Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Kave: Tyvärr är det nog så att en trafikskola är för liten för att få de bästa rabatterna. Det är ju trots allt skillnad på företag med 1200 tjänstebilar och 5-10 st. Samtliga av mina exempel är hämtade från tjänstebilsköpare som jobbar på större företag (från 800 anställda till 20.000 ungefär)
Användarvisningsbild
av kave
Arese skrev: Hej
Jag tycker att det är en attack när man ifrågasätter indiviveders rätt att uttala sig på ett forum och säger att de ska ut och köra istället bara för att de har en avvikande uppfattning kring för- och nackdelar med Volvo.

Jag har aldrig uttryckt att Volvo är dåliga på samtliga punkter, gjorde t o m en punktlista över var jag anser femserien kontra V70 har respektive starka sidor. Om man har en avvikande uppfattning än någon annan tycker jag att det är mer konstruktivt att föra fram argument än säga att man inte ska skriv i forumet.

Får man en nyanserad debatt om man endast får uttrycka positiva omdömen om Volvo? Det tycker inte jag!

Mvh
Arese
Ja, jag tycker det verkar onödigt att ödsla sin tid och energi på ett forum för bilar som man uppenbarligen helt förkastar. Påståenden som att det skiljer 10.000 mellan en S80 och likvärdigt utrustad 520D och säkerhetsgnället anser jag helt åt skogen.
I övrigt håller jag och säkerligen de flesta med om argument såsom förbrukning, detaljkvalitet där det finns flera tillverkare som ligger bättre till.
Man får vad man betalar för. Så enkelt är det i de flesta fall och här också.

andreas: Då har jag helt missförstått er. Jag tolkade dig med flera som att runt 7.5% rabatt var dålig förhandling och dåliga förhållanden i allmänhet på företaget. Jag har likafullt fått klarhet i vilka rabatter som existerar och tar med mig det i nästa förhandling. Det tackar jag helt ärligt för.
Likaså kan det inte vara många fordon som säljs med dessa stora rabatter. 5 serien säljs det ju 10% av V70II's försäljning i Sverige :)
av Lövet
"Påståenden som att det skiljer 10.000 mellan en S80 och likvärdigt utrustad 520D anser jag helt åt skogen"

Jag antar att det är mig du menar och då undrar jag vad av nedanstående som är åt skogen?

"Tittar du på en S80D5 Summum så hamnar man runt 364.700 brutto med Summum, Xenon, PDC, Metallic. Efter de 9,5% som jag skulle få kostar bilen alltså 330.053kr. En motsvarande 520d kostar med ovanstående utrustning 395.800kr vilket efter min rabatt skulle bli runt 348.300 kr. Skillnaden är alltså 18.000kr i mitt fall. Detta är räknat med en "dålig" BMW rabatt, utnyttjar man kampanjer så kan det bli mer. Eftersom BMW har fri service i 3 år så minskar skillnaden till kanske 10.000kr mellan dessa två bilar."

Edit: Det skiljer i jämförelsen att Volvo har 17" medans BMW har 16"
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
andreas_lofgren skrev:Edit: Det skiljer i jämförelsen att Volvo har 17" medans BMW har 16"
Lägg då på 7900 kronor som billigaste 17" kostar! :-O)

Hoppsan! Skillnaden blev plöstsligt 25900:- !

/Kalle
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Inga påhopp ska vi göra :!: , alla ska få skriva vad dom tycker!

Men, om man inte gillar /tycker om Volvo, vad gör man då på ett Volvoforum? :???:
av Lövet
~Kalle~
Att visa på fördelar hos andra märken innebär alltså att man inte ska vara på ett volvoforum? I en tråd där konkurrentern ska jämföras ska alltså alla bilar utom Volvo sågas? Det blir rätt onödigt att ha ett diskussionsforum då.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Naturligtvis får var och en uttrycka sin åsikt på ett sakligt vis. Men jag kan hålla med om att det blir lite tröttsamt när vissa bara säger negativa saker.
På jagrullars startsida står det: "Välkommen till jagrullar.se - ett forum för dig som gillar Volvo"
av Arese
kave skrev:
Arese skrev: Hej
Jag tycker att det är en attack när man ifrågasätter individers rätt att uttala sig på ett forum och säger att de ska ut och köra istället bara för att de har en avvikande uppfattning kring för- och nackdelar med Volvo.

Jag har aldrig uttryckt att Volvo är dåliga på samtliga punkter, gjorde t o m en punktlista över var jag anser femserien kontra V70 har respektive starka sidor. Om man har en avvikande uppfattning än någon annan tycker jag att det är mer konstruktivt att föra fram argument än säga att man inte ska skriv i forumet.

Får man en nyanserad debatt om man endast får uttrycka positiva omdömen om Volvo? Det tycker inte jag!

Mvh
Arese
Ja, jag tycker det verkar onödigt att ödsla sin tid och energi på ett forum för bilar som man uppenbarligen helt förkastar. Påståenden som att det skiljer 10.000 mellan en S80 och likvärdigt utrustad 520D och säkerhetsgnället anser jag helt åt skogen.
I övrigt håller jag och säkerligen de flesta med om argument såsom förbrukning, detaljkvalitet där det finns flera tillverkare som ligger bättre till.
Man får vad man betalar för. Så enkelt är det i de flesta fall och här också.
Tomas88 skrev:Naturligtvis får var och en uttrycka sin åsikt på ett sakligt vis. Men jag kan hålla med om att det blir lite tröttsamt när vissa bara säger negativa saker.
På jagrullars startsida står det: "Välkommen till jagrullar.se - ett forum för dig som gillar Volvo"
Hej

Då föreslår jag att du skriver vilka du syftar på och vad som är osakligt så att det går att bemöta det du skriver och så att samtliga som skriver att det finns förbättringspotential hos Volvo slipper känna sig träffade.

Har man köpt en Volvo för 400 kkr och en för 250 kkr är det väl klart att man gillar ett antal egenskaper annars hade man ju inte köpt dem. Jag har dessutom redovisat dessa tidigare i tråden. Att uttrycka att man är missnöjd med annat borde man få göra utan att bli hänvisad bort från forumet.

Jag har nogsamt vid flera tillfällen redovisat att en prisskillnad om ca 10 kkr är möjlig mellan en V70 D5 Summum och 520d Touring med Advantage och Comfort med vårt ramavtal. Vad är problemet?

Mvh
Arese
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
andreas_lofgren skrev:~Kalle~
Att visa på fördelar hos andra märken innebär alltså att man inte ska vara på ett volvoforum? I en tråd där konkurrentern ska jämföras ska alltså alla bilar utom Volvo sågas? Det blir rätt onödigt att ha ett diskussionsforum då.
Så jag kan registrera mig på ett BMW forum för att säga hur mycket jag gillar Volvo?

Jo nu är vi iofs i rätta tråden för att diskutera- Men varför alltid Volvo vs BMW? Andra konkurrenter då?

Slut med OT!

/Kalle
Användarvisningsbild
av Tomas88
Har jag påstått att du uttryckt dig osakligt eller att någon annan gjort det heller för den delen?

Jag tycker faktiskt att denna tråden hått sig hyfsat saklig trots att den nu är uppe i 8 sidor. Annars brukar det ofta spåra ur. Som det nästan verkar vara påväg att göra nu.
  • 1
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 31

Vill du inte ta ett smakprov så ta av ljudva[…]

Någon här som har en bil i den nya f&a[…]

Uppdatering går inte in?

Hur har det gått?

XC40 Reacharge Twin motor