- fre 12 jan 2018, 01:02
#1224639
Gissar att en lastbil har mer än en personbil. Om ett aggregat drar i snitt 5kwh/h... Har man t.ex 100kwh så drar det då ut 5% per timme att ha kylan igång.. Har man 200kwh bara 2.5% per timme. (om det nu drar 5kw hela tiden.)
På 8h blir det 40kwh.
Jag vet inte hur MatHem bilar är specade och hur kraftigt kylagreggat man behöver för att hålla skåpet kallt. Ska se om jag kan luska lite i det nån dag. Är ju rätt intressant att veta vad dom har för räckvidd och hur den påverkas.
Nätet är nog inga problem.. Ett vanligt 3-fas 16A som man t.o.m ofta har hemma ö
I en villa ger 11kwh/timme. Har dom det inkopplat under natten får dom ju troligen i bra mycket mer än dom behöver under dagen.
En 64A-matning skulle säkert klara av att hinna ladda åtminstone 6-8 bilar under en natt. På 14h hinner man få ut drygt 600kwh.
Jämför med t.ex Teslas laddstationer som satts upp runtom i landet. Man har ofta 8-12 stolpar som parvis är kopplad till en laddare på 150kw. Alltså runt 750kw matning per plats. Här räcker det alltså med typ en 16-del (64A-matning ger 44kw) för 10 bilar. (Eftersom dom kan ladda under lång tid)
intruder1400 skrev:Elbilarna som börjar komma nu har 40-60kwh batteri. (förutom Tesla som har upp mot 100kwh)joel80 skrev:Ja det fattar jag.. Men det börjar komma lösningar på det också. Precis som MatHem alltså börjat använda sig av.Exakt men klarar nätet ladda en bil + kylagg på 4-7 kwh när dessa ska gå hela tiden ?
Dom har gått från el till bränsle pga strulet ?
Jaja jag har inte koll på sånt men jag vet att vårt strula med el helatiden
Gissar att en lastbil har mer än en personbil. Om ett aggregat drar i snitt 5kwh/h... Har man t.ex 100kwh så drar det då ut 5% per timme att ha kylan igång.. Har man 200kwh bara 2.5% per timme. (om det nu drar 5kw hela tiden.)
På 8h blir det 40kwh.
Jag vet inte hur MatHem bilar är specade och hur kraftigt kylagreggat man behöver för att hålla skåpet kallt. Ska se om jag kan luska lite i det nån dag. Är ju rätt intressant att veta vad dom har för räckvidd och hur den påverkas.
Nätet är nog inga problem.. Ett vanligt 3-fas 16A som man t.o.m ofta har hemma ö
I en villa ger 11kwh/timme. Har dom det inkopplat under natten får dom ju troligen i bra mycket mer än dom behöver under dagen.
En 64A-matning skulle säkert klara av att hinna ladda åtminstone 6-8 bilar under en natt. På 14h hinner man få ut drygt 600kwh.
Jämför med t.ex Teslas laddstationer som satts upp runtom i landet. Man har ofta 8-12 stolpar som parvis är kopplad till en laddare på 150kw. Alltså runt 750kw matning per plats. Här räcker det alltså med typ en 16-del (64A-matning ger 44kw) för 10 bilar. (Eftersom dom kan ladda under lång tid)
Senast redigerad av 1 joel80, redigerad totalt 0 gånger.
Polestar 2 Dual Motor MY24
Hyundai Ioniq electric 2018
Såld: Polestar 2 Dual Motor MY21
Såld: V60 T4F Summum MY12
Såld: V60 D5 TE Summum MY16
Såld: V70 D3 DE MY13
Hyundai Ioniq electric 2018
Såld: Polestar 2 Dual Motor MY21
Såld: V60 T4F Summum MY12
Såld: V60 D5 TE Summum MY16
Såld: V70 D3 DE MY13