- ons 28 aug 2013, 23:48
joel80 skrev:Jag menade "vanliga" väljare som röstar vänster men också är företagare. Jag ser ingen som helst motsättning i det och vet inte vad du menar med att det inte är att leva som man lär?De flesta väljare avstår ju från att lära. Jag menade i första hand politiker. Men även de väljare som kanske vid fikabordet förordar vänsterpolitik men som samtidigt skattefuskar. Det är olagligt att göra oavsett vad man röstar på men skatteplanering, omfattande företagande, driva ombildande av hyresbostäder till bostadsrätter, etc. hamnar i gråzonen för en vänsterpartiväljares trovärdighet. Trots allt röstar man väl på det man själv tror på och tycker är rätt?
joel80 skrev:Att tjäna pengar och ändå vara vänster kan väl inte vara fel? Det är väl nästan tvärtom lite fint.. att tänka att jag tjänar bra med pengar men vill ändå att det ska vara hög skatt på stora inkomster så att rikedom fördelas.Visst är det bra att tjäna pengar och kunna försörja sig själv. Det gäller bara att se till att det blir rättvist för dem som inte kan detta. Det är ju vad det handlar om. I den rättvisan ingår givetvis för politiker att se till att ett land med världens högsta skattetryck klarar detta utan ytterligare skattehöjningar som ofta är vänsterpolitikers universallösning på problem. Observera att vi fortfarande har världens högsta skattetryck trots den nuvarande regeringens jobbskatteavdrag.
joel80 skrev:När det gäller förd politik så gynnar faktiskt vänsterpartiet småföretagare bättre än vad borgarna gör! Det låter inte sant, men jag googlade runt lite och kolla upp vad partierna säger nu när vi ändå är inne på ämnet, och för just fåmansföretag han vänsterpartiet en väldigt generös politik. Bl.a ordentlig sänkning av arbetsgivaravgifter/egenavgiften, och borttagande av att småföretag på upp till 10 anställda ska stå för sjuklönen för anställda de 14 första dagarna som det är nu.Plockar man russin ur kakan kan det mesta framstå som bra. Dagens partier på vänsterkanten har närmat sig mitten precis som dagens högerpartier gjort. Kort sagt i Sverige har vi en lagom nivå. Det gäller att anpassa sig till väljarna. Ett problem för starkt vänsterinriktade partier är ju att väljarkåren kan minska i takt med ett lands standardhöjning och förbättrade ekonomiska situation. Fler och fler väljare hamnar i medelklassen som inte är en stark väljargrupp för vänsterpartiet.
joel80 skrev:Jag menar inte att kraftigt ta sida nu eller så, men kände inte att jag höll med om att det skulle sänka trovärdigheten hos en vänsterpartist att vara företagare.Som sagt, för mig är det en gråzon. Dagens vänsterparti är dock mer höger än vad de var innan. Men med miljöpartister är det solklart. De vill pådyvla andra en sk. miljövänlig livstil som får praktiska och ekonomiska konsekvenser. Möjligt att de är kloka och har rätt. Men de får allt finna sig i att visa detta praktiskt och leva efter budorden själva innan vi andra blir övertygade.
joel80 skrev:Och som Variosboy tycker jag också att det är väldigt kul att kunna diskutera lite politik utan att det spårar ur. :)Instämmer. Både gällande politikdiskussion och förbrukningstrådar. :mrgreen:
Verkar inte lika allvarligt som förbrukningstrådarna i allafall!
낙타 S90 T4P MY20 + XC40 T2 MA MY21 + Versys 1000 MY22
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."