Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av perfo
Gammal tråd, men jag kan berätta att jag köpte Biltemas silver-kalcium till min förra bil (945). Det var i princip identiskt med det Exide som jag bytte ut. Jag plockade av de där plastbitarna som gör kanten nedtill för hög för att kunna montera det nya batteriet. Sedan upptäckte jag att de passade perfekt på det gamla batteriet.

Slutsats:
1. Biltema är samma som Exide, eller
2. de tillverkas på samma fabrik, eller
3. någon kopierar design från Exide ned i minsta detalj.

Nu verkar det som om jag behöver nytt batteri till min V70N, och det får nog bli Biltema där också.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Testfakta fick jag nyss reda på inte alltid är opartiska i sina tester utan det beror på vem som betalar testet och hur man ska gå till väga för att just den som betalar ska vinna testet. Kanske någon som kan detta bättre men blir föga förvånad tyvärr.
av blådåren
OT !.

Men nu kunde jag inte låta bli !, 18 inlägg i en tråd som avhandlar biltemas produkter och ingen "hata biltema" har kommenterat än....
Det är ju mer än märkligt att ingen har någon kommentar om "mosters nya killes kompis som minsann hade ett exploderande batteri i sin skoda som gjorde att man fick ligga på sjukhus i en månad och biltema vägrade ersätta det" ....

(detta är ironi !, för dom som inte redan fattat det)
Användarvisningsbild
av Vojje
perfo skrev:jag kan berätta att jag köpte Biltemas silver-kalcium till min förra bil (945). Det var i princip identiskt med det Exide som jag bytte ut.
Slutsats:
1. Biltema är samma som Exide
Varje gång man ska hjälpa ngn med start sitter där ett Exide batteri. Varje gång. Alltid.

Slutsats
1. Biltemas batterier är värdelösa i kyla och används sannolikt enbart på sommaren i husvagnen
av blådåren
.. och där kom den ! :lol: :lol: .

har en isbil som försiktigt uttryckt står både länge och väl mellan tillfällena den kan brukas, att den underhålls väl kan man heller inte påstå...
Att den startar utan problem med ett snart 6 år gammalt Biltema :-O) -batteri trots det , måste betyda att jag har en våldsam tur?...

rappade igång skiten idag bara på skoj, den har stått i dryga 1.5 månad utan någon som helst tillsyn, i med en 5:a bensin och nöter en god stund utan problem innan den behagar att vakna :D .
(En turbo-våldtagen volvo 460 motor/drivlina, bakmonterad i ett rör-chassi f.ö ).
Står alltid under en pressenning utanför hörnan på verkstan.

har dessutom samma sorts batteri i mina övriga bilar.
För 3 år sedan hade jag en 945 -92 , den startade utan motorvärmare i -27c , joo det var på vippen att det gick det ska erkännas!, men detta tillsammans med resten talar ändå emot föregående talare..
Kan det finnas bra produkter hos denna hatade firma trots allt ?.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Jag hade biltema batteri i min 945a också. Jag ägde bilen i 7 år och böt aldrig batteri, och gud vet hur länge det batteriet satt innan jag köpte bilen.
Jag hade aldrig någonsin problem med att starta, och då våldtog jag batteriet/generatorn rätt duktigt med en lite värre stereouppsättning också.

Speciellt välskött kan jag inte påstå att det var när jag köpte bilen heller. Mycket ärg och skit runt polerna (som jag givetvis fixade bort, återkom aldrig igen).
Jag vill påstå att batteriet i V70in (som är ett volvo batteri f.ö.) är i sämre skick än det i 945an när den såldes.
av matzen10
Har bytt till Biltema batterier vid ganska många tillfällen genom åren. För 10 år sen, typ, var de väl inte så rackarns bra tycker jag men sedan silver kom så har åtminstone jag aldrig haft problem. Inte ens i minus 30 med en liten gammal 1,6l Ford eller rak 6:a i lite nyare BMW.

En fråga: Kan batteriets kapacitet urlakas fortare ifall det är en större motor med mer elprylar påkopplade (BMW:n) jämfört med om det är en ytte-pytte gammal 1,6 liters motor som i Forden, där det knappt fanns något elektriskt alls? Alltså när det är rejält med minusgrader menar jag.
Användarvisningsbild
av Vojje
Kloge skrev:Vi har en Golf från 2003 som fortfarande har orginal batteriet kvar så visst kan de hålla länge
Visste inte att VW monterade Biltemas batterier original :oops: . Är det mer delar från B-tema som monteras vid bandet?

Tjena! Jag har en V50 1.8 Flexifuel från 20[…]

Absolut är det så men då flyttar […]

V60 2015 Bi-fuel oljeförbrukning

Hej och glad påsk! Undrar lite gälland[…]

Lyftpunkt bak V60 2015

Den innersta av de främre har jag lyft i n&ar[…]