Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Det jag i första hand tänkte på när jag skrev kapitalist-Kina var de frihandelzoner som finns i Kina, där det även finns många utländska företag. Jag använde ordet kapitalism för att jag var osäker på om man skulle kunna kalla det för marknadsekonomi. Här är en intressant återblick på hur Kina utvecklats i kapitalistisk riktning: http://www.folkbildning.net/kina/kina-idag-kapitalism

Det finns ju många svenska industriföretag som har verksamhet i Kina. Jag tycker att det är helt rätt, för då har man insyn och möjlighet att påverka och ställa krav. Man kan även föregå med gott exempel genom att ge kineserna bra arbetsförhållanden, i ett land där man inte ens känner till begreppet fackförening. Kina har sin historia och utvecklas därefter och förändringar kan inte ske över en natt.

Jag håller inte med om att man stödjer övergrepp, tortyr och förföljelse genom att handla med Kina. Utan handel skulle folk fara illa utan att någon hade någon insyn eller möjlighet att påverka. Förhoppningsvis kan även Kina bli mer öppet mot oliktänkande, ju mer inflytande som kommer utifrån och ju mer man får samarbeta med utländska företag.

Jag håller inte med om att Volvo skulle associera varumärket eller sälja ut varumärket till den kinesiska regimen. Det framgår ju tydligt av Volvos reklamfilm att det är Sverige som format Volvo. Att man skulle ge sken av svenskhet för något som har sitt ursprung och en lång historia i Sverige ser jag inte heller som skamligt.
Senast redigerad av 1 Allinug, redigerad totalt 0 gånger.
Vojje skrev:kapitalist-kina??? Var ligger det?

"“Affärer med den kinesiska terrorregimen är att ge stöd åt övergrepp, tortyr och förföljelse. Det är skamligt att vilja associera sitt varumärke med den kinesiska regimen. Det var skamligt av Volvo att sälja ut ett svenskt varumärke till dem, och det är ännu mer skamligt att sen vilja ge sken av svenskhet i den reklamfilm som de nyligen publicerat”

Jag är böjd att hålla med :(
Nu var det ju Ford som sålde Volvo Cars till kineserna. Och det var nog en bättre lösning för Volvo Cars än att fortsätta bli ett "uddamärke" inom Fordkoncernen.
att många västerländska företag har verksamhet i Kina beror på en sak och endast en sak, råkapitalismens feta nackar.
Om inte media flåsade dessa nackar skulle inga som helst "kontroller" göras angående arbetsmiljö och ersättning för utfört arbete.
Behöver jag ens nämna "sweatshops"? Låt oss enas om faktumet att självmordskvoten är betydligt högre bland dessa slavarbetare än genomsnittet.
B-tema är ju en syndare i sammanhanget, för att återknyta till bilar.
Några frivilliga krav ställs sällan, och så vitt jag vet aldrig av svenska företag. De är ju knappast där för att bedriva politik.
Inte har de den kompetensen heller.
Förmodligen är innebörden av ordet bojkott bekant. Det är så vitt jag vet den enda vägen att åstadkomma förändring.
Att berika kommunistdiktaturen har hittills knappast varit den rätta vägen.
Precis som det anförts av SHRIC skulle det varit uppenbart för var och en, om t.ex. ett företag i Nordkorea köpt Volvo, att kommunistdiktaturen stått bakom affären, men nu har tydligen regimen i Beijing lyckats blanda ihop korten för vissa. Det är sorgligt och beklagansvärt.
Jag tror inte att man kan åstadkomma någon förbättring i Kina genom bojkott, utan det är genom att vara på plats som man har möjlighet att förändra.

Flera svenska företag finns på plats i Kina runt Volvos fabriker, för att supporta med delar till tillverkningen.
Skillnaden mellan Nordkorea och Kina är ju att Nordkorea är helt slutet och där finns ingen insyn alls, medan Kina är öppet åtminstone för handel.
Bästa sättet att inte få korten bortblandade är väl att vara på plats och ha möjlighet att syna korten?

Ägarförhållandena för Volvo PV är dock minst sagt besvärliga: http://sv.wikipedia.org/wiki/Zhejiang_G ... ding_Group .
Li Shufu, som är ägare av Kinas första privata biltillverkare och styrelseordförande är ledamot av "Kinesiska folkets politiskt rådgivande konferens". Men att ägaren har inflytande här, behöver inte innebära något dåligt för Kinas framtida utveckling eller för Volvo PV.
"“Affärer med den kinesiska terrorregimen är att ge stöd åt övergrepp, tortyr och förföljelse. Det är skamligt att vilja associera sitt varumärke med den kinesiska regimen. Det var skamligt av Volvo att sälja ut ett svenskt varumärke till dem, och det är ännu mer skamligt att sen vilja ge sken av svenskhet i den reklamfilm som de nyligen publicerat”
Jag ser många fel i den meningen, först och främst har Volvo Personvagnar inte varit svenskt sedan 1999 om man svenskt menar "ägt av svenska intressenter". Volvo PV är ett svenskt företag med utländska ägare, tidigare Ford och numera Geely Holdings. Ägare gör vad man vill och säljer till vem man vill, uttryckt med viss förenkling.
För det andra så vill man nog egentligen inte associera sitt varumärke med "den kinesiska regimen" , det finns liksom inte alls på agendan...snarara åt det andra hållet för att inte uppröra en del andra länders kunder (läs alla i väst) för att kinesiska varor generellt inte anses vara av god kvalitet. Jämför gärna med Apple, vilka tillverkar allt i asien, och definitivt inte skyltar med det. Och det handlar då inte om regereingen som sådan utan om kina generellt.

Personligen tycker jag många stater trampar sina medborgare på tårna, och även om Sverige inte fängslar oliktänkande och USA anses vara västvärldens riddare så är inga av dem klanderfria. Det är förvisso stora skillnader, men principerna kan i mina ögon ses likna varandra. Att inte få uttrycka sina åsikter, eller att få dem registrerade är i grund och botten samma sak.

/Thomas
Allinug skrev:Om man ska prata om varumärket Volvo så får man även tänka på att varumärket Volvo delas av Volvo PV och Volvokoncernen.
Alldeles riktigt, och kontrollen över den del som tillverkar personvagnar gav man upp 1999...och även om man har ett samarbetsbolag i varumärkesfrågor så är jag ganska säker att det som inte regleras är vem man får sälja sina produkter till. Lastbilar har ju t.ex en förmåga att hamna i krigszoner då och då..

/Thomas
Ja, då får vi väl se fram emot mer Volvo-reklam med Zlatan då, framöver...
http://www.di.se/#!/artiklar/2014/3/21/ ... o-mersmak/

Positivt att Volvo säljer bra i Kina. Tydligen säljer man bra där pga Volvos luftreningssystem, som renar luften i kupén från smog-föroreningar. Detta är ju egentligen tragiskt: de har så stora problem med smog att de inte kan se himlen längre. Man får se solnedgången på storbildskärm.
  • 1
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18

Jag har gett bilen ledigt idag, schysst eller hur?[…]

Larm går v70 -07

:-D Movement skulle jag gissa på, verkar g&[…]

Verkar stämma bra det. Fick just en notis om […]

Okej, ska testa det