Sharkbait skrev:
Hur kan det kännas osäkert att köra E85 i större delen utav Sverige? När E85 är utbrett i landet. Kör du enbart på E85 eller väljer du det som är billigast oavsett?
Vart skrev jag att det kännas osäkert att köra E85 i större delen utav Sverige?
Ja E85 är tämligen utbrett i Sverige men man kan ju också köra sin bil utanför rikets gränser, eller?
Även frugans förra V50 var en flexi och den tankades med E85 till 90% och den nya V70FT har enbart fått E85 i tanken såhär långt.
Så det är bara dieselälskarna som vill att Flexifuel ägarna skall enbart åka på E85?
Har man köpt en miljöbil som är Flexifuel så finner jag ingen anledning att tanka BF95 här i Sverige! Tankar man annat än E85 i sin Flexifuel så är man bara ute efter subventioner och inte hjälpa miljön som det är tänkt med miljöbilar!
Topic: "Varför köper man flexifuel?"
Alla köper kanske inte en flexifuel bara för att det är en miljöbil utan för att de normalt kör så lite på ett år att den ger en bättre totalekonomi (hur många gånger behöver man upprepa den raden?). Man kan även tänka sig att de som inte vill köpa en diesel utan föredrar en helt vanlig bensinare köper flexi istället, eftersom det kan kännas mer framtidssäkert.
Och Ford skall leverera 50 000 Ford Police Interceptor E85 till polisen i USA så att de skall kunna välja om de vill tanka E85 eller vanlig bensin
Så de kan också fortsätta att åka på det fossila bränslet som vanligt!
Det är ett antagande som får stå för dig. Men trots all är det ju ett steg i rätt riktning när polisen i USA bestämt sig för att byta ut sina Ford Crown Victoria mot nya E85 bilar.
Tyvär så har jag inte skrivit att jag älskar diesel och de är bränslet! Men när man tar upp frågetecken angående E85 så blir man direkt kallad för dieselälskare & så vidare. Trodde att man kunde hålla denna diskussion på en högre nivå än så men tydligen inte!
Man måste kunna fråga & diskutera om tex E85 hur det framställs och hur det har för påverkan på miljön & vårat samhälle i sin helhet utan att vissa tar fram sandlådenivå!!
Jag skrev att det idag bedrivs intensiv forskning på alternativa framställningsmetoder samt utbyggnad av framställningsanläggningar runt om i världen. Tanken är att man hoppas kunna få mer närproducerad E85 samt hitta komplement eller ersättning till den etanol som framställs på livsmedelsråvara.
Det var följande som för mig lät som ett citat från en dieselälskande motorjournalist på aftonbladet eller expressen:
...Så vi inte behöver importera bort åt 80% av E85 från tex Brasilien. Och hur man framställer E85 där bort verkar vara en skum sak för miljön.
Den del Brasilianska sockerrörsetanolen som vi importerar till E85 har kontrollerats och certifierats. Sen bedrivs det ju som tidigare nämnt forskning på att framställa etanol från andra källor än odlat livsmedel. Sverige har för närvarande två framställningsanläggningar, en i Norrköping och en i Örnsköldsvik. De framställer utifrån överskott/avfall från spannmål samt avfallslut från en pappersmassafabrik. En tredje anläggning är på gång i Karlshamn som beräknas ha en årsframställning på 20% av Sveriges totala behov. Det byggs även nya moderna anläggningar i våra grannländer såsom t.ex. Polen och Tyskland.
Det var inte någon mening att detta skulle bli sandlådenivå, men det känns lite som att du inte läser vad man skrivit och gör en massa lösryckta antaganden.
Sen om människor står och tankar BF95 i sina flexibilar är ju problemet egentligen att att det miljöskadliga bränslet blir billigare än det miljövänliga. Folk kommer alltid att se till sin privatekonomi först, det är så man får pengarna att räcka och det är så man får pengarna att växa.
XC60 D4 AWD MY14 Svart Met. (Summum BE, Klimatpaket VOC, Driver Support, tonade rutor och drag.)