tompathepilot skrev:Hur är det nu för regler med tillkopplad släpvagn? Måste den lysa dagtid? Automatiken på exempelvis lastbilar släcker ju aldrig sidomarkering eller bakljus, ändrar ju bara drl-lyktans funktion.
På en kompis MAN TGX -12:a är bak och sidoljus släckta med knappen i 0-läge, tyvärr ingen automatik på den men det finns säkert som tillval. På lastbil med släp kan man verkligen börja räkna hem besparingar på glödlampor och generatorbelastning. Finns inga krav på att en släpvagn kopplad till en bil som har bakljusen släckta dagtid ska lysa, släpvagnens ljus räknas som bakljus.
Volvos nya FH serie har bak&sidoljus tända på de nordiska marknaderna tillsammans med DRL, men släckta i övriga länder.
En bekant köpte nyligen en ny Dacia Duster med DRL, utan autoläge, och försäljaren upplyste inte om det nya systemet som kräver manuell åtgärd av föraren vid skymning, det är riktigt illa, samma med biluthyrningsföretag, de skulle antingen upplysa eller sätta upp dekaler i bilarna som talar om att ljuset måste tändas i skymning, har sett många som antagligen inte vet detta, det är inte bilens fel, det är bristande kunskap, men för att veta måste man ju bli informerad.. tycker det är konstigt att det inte tagits upp i radio och TV än...