- tis 03 apr 2018, 13:18
#1242664
Vad miljözonerna anbelangar så är det lokala NOx och partikelutsläpp som är den påstådda måltavlan, där det senare är ett mindre bekymmer för bensinbilar (utom i fallet direktinsprutade, för dessa finns gränsvärden i senare Euro-klasser se länken ovan). CO2-utsläpp är inte relevanta mer än för miljömål rent allmänt och där är ju dieslar generellt effektivare som bekant, ligger utanför miljözonspratet.
Försöker bara förstå logiken bakom det hela... i den mån det finns någon.
SvenB skrev: Även du verkar fokusera bara på dieselbilarna. Det är nog läge även för bensinbilsägarna att inte "dra en lättnadens suck". Som du ser i tabellen nedanför är det fler bensinbilar, än dieselbilar, som kommer beröras av eventuella restriktioner.Är det någon som har koll på vad det skulle finnas för skäl att inte tillåta bensinbilar som uppfyller Euro 4? Enligt denna norm är det samma tillåtna max av NOx som för dieselbilar Euro 6, nämligen 0,08. Källa https://en.wikipedia.org/wiki/European_ ... _standards
Bilarna som berörs
Så många bilar i avgasnormen Euro 4 och bakåt stoppas 2020:
36.000 E85-bilar.
4.500 gasbilar.
71.500 dieslar.
478.400 bensinbilar.
Så många bilar i avgasnormen Euro 5 stoppas 1 juli 2022:
94.247 dieslar.
Vad miljözonerna anbelangar så är det lokala NOx och partikelutsläpp som är den påstådda måltavlan, där det senare är ett mindre bekymmer för bensinbilar (utom i fallet direktinsprutade, för dessa finns gränsvärden i senare Euro-klasser se länken ovan). CO2-utsläpp är inte relevanta mer än för miljömål rent allmänt och där är ju dieslar generellt effektivare som bekant, ligger utanför miljözonspratet.
Försöker bara förstå logiken bakom det hela... i den mån det finns någon.