- mån 18 dec 2017, 21:35
Ja alla kan läsa hur jag räknat. Vad de då kan se är att det inte blivit något fel i det avseendet eftersom jag i likhet med dig inte alls använder mig av några uppgifter om förbrukning hos nuvarande bilar när jag beräknar hur stort det tillkommande elbehovet vid en övergång till batteribilar kommer att bli. Här är länken till inlägget med mina beräkningar och kritiken av dina. Var så god och läs.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 5#p1219176
joel80 skrev:Men du la dig ju i den diskussionen och citerade mitt svar kring det!Visst! Varken du eller jag använder samma beräkningssätt som VolvoB20. Han räknar med utgångspunkt i förbrukningen av bensin och diesel hos nuvarande fordonspark. Du och jag gör det inte. För att få fram hur stort det tillkommande elbehovet för batteribilar blir multiplicerar du helt enkelt trafikarbetet (den totala körsträckan) med den förbrukning du påstår att batteribilar har. Jag gör på samma sätt men med bättre underbyggda siffervärden, med hänsyn tagen även till andra vägfordon än personbilar, med hänsyn tagen till förväntad ökning av trafikarbetet och med hänsyn tagen till elförluster "nedströms" från kraftverken.
joel80 skrev:Du måste ju ha lite koll på vad som diskuteras innan du lägger dig i och hävdar en massa saker.Den anmaningen borde du för länge sedan ha riktat till dig själv.
joel80 skrev:Vi kan alla läsa hur du räknat, och att det blir lite fel när du räknar på förbrukning av nuvarande bilar.
Ja alla kan läsa hur jag räknat. Vad de då kan se är att det inte blivit något fel i det avseendet eftersom jag i likhet med dig inte alls använder mig av några uppgifter om förbrukning hos nuvarande bilar när jag beräknar hur stort det tillkommande elbehovet vid en övergång till batteribilar kommer att bli. Här är länken till inlägget med mina beräkningar och kritiken av dina. Var så god och läs.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 5#p1219176
joel80 skrev:Ska du försöka få det till att du inte gjort så nu.Behövs inte. Det är bara du som av för mig okänd anledning fått för dig något annat.
joel80 skrev:Kanske dags för en pudel?Hög tid, dock inte för mig.
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut