värmekraft som klarar runt 18-20GW?
av Leopold
joel80 skrev:... både jag och flera ledande elbolag tror på mikronät som kommer kunna hjälpa det större nätet på så sätt att det också har viss lagring. På så sätt kommer det inte behövas lika reservkraft mycket fixat från elnätbolagen.

Varför skulle du behöva upp mot 30GW backup när vi idag toppar på runt 25GW och redan har vattenkraft samt värmekraft som klarar runt 18-20GW?
Du redovisar ingen trovärdig grund för att någon mer än du och det du påstår är "ledande elbolag" har anledning att tro på din lagringskalkyl.

Du måste redovisa betydligt mer av hårda fakta om du ska ge sken av någon som helst trovärdighet.

Det är verkligen inget skojeri med att att vi har en betydande andel baskraft i form av kärnkraft i botten idag, och att vi har reglerkraft som idag tycks klara de flesta säsongs/effektmässiga variationer förutom riktigt kalla år där vi fått importera en del pga bristande baskraft. Vår baskraft och reglerkraft är designad att fungera i symbios, kan även hantera en del komplement som vindkraft och värmekraft och det är jättebra i synnerhet om värmekraften är biobränslebaserad.

Men... monterar man ner på baskraften finns det ingenting som kan ersätta en kall vindstilla vinterdag tex. Du kan inte bygga bort detta med att sätta in en massa ytterligare vindkraft, du glömmer dessutom bort de grava miljöeffekter för de som drabbas av landbaserad vindkraft och det närmar sig snabbt vad folk kan acceptera. Knappast någon vill ha detta i sin närhet. Möjligheter att ersätta med tillräckligt mycket biobränslebaserad baskraft är begränsad.

Det finns inga sätt idag att lagra tex vindkraft på vettigt sätt. Man kan alltid drömma om framtiden men det finns en verklighet också man inte kan bortse ifrån, går inte att skapa trovärdiga kalkyler baserade på drömmar. Gå in på svenska kraftnät, kolla kontrollrummet och se hur tex danmark löser sina behov av baskraft idag. Kolla grannländer österut. Via andra källor ser du hur tex tyskland eller polen löser sina behov. Hint: krävs en oherrans massa kraftresurser i form av mer traditionell baskraft i form av kol, gas.

Mot den bakgrunden, berätta för mig på vilket sätt sverige skulle vara mindre "klimatsmart" och vad det finns för rationell grund att ta bort kärnkraften från vår kraftmix som dagens tillgängliga alternativ ser ut.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
joel80 skrev:Varför skulle du behöva upp mot 30GW backup när vi idag toppar på runt 25GW och redan har vattenkraft samt värmekraft som klarar runt 18-20GW?
Du läser inte vad jag skriver, jag skrev inte 30GW, jag skrev 10, 20 eller 30. Hur stort behovet blir beror på hur duktiga vi är på att ställa om till förnyelsebara.

Javisst, Idag toppar vi 25 GW el, men samtidigt förbrukar vi ju lika mycket till andra former än eldrift, som diesel, bensin, kol, koks, naturgas. Så kan vi ju inte ha det.

Lyckas vi ställa om allt från masugnar till transportsektorn så kommer ju även de att gå på el så behoven blir större än nu.

Du kan ju inte utgå från hur det är nu när så mycket är om demand produktion av el, de flesta av dessa faller ju bort och blir när det blåser och är soligt produktion istället.

Bild
Användarvisningsbild
av joel80
Leopold skrev:
joel80 skrev:... både jag och flera ledande elbolag tror på mikronät som kommer kunna hjälpa det större nätet på så sätt att det också har viss lagring. På så sätt kommer det inte behövas lika reservkraft mycket fixat från elnätbolagen.

Du redovisar ingen trovärdig grund för att någon mer än du och det du påstår är "ledande elbolag" har anledning att tro på din lagringskalkyl.

Du måste redovisa betydligt mer av hårda fakta om du ska ge sken av någon som helst trovärdighet.
Den som följer tråden ordentligt (Vilket kan vara svårt då det skrivs mycket) kunde säkert förstått att det var t.ex Eon och Vattenfall jag syftade på. Jag länkade till deras sidor om micronät och projekt som dom driver bara för ett par inlägg sen.

Ska man upprepa precis alla källor i alla inlägg blir det rätt ohållbart.

VolvoB20

Som du själv säger. Det är inte så enkelt.
Du kan inte bara jämföra staplarna rakt av. Ökar kraftvärme med utbyggd fjärrvärme minskats folks elanvändning samtidigt som elproduktionen ökar.

Går man över från fossila bränslen till el minskar energimängden som behövs för fordon rejält. Samt att elförbrukningen också minskar för raffinaderierna. Dom ska göra av med en inte allt obetydlig mängd el. (även om den största delen tas direkt från olja.)

Det är många delar som gör sånna enkla jämförelser som med dina staplar lite skev.
  • 1
  • 155
  • 156
  • 157
  • 158
  • 159
  • 164
En ganska vanlig 245:as liv

För några veckor sedan körde jag b[…]

Ska du bara ha den i ett par år ta vilken Go[…]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Varför inte en XPENG G6 Performance? Extra a[…]