Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Utsläpp är alltid intressanta för staten. UTOM.. om du vill göra rätt för dej.
Det är ALLTID rätt att beskatta mina utsläpp vid bensinpumpen, vid bilköpet med mera. Men om jag nu faktiskt vill vara så otroligt trevlig att jag betalar detta så jag är neutral. Då skiter staten högaktningsfullt i detta och jag inbillas att jag ska känna mej lurad istället.
För en riktig utsläppsrätt kan jag bara kompensera vid pumpen. Köper jag en äkta utsläppsrätt (enligt alla papper) så tja.. kan jag ALDRIG kompensera mitt köp vid pumpen. För det har staten bestämt. INGEN får röra kassakon.
Inte ens om man borde ha rätt.

Sanningen är ju att köper jag utsläppsrätt för 5ton för dagsbörspris så bör jag alltså få dra av motsvarande ton i bensinpriset på min deklaration.
OM.. miljön vore det intressanta.

Någon som känner att det lutar däråt i deklarationen?
NOT.
av Mwi
Det mest rättvisa borde kanska vara att koppla skatten både till förbrukningen och var bränslet förbrukas, i städer finns det ju flera alternativ till bilen. För boende i lands/gles byggd finns det oftast inget alternativ till bil, vissa delar av Sverige kräver ju även fyrhjulsdrift för att det skall fungera. Tyvärr tror många politiker att hela Sverige är som Stockholm.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Mwi skrev:Det mest rättvisa borde kanske vara att koppla skatten både till förbrukningen och var bränslet förbrukas,
Det är redan på väg.... Varför utvecklar EU ett eget GPS system (Galileo) som redan nu beräknas kosta 100.000.000.000 kr men säkert kommer att kosta det dubble när allt är klart.

Jo, EU kan ju inte bygga upp ett bilskattesystem baserat på bilens läge och fart som beror på USAs GPS system, då skulle ju USA kunna slå av och på skattesystemet i EU efter eget tycke. Det enda affärsmässiga skälet att plöja ned ofantliga summor i detta är att man ska använda systemet till att driva in fordonsskatter med.

När systemet är igång kan man enkelt skattebestraffa vad som helst och när som helst, som trängselskatt men on-deamnd. Om du tex har ett stort sportevenemang eller mässa kan man utplåna alla trafikstockningar runt detta genom att brassa på med en helt sjuk trängselskatt i närheten av arenan under några timmar och på så vis tvinga ner befolkningen i tunnelbanan och rensa vägarna.
av umekille
Då faller ju 30års regeln men.
Vart snack nu o förr ta bort bilskatten
och lägga det på bränslepriset så betalar
man efter hur mycket man kör.
Användarvisningsbild
av SvenB
Det skulle nog betraktas som orättvist mot glesbygdens innevånare, "Hela Sverige skall leva".
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
Felkod

De flesta bilderna är på EGR. Felkoden […]

Jag har också en V70 D3-2011 med varma/heta […]

Intressant, har varit med om dåligt/trå[…]

Hej! Blev erbjuden en uppsättning 19”-f[…]