Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Amli
Jag skulle vara intresserad att höra hur många här som tycker att Volvo är den bästa bilen eller det bästa köpet. Det är långt ifrån samma sak.
Lek med tanken att en fullmatad Audi, BMW eller Mercedes kontra motsvarande fullmatade modell hos Volvo kostade på kronan lika mycket att köpa och äga. Hur hade ni valt?
av Lövet
Titta på Business+ paketen. Finns på Mercedes-Benz hemsida. Dessutom gäller ramavtal 10-12% på de priserna.
Att sitta och harva i konfiguratorn funkar inte på de tyska märkena i Sverige.

Kostar elstolen 14k extra, då får man leva utan den. Bara för att Volvos summum paket innehåller vissa saker innebär ju det inte att man måste ha dem i en Mercedes.

Som prisindikation har två kollegor fått offerter på Mercedes GLK 220CDI som med 19", Sportpaket, Halvskinn, Xenon, Navi kostar 400 netto. Brutto i konfiguratorn 480'...
Mer humor, i Audis konfigurator (A6): Billigaste skinn 23500, Förarstol m. minne 17000, Tillsatsvärmare med fjärr 16900.

Familjetraditionen sedan 1975 har varit Audi, jag känner sorg över att jag aldrig kommer komma tillbaka.
Användarvisningsbild
av supersonic
StringerBell skrev:Mer humor, i Audis konfigurator (A6): Billigaste skinn 23500, Förarstol m. minne 17000, Tillsatsvärmare med fjärr 16900.

Familjetraditionen sedan 1975 har varit Audi, jag känner sorg över att jag aldrig kommer komma tillbaka.
Jag tvivlar på att du känner sorg. Du verkar i varje fall försvara Volvofärgerna här på forumet på ett sätt som ifrågasätter alla andra märken, speciellt tyska. ?:-/ Bara min uppfattning. :wink:
av Sharkbait
supersonic skrev:
StringerBell skrev:Mer humor, i Audis konfigurator (A6): Billigaste skinn 23500, Förarstol m. minne 17000, Tillsatsvärmare med fjärr 16900.

Jag tvivlar på att du känner sorg. Du verkar i varje fall försvara Volvofärgerna här på forumet på ett sätt som ifrågasätter alla andra märken, speciellt tyska. ?:-/ Bara min uppfattning. :wink:

Försvara Volvo?

Kan du förklara priserna hos tex Audi, BMW och MB? Är det guld i alla saker hos tyskarna eller?

MB
Läderklädsel, pristillägg 19 700. Minnespaket 14,400kr
Vill man ha : Microfibrer Dinamica/Artico svart, utan pristillägg så måste man lägga till : Sportpaket AMG + 38 600,00.
Väljer man Motor- och kupévärmare med fjärrkontroll 15,800 så tillkommer Större bränsletank, 80 liter + 1 150,00
av Amli
Om du är spekulant på en Ford kan man undra om det är guld i Volvos bilar.

Man betalar för det man får helt enkelt. Samma sak om du t ex ska köpa en TV. Du kan få en 42" för 4000:- eller så köper du en bra TV för 24.000:-. Bägge visar samma program och filmer.

Sedan håller jag med om att mycket av tyskarnas utrustning är upp i det blå prismässigt, men smakar det så kostar det. Det är inte heller meningen att alla ska ha råd. Vissa vill och kan betala för det lilla extra. Acceptera det.
Användarvisningsbild
av supersonic
Jantelagen råder hos många här verkar det som! Sharkbait, det är helt upp till dig om du inte vill betala för riktigt premium!

Tror du Audi inriktar sig på att sälja elstolar till Självkostnadspris?

Det hadlar om kvalitet och image, något som Volvo försökt att nå sedan 850 kom 1992 och de är fortfarande inte ikapp och jag tvivlar på att de nånsin kommer ikapp. De bilar vi köper nu och några få år framåt är det sista riktiga försöket. Nu har Geely tagit över och det blir ännu enklare att välja tyskt, om jag får sia om framtiden...

Sen är liknelsen till en Plasma-tv eller ex. Iphone lätt att göra. Kanske trillar polletten ner hos någon.

Och för hundrafemtio ' elvte gången, vi är många här som kan prata gott om mer än bara Volvo och samtidigt äga andra märken ofta tyskt. Det är heller inte så konstigt att jag oftare pratar skit om Volvo än om BMW för hade Volvo varit bättre än BMW så hade ju det sett fantastiskt ut försäljningsmässigt för Volvo! Nu gör det ju inte det. Volvobilarna har större brister, jag blir less på alla indragningar också och återkallelser. Jag tror att Volvo har fått vända på varje komponent i bilmodellerna och köpt undermåliga men billiga komponenter. Volvo har haft det tufft och uppenbarligen dragit in på kvaliteten. Ska man fortfarande stödja Volvo då? När de kostar nästan som tyskarna? En Volvo verkar fortfarande byggas på verkstäderna, tyvärr. BMW, Audi, Mercedes säljer våldsamt mycket mer bilar än vad Volvo gör. Vad kan detta bero på? Det låga priset hos denna trio eller... :-O)
av Tobbev
Våldsamt mycket mer kan man ju diskutera. audi, BMW och Mercedes säljer väl runt eller strax över 1 miljon bilar per år, Volvo runt 400.000.

Man skall ju inte heller glömma att tyskarnas hemmamarknad är ca 7 gånger större än Volvos. Vore Sverige lika stort så skulle Volvos siffror se markant annorlunda ut.

Missförstå mig inte, Tyskarna gör riktigt bra bilar, även om deras galna priser på extrautrustning har fått mig att backa ur ett flertal gånger (innan jag började på Volvo).

Sedan detta med kvalitén. Om Volvo som du säger byggdes på verkstäderna så tror jag föräljningssiffrorna hade sett annorlunda ut. I ärlighetens namn tror jag inte den verkliga kvalitén skiljer sig markant åt mellan Volvo och Tyskarna, i alla fall inte mot Audi. Undersökningar har ju visat att Audi har lite att jobba på.

Citerar Teknikens Värld:
"Fyra bilar från VW-gruppen återfinns bland de fem som tillbringar störst antal dagar på verkstaden och ägare till Audi A4 är de som i högst utsträckning anser att de råkar ut för dåligt verkstadsarbete.
– Det är glädjande att konstatera att resultaten överlag har förbättrats jämfört med föregående år. Trist är det däremot att återigen konstatera att VW-gruppens bilmodeller dominerar bottenregionen vad avser verkstadskvalitet. Både Audi A3 och Audi A6 som vill räkna sig bland prestigemärkena har uppenbara problem. Det handlar bland annat om långa väntetider och dåligt utfört arbete, säger Rolf Lööw."

http://www.teknikensvarld.se/nyheter/08 ... /index.xml
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 17
Brainys V60

Har samma problem, behöver pysslas om vart 5:[…]

Dina felkoder kan vara gamla och irrelevanta. Kans[…]

När jag laddar ner får jag hela nä[…]