Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1131573
VolvoB20, jag förstår fullt ut det dilemmat med att det i vissa tider i ens liv så är ekonomin
inte så kul precis, DET har jag full förståelse för MEN när dom försöker få det till att det är "lika bra" funktion
på dessa då rinner det till.
Varför inte bara säga "jag har inte råd" ?
Ingen skulle bråka om detta.
Men skitsnacket runt är liite irriterande faktiskt.
:)
#1131605
SBergdahl skrev:Jag hade också bil hela studietiden och att köpa en uppsättning billiga beggade sommardäck blir billigare i längden. Inte för att jag hann slita ut ens däcken som satt på bilen när jag köpte den på tre år.
Billigare blir det inte, När våren kommer och det är 3 mm kvar på vinterdäcken är de olagliga att köra med nästa vinter o måste kastas. Då kan man köra med dem en hel sommar till man är nere på 1,6 mm och spara massor. Så får en fattig studerande göra.

Men de ger rejält kass vägegenskaper, ett dubbdäck där man ryckt ur dubbarna har hårdare gummi gick bra mycket bättre än ett mjukt friktionsdäck om man kör med dem i högsommarvärmen.

Friktionsdäck är sjukt kass i sommarvärme, det är som att åka runt på gele.
#1131611
VolvoB20 skrev:
SBergdahl skrev:Jag hade också bil hela studietiden och att köpa en uppsättning billiga beggade sommardäck blir billigare i längden. Inte för att jag hann slita ut ens däcken som satt på bilen när jag köpte den på tre år.
Billigare blir det inte, När våren kommer och det är 3 mm kvar på vinterdäcken är de olagliga att köra med nästa vinter o måste kastas. Då kan man köra med dem en hel sommar till man är nere på 1,6 mm och spara massor. Så får en fattig studerande göra.

Men de ger rejält kass vägegenskaper, ett dubbdäck där man ryckt ur dubbarna har hårdare gummi gick bra mycket bättre än ett mjukt friktionsdäck om man kör med dem i högsommarvärmen.

Friktionsdäck är sjukt kass i sommarvärme, det är som att åka runt på gele.
Hur fattig man känner sig som student varierar uppenbarligen kraftigt :)

Av de 5000 mil jag körde på de tre åren la jag typ 1200 på en uppsättning begagnade vinterdäck eftersom de som jag fick med bilen var rejält dåliga. Den kostnaden är rätt liten jämfört med de ca 50 000 det kostade att tanka bilen samma sträcka. Bara att besikta bilen kostade mer i och med en eller två ombesiktningar.
av rid54
#1131667
Detta måste ju vara överdrifternas tråd... Om man kör så, att skillanden mellan att bidra till en olycka eller inte hänger på om man har "åretruntdäck" eller "årstidsdäck" så bör man se över sin körstil. Föraren är ansvarig för fordonets framförande. Så länge fordonet är lagligt i sin utrustning eller sitt tillstånd så är det bara att förhålla sig till verkligheten och anpassa körningen. Den som misslyckas får såklart stå där med byxorna nere, men det går inte att anpassa regelverket efter att alla är kompletta idioter. Med körkortet kommer förpliktelser, bland annat att tillämpa sina kunskaper om körning på sin egen körning, om man säger så. Man kan inte skylla på utrustningen om man gör bort sig - tycker jag. Vägtrafiken är inte en skyddad verkstad för facebookande muppar i självkörande bilar, det är i dagens läge en viktig samhällsfunktion som ska kunna utnyttjas av en massa olika sorters människor i en massa olika sorters fordon för att samhället ska kunna funka. Då är det inte en rimlig utgångspunkt att alla fordon är av förstklassigt utförande och i förstklassigt skick, eller att alla förare är föredömliga i sitt utövande, utan man måste utgå ifrån att det på vägarna finns alla varianter, som ryms inom de gällande normerna. Och man får då anpassa sig - och gilla läget, dvs man kan få acceptera, att det finns bilar i omlopp, som inte alltid har tiptop däckutrustning eller allt det senaste i utrustningsväg och, dessutom, att det finns förare, som inte är helt tiptop heller.
#1131677
rid54 skrev:Detta måste ju vara överdrifternas tråd... Om man kör så, att skillanden mellan att bidra till en olycka eller inte hänger på om man har "åretruntdäck" eller "årstidsdäck" så bör man se över sin körstil. Föraren är ansvarig för fordonets framförande. Så länge fordonet är lagligt i sin utrustning eller sitt tillstånd så är det bara att förhålla sig till verkligheten och anpassa körningen. Den som misslyckas får såklart stå där med byxorna nere, men det går inte att anpassa regelverket efter att alla är kompletta idioter. Med körkortet kommer förpliktelser, bland annat att tillämpa sina kunskaper om körning på sin egen körning, om man säger så. Man kan inte skylla på utrustningen om man gör bort sig - tycker jag. Vägtrafiken är inte en skyddad verkstad för facebookande muppar i självkörande bilar, det är i dagens läge en viktig samhällsfunktion som ska kunna utnyttjas av en massa olika sorters människor i en massa olika sorters fordon för att samhället ska kunna funka. Då är det inte en rimlig utgångspunkt att alla fordon är av förstklassigt utförande och i förstklassigt skick, eller att alla förare är föredömliga i sitt utövande, utan man måste utgå ifrån att det på vägarna finns alla varianter, som ryms inom de gällande normerna. Och man får då anpassa sig - och gilla läget, dvs man kan få acceptera, att det finns bilar i omlopp, som inte alltid har tiptop däckutrustning eller allt det senaste i utrustningsväg och, dessutom, att det finns förare, som inte är helt tiptop heller.
Så rätt så rätt, senaste undersökningen visar att 40% av våra förare idag sysslar med sina "smartphones" samtidigt som dom kör, det är kanske ännu allvarligare.
#1131733
SBergdahl skrev:Det är väl mest du som utmålar dig som barnamördare?

Sommardäck är bättre än vinterdäck på sommaren. Det är inte så mycket att diskutera.

Att byta till vinterdäck för sent är kasst. Inte heller så mycket att diskutera.

Sen kommer de lustiga pseudoresonemangen om att bra vinterdäck är bättre än dåliga och/eller slitna sommardäck (mycket möjligt, men de är också dåliga) och liknande.

Är det inte bättre att du bara säger att du är för lat för att byta och att du tycker att det är bra nog men fattar att det inte är bäst? :wink:
Kanske du och dina vänner ska läsa inläggen så nånting blir rätt?
Nej det var alldeles nyss nån som skulle bli jätteförbannad.
Nu pratar jag europeiska åretruntdäck och de som jag visade i testet är bättre än många däck under många omständigheter dock inte is, men det är bara användarna av åretruntdäck ni anser är farliga för omgivningen för att de inte råkar vara bäst på ren is som det nästan aldrig är i södra Sverige.
Ni attackerar bara åretruntdäck-förespråkarna för att de inte har det bästa valet på när det är is, eller riktigt riktigt varmt, ni vill inte ta in att det finns andra temperaturer och väglag under ett år, och mycket större del, det finns vår och höst. Då åretruntdäck kan vara och oftare är bättre, men ingen skulle attackera era kära vinter å sommardäck för att de inte är de optimalaste alternativen då. Men tvärtom går jättebra.

Jag använder inte åretruntdäck, jag gjorde ett par tre år och har alltså till skillnad från många här erfarenhet av dem och fann dem oftast minst lika bra som vinterdäck respektive sommardäck i det område jag bor när jag kör på fritiden, det var det som allt började med att trådskaparen undrade om det kunde va nåt för honom som körde lite i storstan mest i södra Sverige om jag minns rätt, ja skulle jag säga, de funka ypperligt, de var bättre och säkrare än många andra däck ofta men de gånger de inte var det så anpassar man bara körsättet, är det över tjugofem plus kör man inte över 200km/t även om man kan men det är inte bra, aldrig bra men det går, och är det under tio minus så kör man inte heller rally även om man kanske skulle kunna men nja man får ta det lite lugnare, hålla hastighetsgränser och avstånd och ta det typ fem procent lugnare så kör man lika säkert som nån med specialiserade vinterdäck, så jättestor skillnad är det inte på dem. Enkelt som en plätt, men det är så svårt för alla vinterdäcksfundamentalister här att köpa.

Bra skrivet rid54.
av rid54
#1131734
SBergdahl skrev:För mig handlar det om att skapa så goda förutsättningar som möjligt. Alla marginaler jag kan skapa ska finnas där om de någon gång behövs. Bra däck och bra bromsar är ganska grundläggande.
Precis! Men alla vi andra finns därute också, med "fel däck", gamla bilar, trötta på väg hem från sommarstugan, glömt rätt glasögon, måste bara svara på nåt inlägg/samtal, läsa e-post etc. Det går inte att föreställa sig alla problem som kan dyka upp... Men filbytarfantomerna och blinkersvägrarna och rövsniffarna och de som vägrar tända ljuset och alla deras kompisar därute är ju faktiskt de riktiga faromomenten! Det är de, som kan skapa tillbuden och i förlängningen olyckorna, som KANSKE kunde ha möjligen kunna tänkas undvikits med perfekta däck... Get real, liksom. Det är inte åretruntdäcksmänniskorna som skapar riskerna så länge de inte kör som puckon...
  • 1
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16

Oftast motorcyklister som tycker det är smart[…]

Tips få ut ABS givaren fram

Jag fick ut den. Drog ner en längre gröv[…]

Det hjälpte inte att byta bränslefilter,[…]

Lufta koppling som inte går

Okej 👍, jag läser nu efterhand vad jag skrev […]