Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av riha
Arese skrev:
riha skrev: Sen så får vi väl snart döpa om forumet till ett BMW forum eller liknande, för det verkar fan va det enda som diskuteras här inne numera också. Totalt jäkla ointressant.

Och skall vi nu jämföra bilar och bilar, så gör det för f a n på ett korrekt sätt. Ta hänsyn till storlek, dragvikt och utrustning så blir jämförelserna lite mer rättvisa.
Eftersom många deltar i diskussionerna och uppenbarligen anser att BMW är en konkurrent till Volvo så är det väl ok att man jämför med BMW tycker i alla fall jag.

Och please, använd gärna ett trevligare språk.
Ursäktar språket iaf, men inte vad jag tycker om att BMW börjar ta över forumet (eftersom detta inte är enda tråden med en jäkla massa BMW i).
riha skrev:Ursäktar språket iaf, men inte vad jag tycker om att BMW börjar ta över forumet (eftersom detta inte är enda tråden med en jäkla massa BMW i).

Har påpekat detta många gånger innan. Men alla gånger har jag haft fel, tydligen. Trots att typ alla trådar handlar om att BMW är guds gåva till mannen. Vi väntar bara på att dom ska dyka upp nu med....
av Amli
Ja, jag förstår inte heller varför allt hela tiden ska jämföras med BMW. Jag har nog inte läst en enda tråd där Volvo jämförts med t ex Saab eller VW. Och varför denna ohyggliga negativa inställningen. Det enda som fokuseras på i detta forum tycks vara allt negativt kring Volvo.
När det var dags för mig att byta ut vår Audi A4 kollade jag på först A6 och BMW 5-serie. BMW föll bort utan att ens vara med i matchen. För liten (bagageutrymme, ej kupé) och för dyr. Då jag tycker att 5-serien är direkt ful utan M-sport paket (samma sak gäller för övrigt A6 utan S-Line exteriör paket) drog det snabbt iväg. Men att BMW´n är finast att köra råder inga som helst tvivel.
A6 föll dessvärre på bagageutrymme och skålade stolar som inte är någon fördel när man ska ha in barnstolar.
Volvon var för mig den bästa bilen overall. Det var dessutom den enda bilen som är byggd för alla i bilen och inte bara för den som sitter bakom ratten.
Men som sagt, alla har olika kriterier vad som är viktigt vid bilköp. Det går inte att säga vad som är rätt eller fel, bra eller dåligt. Det är nog mer vad som är rätt eller fel för varje individ tror jag.
När jag köpte A4:an med tillhörande S-Line paket t ex hade jag helt andra kriterier och bodde fortfarande i Sthlm. XC70 hade inte ens varit ett alternativ för mig om jag bott kvar och inte haft två barn samt sambo att ta hänsyn till.
av Lövet
kave skrev: Rabiat? Är inte följande Rabiat så vet jag inte:

BMW är egentligen billigare än Volvo, ingen förutom vissa här har visserligen insett det, än mindre handlarna.
BMW är egentligen minst lika säker, att man inte får högsta betyg i NCAP beror bara på fånigheter som bältespåminnare och fotgängarskydd. Har du ens läst krockprovet från 5-serien? Först årsmodell 08 fick whiplashskydd.

Om man nu tycker så om Volvos fördelar varför bemöda sig om eländet alls? Varför alls delta i ett Volvoforum?

Alldeles oavsett så får du gärna hjälpa ett par bekanta som driver en körskola. De var väldigt intresserade av att får runt 18% på BMW bilar för de var, hur ska jag säga, mer vana vid de rabattsatserna jag refererade till än runt 18%.

Om tre år så vill även jag anlita dig som förhandlar för att få dessa rabatter för då kan jag nog få råd med den 5 serie jag vill ha.
Har aldrig påstått att BMW är billigare. Bara att skillnaden är mindre än man kan tro emellanåt.

Det verkar smärta något enormt för dig att vissa har bättre rabatter (avundsjuka?). Både jag och Arese har vid ett flertal tillfällen berättat exakt vad som ligger bakom siffrorna men onekligen tror du fortfarande att jag ljuger. Tråkigt.

En körskola är för liten för att få de mest förmånliga ramavtalen. Dessutom så gäller kampanjer endast vissa modeller (vilket jag berättat tidigare)

Jag håller med om att Volvo borde jämföras med Saab, Ford, Volkswagen men BMW, Audi, Mercedes ligger ofta inom räckhåll (framförallt för tjänstebilsköparna) vilket ofta gör att jämförelser måste göras.
av krippa
CarMan skrev:
dali skrev:
kave skrev:Ja, inget bra betyg för V70, men det är ju första årsmodellen så det lär väl bara blir bättre :)
Det står i Motormännens pressrelease att det är årsmodell 2007, dvs "gamla" V70: "I Motormännens nybilsenkät ingår de mest sålda bilarna under perioden oktober 2006-mars 2007. De har varit i bruk under ett år innan ägarna besvarat enkäten."

Man brukar säga att sista årsmodellen är den bästa, men det tycks inte gälla Volvo ... eller så är alla årsmodeller lika dåliga.
nu är det så att jornalisten har annonserat för att få tag på dom missnöjda volvo ägarna, undersökningen är altså väldigtsnevriden.
Undersökningen behöver väl inte vara snedvriden för att en journalist vill göra ett reportage om den sämsta bilen. Det var kanske det faktum att Volvo kom ut som sämst som gjorde att journalisten ville ha tag i Volvoägare. Hade BMW kommit sämst hade han antagligen letat efter missnöjda BMW-ägare, det finns väl inget som säger att detta gör själva undersökningen snedvriden.
CarMan skrev: men jornalisten gjorde nog en bra hacka på affären, så alla vill köpa articken! Prata skit om volvo säljer nämligen mycke lösnummer...
Att prata skit om Volvo säljer lösnummer är antagligen sant, men hur menar du att journalistens ersättning för sin artikel påverkade resultatet av själva undersökningen?
Användarvisningsbild
av CarMan
Han var frilansare !
av krippa
Jaha, och? Volvo V70 och XC90 kom väl sämst i undersökningen oavsett vem som sen skrev artikeln, eller var det frilansaren som gjorde undersökningen och som därmed snedvred den, eller hur menar du? Du får nog utveckla lite.
Användarvisningsbild
av CarMan
Jag fatade så som at han var med på ndersökningen (han är ju inte samhelets goda man, han vill ju tjäna pengar som alla andra)

om undesökningen vore seriös, så bodre ju jag käna igen felena & att dom skule vara frikventa. bilarna & årsmodelllerna det rörsig om är ju bland de bästa men kan fåtag på. hade dom undersökt V50 ägare mellan 04:a & 05 så hade jag inte sagt nått, där var det ju katastrof !
Volvo redovisar ibland kurvor för hur många gånger bilar i snitt är ine för garanti reprationer på en viss tid... o den statestiken stämmer inte med artickeln, konstigt eller hur!
av krippa
Klart han vill tjäna pengar och skriver naturligtvis artikeln så att han tjänar mest pengar utifrån de resultat som finns. Det var väl därför som de togs upp att V70 var sämst och inte XC90 som egentligen var den sämsta.

Och var han med och gjorde undersökningen och analyserade enkätsvaren så kan jag hålla med om att det finns viss risk för bias om han redan har en idé om vad han ville att resultatet skulle bli.

Hur kom du fram till att journalisten var med med på själva undersökningen?
Användarvisningsbild
av CarMan
det är hur han formulerar frånan som jag antar att han är högst delaktig i undersökningen
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 31
Generator laddar ej batteriet

IMG_9881.jpeg Köpte en lödkolv och l&o[…]

Noterat, tack!

Packbox kamaxel

Är de samma packbox på avgas och insug […]