Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av supersonic
Bra synpunkter du har Tobbev, kul med nyanserade inlägg!

Varenda Volvo jag haft efter 960 2.5 inköpt 1995 (som inte krånglade nått under 3 år 0-15000 mil) har krånglat.

Börjar tröttna!

Nu senaste min XC60, passagerarairbag, USB kablar inte framdragna! Vänner och bekanta samt kolleger i mitt rätt stora umgängeskrets; mer krångel med Volvo än Mercedes och BMW, Audi.

Inte ens senare MY av en modellcykel är längre nån garanti att köpa Volvo.

Kommer ni ihåg stötdämparna på V70 förra vintern? Premium....

Audi ägde jag en A6 3.0 TDI Q Avant -07. Ett hjullager, that's it, vid dryga 18000 mil och tre år...

Däremot har Volvoverkstäderna blivit trevligare och har trevliga säljare och mekaniker, men bilarna är inte lika bra som dem.

Audi sämre där, verkstaden, var ingen hit (2007-2009). Så där håller jag med dig!! Och TV... :arrow:

Detta med antalet sålda bilar... nån som har en idea of vad snittpriset varit på tyskarna jmfrt med Volvo?
av Steff 99
andreas_lofgren skrev:Titta på Business+ paketen. Finns på Mercedes-Benz hemsida. Dessutom gäller ramavtal 10-12% på de priserna.
Att sitta och harva i konfiguratorn funkar inte på de tyska märkena i Sverige.

Kostar elstolen 14k extra, då får man leva utan den. Bara för att Volvos summum paket innehåller vissa saker innebär ju det inte att man måste ha dem i en Mercedes.

Som prisindikation har två kollegor fått offerter på Mercedes GLK 220CDI som med 19", Sportpaket, Halvskinn, Xenon, Navi kostar 400 netto. Brutto i konfiguratorn 480'...
Jag tycker detta är ganska intressant , både jag och "andreas lofgren" skriver att det finns paketlösningar och därmed också en mängd ganska fullutustade lagerbilar eller bilar som är beställda av handlarna som är påväg in.
Priserna på dessa är låååååååångt under vad priset blir om man bygger ihop en bil på exv. Mercedes hemsida.
Ändå fortsätter en del att harpla ur sig hur dyrt det är att bygga ihop en BMW eller MB och det är det, men titta efter kampanjbilar det dräller av dessa hos alla handlare.
Förmodligen så är detta tyckande bara för att rättfärdiga sitt val där man köpt något man inte vill ha och sedan inte vill erkänna att man hade kunnat köpt exv. en E-Klass med nära nog samma utrustning för samma pengar som en V70 bra man hade ansträngt sig att söka efter en bil som redan fanns i landet.
Den sista BMW:n jag köpte där fick jag 100.000 i rabatt som privatperson även att det var en beställningsbil med 20 veckors leveranstid.
Jag hade kunnat ta en lagerbil och fått mer rabatt.
Jag var ute och tittade nu innan jag beställde XC60 och tog in offerter på bl.a GLK, det fanns ett antal dieslar med de paket som "lofgren" beskrivit priset blev ganska mycket lägre än vad XC60 kostar, men jag bestämde ändå att jag ville ha en XC60 så därför väntar jag på den nu.
Men den var absolut inte det billigaste av de offerter jag fick in, snarare låg den i topp gällande pris.
av mojja
Hade det inte varit för behovet av kombi hade denna droska inhandlats omgående!!!

http://www.blocket.se/goteborg/Mercedes ... m?ca=8&w=3

eller vid närmare efter tanke denn. Detta är ju nästan vad man får betala för en v50 d5 summum. Inte klokt med andra ord vad billiga tyskarnas lager bilar är

http://www.blocket.se/orebro/Mercedes_B ... m?ca=8&w=3
av Tobbev
Men kan man ta lagerbilar av andra märken så kan man ju göra det även med Volvo. Min bror köpte t.ex en V70 lagerbil med 26% rabatt mot listpris. Denna hade inte skinn, vilket han ångrar än i dag. Vill man ha precis den utrustningen man vill ha är det rätt svårt att hitta en lagerbil, oavsett märke.

Sedan har ju även Volvo kampanjer. Min V70 var ju kraftigt rabattera i.o.m budinesspaket. Kommer inte ihåg med hur mycket, men min 2.4D blev billigare som tjänstebil än en 2.0F med samma utrustning.
av mojja
Billigaste v70 II ny diesel och automat 323 k

http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_V ... m?ca=8&w=3

Billigaste xc60 diesel och automat 422 k
http://www.blocket.se/jamtland/Volvo_XC ... m?ca=8&w=3

Billigaste v60 diesel och automat 324 k.
http://www.blocket.se/skaraborg/Volvo_V ... m?ca=8&w=3

Då tycker jag personligen att en e220 cdi för 384 k är det vettigaste köpet bland dessa 4 val.

Vänligen Mojja
http://www.blocket.se/dalarna/Mercedes_ ... m?ca=8&w=3
Användarvisningsbild
av Brainy
supersonic skrev:Audi ägde jag en A6 3.0 TDI Q Avant -07. Ett hjullager, that's it, vid dryga 18000 mil och tre år...
Farsgubbens V70N -04. 6 år och 14000 mil senare, ett hjullager som byttes på garantin när bilen var nästan ny, that's it ;)
Så det kan nog vara väldiga variationer. Sen är det självklart tråkigt om dom inte ens lyckats dra fram en usb-sladd riktigt!

Jag skulle vilja påstå att i bekantskapskretsen är det lika många som har problem med nyare tyskar som med volvo.

mvh
Anders
Amli skrev: Man betalar för det man får helt enkelt. Samma sak om du t ex ska köpa en TV. Du kan få en 42" för 4000:- eller så köper du en bra TV för 24.000:-. Bägge visar samma program och filmer.
OK. Kanske finare skinn hos Audi. Men hur ställer en förarstol in sig med minne på ett lyxigt sätt? Eller hur värms en motor och kupé upp på ett lyxigt sätt? Det är ju bara ren funktion som antingen finns eller inte finns.
Amli skrev:Sedan håller jag med om att mycket av tyskarnas utrustning är upp i det blå prismässigt, men smakar det så kostar det. Det är inte heller meningen att alla ska ha råd. Vissa vill och kan betala för det lilla extra. Acceptera det.
Man FÅR mer känsla för pengarna, bättre material och detaljarbete. Inga problem så långt - för mig räcker det med att sätta mig i förarstolen och titta runt och klämma lite. Min sorg som gammal Audi-fantast (och tyskfantast) är att allt det jag NU kommit att uppskatta med en relativt välutrustad bil, hamnar helt utan räckhåll så fort jag tittar åt Tyskland. Extrakostnaden för extrautrustningen borde inte vara dyrare än extrakostnaden för bilen som sådan. Men det kanske är just det som de tjänar pengar på.

Eftersom jag alltid köper bil (lätt) begagnad och som privatperson kan man inte heller vänta sig en begagnatmarknad med annat än rätt avskalade fd. tjänstebilar som antagligen saknar det där lilla extra i form av extrautrustning, eller är maxutrustade med trams som DVDinfällda nackstöd, exteriöra designpaket, sportfjädring som ger njurskador och annat trams, vilket oftast känns som bortkastade pengar.

Jag kan i och för sig tänka mig att man får rätt mycket prutmån på de 50000+ som det skulle kosta att summum-utrusta en A6:a men jag tror att jag snarare får omprogrammera hjärnan mot mer spartanska funktioner i utbyte mot en kupé som känns som den var gjord i ett enda stycke.
av Sharkbait
supersonic skrev:Jantelagen råder hos många här verkar det som! Sharkbait, det är helt upp till dig om du inte vill betala för riktigt premium!

Tror du Audi inriktar sig på att sälja elstolar till Självkostnadspris?

När de kostar nästan som tyskarna? En Volvo verkar fortfarande byggas på verkstäderna, tyvärr. BMW, Audi, Mercedes säljer våldsamt mycket mer bilar än vad Volvo gör. Vad kan detta bero på? Det låga priset hos denna trio eller... :-O)
1. Jantelagen? Knappast. Vill jag köpa en BMW, MB eller Audi så gör jag det.

2. Självkostnadspris? Löjligt att höra. Så du påstår att tex Volvo och övriga biltillverkar säljer sina elstolar för självkostnadspris? Knappast. Det hade inte haft någon betydelse OM alla elstolar tillverkades i samma fabrik då hade BMW, Audi och MB varit iallafall så dyra som dem är idag för att dem skall kosta mycket enbart för märket på bilen är BMW, MB eller Audi inget annat.

3. Volvo kostar inte lika mycket som en BMW, Audi eller MB. Plocka ihop en bil som man vill ha och då kommer tyskarna vara dyrare än Volvo. Låter mer som att du har alltid haft dåliga erfarenheter utav Volvo. Sedan för du fram det här för att sedan köpa en ny Volvo XC60 .. . Det rimmar bra...
Oavsett hur det egentligen är så tror alla (eller iallafall dom flesta) att BMW, MB och Audi är superlyxbilar som är svindyra. Det göra att det lätt "sticker" i ögonen på t.ex kunder vid besök. Inget jag hörde ens när jag körde S80N V8 awd Executive som var totalt fullsmetad med allt.

Sedan tycker jag det är viktigt att stödja svensk bilindustri och underleverantörer.

Att tysktrion kan erbjuda mer exklusiva tillbehör och liknande är inte konstigt. Eftersom den utvecklingsbudgeten som Volvo har på ett helt år skulle försvinna på en vecka nere hos BMW, om inte fortare...
av Sharkbait
Steff 99 skrev: Jag tycker detta är ganska intressant , både jag och "andreas lofgren" skriver att det finns paketlösningar och därmed också en mängd ganska fullutustade lagerbilar eller bilar som är beställda av handlarna som är påväg in.
Priserna på dessa är låååååååångt under vad priset blir om man bygger ihop en bil på exv. Mercedes hemsida.
Ändå fortsätter en del att harpla ur sig hur dyrt det är att bygga ihop en BMW eller MB och det är det, men titta efter kampanjbilar det dräller av dessa hos alla handlare.
Förmodligen så är detta tyckande bara för att rättfärdiga sitt val där man köpt något man inte vill ha och sedan inte vill erkänna att man hade kunnat köpt exv. en E-Klass med nära nog samma utrustning för samma pengar som en V70 bra man hade ansträngt sig att söka efter en bil som redan fanns i landet.
Lagerbilar är lagerbilar. Allt är förbestämt hos en lagerbil. Är det inte upp till var och en vad man skall köpa för bil? Vill man ha en billig lagerbil eller vill man välja utrustning själv?

Sedan när kan man få en fullutrustad V70 till samma peng som en likvärdig utrustning hos en MB?

Det är faktum att tyskarna har sina pris lååångt upp i det blå på extrautrustning. Det handlar inte om att vissa skall ha råd och inte andra. Allt handlar om att det står BMW, Audi eller MB på bilarna, inget annat.

Tex exakt vad ligger det i att dieselvärmarna hos tyskarna ligger runt 15,000kr?!
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 17

Jag har endast problem med backväxel när[…]

Brainys V60

Synd att det sker redan på pärlan. Bord[…]

Ingen aning, har inte rört min MAF på[…]

Volvo bytte låsmodell för runt 15 &arin[…]