Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
Brainy skrev:Det gäller väl bara om man har BE?
Har du BE är det bara bilens dragvikt som är begränsningen.
SvenB skrev:
Brainy skrev:Det gäller väl bara om man har BE?
Har du BE är det bara bilens dragvikt som är begränsningen.
Sedan januari 2013 har BE en begränsning på totalvikt 3500 + 3500. Totalvikten gäller fortfarande som förr, dvs. man måste ha koll på kärrans totalvikt - oavsett hur lite den är lastad - innan man kopplar den på bilen.
Användarvisningsbild
av SvenB
Men det gäller ju bara för de som tar BE efter 1/1 2013. Vi övriga har fortfarande obegränsad tågvikt.
SvenB skrev:Men det gäller ju bara för de som tar BE efter 1/1 2013. Vi övriga har fortfarande obegränsad tågvikt.
Som vanligt får man hålla reda på när körkortet är taget när man talar om B och BE. Talar man om gamla B eller BE får man ange det i fortsättningen.
StringerBell skrev:Totalvikten gäller fortfarande som förr, dvs. man måste ha koll på kärrans totalvikt
Har du BE kort behöver du inte bry dig om totalvikten på kärran. Då är det dragvikt (på bilen),tjänstevikt, bruttovikt (på kärran) och framför allt tågvikten som gäller. Dom nya reglerna infördes 19/1, jag körde upp 13/1 och har BE enligt dom "gamla" reglerna. Då slopades även reglerna om totalvikten (mot tjänstevikten på bilen) på kärran på B kort. Skillnaden mot BE kort är att "vi" får dra ett typ 2000 kg släp efter en bil som får dra 1600 kg bara bruttovikten inte överstiger 1600 kg. Med B kort får du inte dra en kärra med högre totalvikt än 1600 kg. Dock får du då inte överstiga 3500 kg sammanlagd totalvikt. Utökat B kort har ( som skrivits ovan) ungefär samma regler som BE, dock med lägre totalvikt.

Mvh
Lennart
lennarte skrev:
StringerBell skrev:Totalvikten gäller fortfarande som förr, dvs. man måste ha koll på kärrans totalvikt
Har du BE kort behöver du inte bry dig om totalvikten på kärran.
Jo, den får inte överstiga 3500kg, numera.
lennarte skrev:Då slopades även reglerna om totalvikten (mot tjänstevikten på bilen) på kärran på B kort.
Vad som slopats är kopplingen mellan kärrans totalvikt mot bilens tjänstevikt. Vagnens totalvikt är fortfarande helt avgörande för den som vill koppla ett släp och bara har B. Transportstyrelsens sätt att uttrycka sig är förvillande och jag förstår att man kan tolka det som du gör.
lennarte skrev:Skillnaden mot BE kort är att "vi" får dra ett typ 2000 kg släp efter en bil som får dra 1600 kg bara bruttovikten inte överstiger 1600 kg. med B kort får du inte dra en kärra med högre totalvikt än 1600 kg. Utökat B kort har ( som skrivits ovan) ungefär samma regler so BE, dock med lägre totalvikt.
Vad man får dra med B-kort står i registreringsbeviset till bilen och går strikt på vagnens totalvikt + bilens totalvikt (som tillsammans inte får överstiga 3500kg), oavsett vagnens aktuella last. De nya reglerna förändrar ingenting i praktiken för personer med B-kort.
Jomen det var väl det jag skrev...

Meingen var ju att det skulle bli lättare med dom nya reglerna, men "det vete fåglarna" om det blev det. det visar ju denna diskussionen tydligt.
Anledningen till att jag tog BE kort är att farbror blå inte kan ta mitt körkort längre. När jag kör omkring med min båt efter min 745-a (regad med 940-ins förstärkning till 1800 kg) kan dom "bara" bötfälla mig för 200 kg överlast (1600 trailer med 1800 kg bruttovikt). Med B kort hade det olovlig körning (får dra 1580 kg på B) Bilens totalvikt (1920 kg) + 1580 kg tjänstevikt = 3500 kg

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av SvenB
StringerBell skrev:
lennarte skrev: Har du BE kort behöver du inte bry dig om totalvikten på kärran.
Jo det får den. Om du har ett BE utfärdat före 19/1 2013. Om du har ett BE utfärdat efter 19/1 2013 gäller den begränsningen.
SvenB skrev:
StringerBell skrev:
lennarte skrev: Har du BE kort behöver du inte bry dig om totalvikten på kärran.
Jo det får den. Om du har ett BE utfärdat före 19/1 2013. Om du har ett BE utfärdat efter 19/1 2013 gäller den begränsningen.
Men snälla, varför envisas du med att tala om gamla BE hela tiden. Man behåller ALLTID rätten att köra den fordonskombination men en gång fått behörighet till. Det har aldrig varit frågan om något annat. Men när man talar om BE - nu och i framtiden - måste man förutsätta att det är det nya BE vi talar om, annars blir det en enda röra.
Användarvisningsbild
av SvenB
Om lennarte skriver " Har du BE behöver du inte bry dej om totalvikten på kärran" så svarar du "Jo den får inte överstiga 3500 kg, "numera". Detta kan tolkas som att reglerna även för BE kort utfärdade före 19/1 2013 fått ändrade regler. Det var det jag ville klargöra, att det inte var så. Är detta så konstigt?
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]