Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Lövet skrev:
joel80 skrev: Så för mig har långresor funkar rätt smidigt.

Just ja.. I somras körde vi Gävle - Kolmården t.o.r också, med Ioniq. Det blev ett laddstopp ner. Men det behövdes mat och innan vi (med två barn) var klara med det hade bilen laddat mer än vi behövde. :)
Fast allt du beskriver det får mig mindre sugen, inte mer. Kan inte hjälpas. Nu har jag ett körmönster som till 95% består av resor kortare än 10 mil MEN ÄNDÅ - det stör mig att det inte finns mackar överallt och det tar 5 minuter att tanka. Kan inte hjälpas. (Nästan alla långresor har jag barnen med mig ska tilläggas)
Men har du barnen med blir det väl ändå stopp? Borde gå att tajma med laddning? :)

Fast din bil har inte riktigt 35-40 mil.. Speciellt inte på motorväg. Så kan förstå dig om det är lite längre resor.
20200911_214614.jpg
20200911_214614.jpg (76.78 KiB) Visad 352 gånger
Nästan alla problem om få laddställen överensstämmer med hur det var att köra diesel på 70-talet. Inga nattöppna tankställen. inga sedelautomater för diesel. Det löste sig rätt bra till sist.
Mycket troligt löser sig detta med så småningom med.
Jag är bara 34, inga problem med den än ;)

Men tvingas stanna och ödsla tid för ”tanka” är största blocket för mig att köpa en el bil. Tror int eheller riktigt på 40 mil på en laddning. Likt hur vw påstår min Tiguan ska dra 0.64 men är mer runt 0.70-75 i verklighet
Sevir skrev:Jag är bara 34, inga problem med den än ;)

Men tvingas stanna och ödsla tid för ”tanka” är största blocket för mig att köpa en el bil. Tror int eheller riktigt på 40 mil på en laddning. Likt hur vw påstår min Tiguan ska dra 0.64 men är mer runt 0.70-75 i verklighet
Nja.. Alltså för många kan det vara tvärtom. Så länge man kan lösa hemmaladdningen slipper du normalt ödlsa tid alla på att "tanka". Varje morgon kan du ha 20-30 nya mil.
Hur många dagar kör du över 35 mil? Är det inte jättemånga kommer du slösa mindre tid på att "tanka" en elbil än du gjort med en dieselbil.

Jag kan intyga att det finns flera bilar som klarar över 40 mil. Men, man kan genom att köra för fort få vissa av dem att gå kortare. Kollegan har kört 44 mil med Kia E-Niro. Från Stockholm ner någonstans i Sörmland. Han håller hastigheter relativt bra. Då hade han ett par mil kvar också.
Jag har lånat hans bil och dragit ur 50% på 16 mil... Jag hade bråttom och det var stor del 120-väg. Låg i 135ish stor del. (gps-fart).

Med en Tesla Model 3 samt model S med de stora batterierna klarar du 40 mil även i hög hastighet. De är betydligt mindre känsligt för vind än den rätt höga E-Niron.

Polestar 2 har jag sett tester på förbrukningen i 120km/h. Då får man räkna med kring 32-35 mil. Den har inte riktigt lika stort batteri som vissa Tesla. För mig kommer det funka utmärkt. Jag kämpar nu för att övertala min kollega om att jag behöver en P2. :)
Att Lövet drar sig för långkörning med sin E-Tron 50 kan jag faktiskt förstå. Men min Model S 100D kör man t ex Stockholm - Malmö med två stopp. Ett på 13 minuter i Ödeshög och ett på 15 minuter i Markaryd. Och då laddar jag dessutom gratis. På en kvart hinner du knappt gå på muggen och köpa en kopp kaffe. Om jag vill kan jag även köra med moms och tjäna en massa tid på körningen och istället ladda 5-10 minuter extra på varje ställe.

Med en E-Tron 50 blir det tre stopp på 26 minuter (Mantorp), 31 minuter (Värnamo) och 7 minuter (Örkelljunga). Dessutom måste han hålla nere hastigheten första etappen för att nå till Mantorp. Det kanske inte ser ut som så stor skillnad men upplevelsen är helt annorlunda. Med Teslans räckvidd blir stoppen naturliga på ett annat sätt. Med den senaste Model S Long Range Plus så räcker det faktiskt att ladda 17 minuter i Värnamo för att ta sig från Stockholm till Malmö. Så lite rast tror jag det är få fossilbilister som tar.

https://abetterrouteplanner.com/ är guld värd för att kolla hur det skulle fungera. Man kan välja väder, vind, temperatur, last, hur fort man kör osv osv

Jag skulle säga att inom Sverige är det inga som helst problem med Teslan. Däremot när vi körde ner till Spanien så var det lite segt ett par ggr eftersom många laddstationer i Frankrike och Spanien ligger avigt till. Inne på bakgårdar till hotell osv med väldigt få alternativ till mat osv. Men då är det egentligen det som är problemet och inte räckvidden i sig.

Jag tycker det ändå märks en jätteskillnad i attityd mot elbilar mot för 3 år sen när jag skaffade mina (har en BMW i3:a också). Det är betydligt fler som är öppna och intresserade nu och färre som bara hatar och hånar.
Det är mycket runt elbilar som inte bara beror på bilen - det går exempelvis överhuvudtaget inte logga in på den sida på Audi där man ansluter sig till laddnätverket. Det är bara trasigt. Funkar inte. Hur stort förtroende tror ni då man har för att själva laddningen ska funka? https://e-tron.charging-service.audi/we ... se/tariffs
Och, laddarna ska vara lediga när man kommer.
Nu, när det rullar ganska få, är det nog inget värre problem. Men...

Elbilens guldålder är NU. Innan även dom sönderbeskattas av nån ny miljökovändning.

Som tillhörande dom som är hårdast miljötrampad på, (boende utanför miljöförstörarstäderna och utan tillgång till elsparkcykel att slänga i floden) så blir ingen gladare än jag, om jag har fel.
MickeM skrev:Och, laddarna ska vara lediga när man kommer.

Elbilens guldålder är NU. Innan även dom sönderbeskattas av nån ny miljökovändning.

Som tillhörande dom som är hårdast miljötrampad på, (boende utanför miljöförstörarstäderna och utan tillgång till elcykel att slänga i floden) så blir ingen gladare än jag, om jag har fel.
Nej det är betydligt bättre nu än för några år sen när jag började köra elbil. På de flesta ställen finns nu flera laddare inom ett rätt litet område, och många av de nya platserna har flera på samma ställe. Så är en laddare upptagen när man kommer nu finns det nästan alltid flera andra att välja på. Klart vi kommer se köer framöver på sina ställen, speciellt under stora resdagar, men rent generellt har det blivit enklare att köra långt utan att "oroa" sig för laddköer eller liknande. :)

När det gäller beskattning är min uppfattning att man kommer börja beskatta bilar per km, men att det ska kosta betydligt mindre utanför städerna. Och att det då inte ska vara nån specifik skatt mot just elbilar, vilket ju gör att de fortfarande kommer vara rätt mycket billigare att köra.
MickeM skrev: lör 12 sep 2020, 13:25 Och, laddarna ska vara lediga när man kommer.

Som tillhörande dom som är hårdast miljötrampad på, (boende utanför miljöförstörarstäderna och utan tillgång till elsparkcykel att slänga i floden) så blir ingen gladare än jag, om jag har fel.

Ju fler bilar desto fler laddare blir det ju. Men det är klart, det kommer gå i vågor. Under vissa perioder kommer utbyggnaden ligga efter, ibland före.

Elbilar kommer bli allt billigare i inköp så lite skatt kommer inte göra något. Om 10 år är det billigare att köra elbil än det är nu. Garanterat.
  • 1
  • 115
  • 116
  • 117
  • 118
  • 119
  • 443
Xc60 MY23 synliga avgasrör?

Hej. Har en xc60 Polestar 2023 och stör mig[…]

Bra jobbat Xanthopteryx! Nyttig läsning! La d[…]

Bekräftar att något är knas med mj[…]

Gôtt de ☀️☀️☀️