Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Jag är också tämligen säker på att om man börjar använda den på det viset så stämmer defenitionerna på övervakningskamera in och tillstånd skulle krävas. Tyvärr kan man tycka då det hade varit skönt att ev. kunna identifiera en parkeringsmarodör.
Användarvisningsbild
av Allinug
IR-sensorer på bilen skulle i alla fall inte omfattas av lagen eftersom de inte kan användas för personövervakning (och därmed inte kränka någon marodörs personliga integritet).

Det är kameran som skulle kunna ställa till det, även om syftet med att ha kameran inte skulle vara personövervakning utan enbart att övervaka bilen, som dessutom inte är någon allmän plats. Kameran ska i normalfallet inte behöva gå igång, så den skulle ju inte fånga oskyldigt folk på bild på måfå. Det är bara om personer upptäcks som stryker omkring för nära bilen som kameran skulle starta.

Om det nu skulle komma marodörer och självmant sätta igång kameran på plats genom ett sådant beteende, hur ska man som bilägare kunna skydda sig mot det? Något eget ansvar för att inte låta sig personövervakas mot sin vilja och få sin integritet kränkt måste väl ändå marodörerna ha (om nu det är det viktigaste av allt i detta sammanhang)?
Användarvisningsbild
av Kite
Tyvärr är kamerans synfält för smalt för att registrera ex dörruppslag och dylikt så nyttan minskar något. Min kamera har "skaksensor" och filmar ca 15s om den triggas av det även när bilen är parkerad. Har märkt att den ibland triggas av när garagegrannen kör iväg med sin motorcykel så ev behöver jag justera känsligheten.
Användarvisningsbild
av joel80
Kite skrev:Tyvärr är kamerans synfält för smalt för att registrera ex dörruppslag och dylikt så nyttan minskar något. Min kamera har "skaksensor" och filmar ca 15s om den triggas av det även när bilen är parkerad. Har märkt att den ibland triggas av när garagegrannen kör iväg med sin motorcykel så ev behöver jag justera känsligheten.
...eller så behöver grannen justera sitt gaspådrag. :D
Användarvisningsbild
av joel80
Blackvue DR500GW ligger på hela 156graders vidvinkel och DR600GW på 133grader.
500an fick lite kritik då det som hamnar rakt framför i bild blir suddigare och set ut att vara så långt borta. Fördelen är ju att man kan se händelser bredvid fronten på bilen bättre.. Dock är DR600GW tillräcklig i vidvinkeln för att fånga så pass mycket att jag inte tycker det var en nackdel att den var lite mindre

Edit: G1W verkar ligga på 120° men efterföljaren G1WH på 140°.
Användarvisningsbild
av joel80
Du kan ju kolla lite på mina videos.. Står längst ner om det e DR500 eller DR600 som filmat. Äldre videosarna har bara med DR500 och senare videos är det mest med DR600 men även lite med 500an som nu sitter i andrabilen.
Användarvisningsbild
av Jahaja
Alltså detta kan väl inte vara lagligt? Föregivande av allmän ställning?

[youtube]
[/youtube]
  • 1
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 66

Är samma typ av kontakt till sidoblinkers, en[…]

Mottagare sitter i innerspegeln om jag minns.

XC60 2026 pureläge

Modeller fram till ~22 med 11,6kWh batteri har b[…]

Vet inte vad det sitter för glödlampor m[…]