Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
Nu är det ju så att det väl inte är Volvo som utvecklat motorn som sitter i S40/V50 utan man har väl kört lite "badge engineering" på Fords FFV-motor? Anledningen till en bränsleledning i rostfritt härstammar väl ifrån Fords Taurus FFV från 90-talet som även kunde köras på Metanol, som är otroligt aggresivt mot materialen. Vet att även Volvo höll på och labbade med Metanol på 90-talet, har för mej att det bränslet kallades M85. Så mycket av den erfarenhet biltillverkarna har gällande alkoholbränslen härstammar från 90-talet och då främst som sagt Metanol.

När det gäller "konkurens" biltilllverkare vs eftermarknadskonvertering så är väl det ganska självklart att om jag har en säg S60 och vill köra på etanol låter BSR optimera min bil för ca 9500:- istället för att köpa en S60 Flexifuel( jo jag vet att de inte finns i dagsläget men kommer förhoppningsvis i framtiden) från Volvo för säkerligen inte under 300000:-. Däri tror jag att mycket av tillverkarnas ovilja ligger.

Det blir intressant att se vad biltillverkarna säger nu när det pratas om att höja etanolinblandningen i BF95 till 10%.......

//David
av matzen10
Nybbe_gefle skrev:Det blir intressant att se vad biltillverkarna säger nu när det pratas om att höja etanolinblandningen i BF95 till 10%.......
Japp! Med tanke på de (få) reportage som finns att läsa för den normalintresserade så har jag aldrig läst att en biltillverkare medgivit att det är lämpligt att köra på mer etanolinblandning än vad som finns idag; 5%. Å andra sidan har vi här (och på etanolforumet finns trådar) fått lite mer fördjupad info avseende modifieringen på t.ex. Brasiliensålda bilar, vilket torde påvisa att motorn +tillhörande detaljer faktiskt klarar mer inblandning än vad som just nu erbjuds i BF95.
Jag undrar jag... Om det skulle bli så att etanolinblandningen skulle bli ex.vis 25% i BF95; skulle biltillverkarna då säga att det är "OK"?? Bara en fundering.
Bör vi bilister, enligt tillverkarna, underkasta oss tätare oljekontroll redan vid 10% inblandning? Bör vi ha nya kontrollpunkter införda på servicescheman från 10% inblandning? Det blir som sagt spännande att se hur bilindustrin reagerar på dessa politiska beslut! Men sannolikt är väl att någon utredningsgrupp i riksdagen redan vederlagt att det inte är skadligt, i största samförstånd med företrädare för bilindustrin.. Dock skulle det vara intressant att veta hur mycket etanolinblandning, utan konvertering, som billtilverkarna kan acceptera! Själv är jag övertygad att biltillverkare har mycket gott underlag kring detta men kanske inte är så öppna för att offentliggöra det eftersom det skulle kunna undergräva en hel division (FFV) inom det egna företaget. Men det är ju bara antaganden från min sida såklart, efter att ha läst en del IRL berättelser (och provat lite själv på flera bilar).
Intressant var ledordet i detta inlägg!

M V H
---< Matz
Användarvisningsbild
av CarMan
anp skrev:Vad skulle en biltillverkare tjäna på att säga att det går att konvertera en äldre bil?

Om ex,vis Volvo skulle gå ut och säga att det är möjligt att konvertera utan risk, skulle då Volvo själva eller någon eftermarknadsfirma mest sannolikt få göra jobbet? Eller kanske rent av bilägaren själv?

Biltillverkare vill sälja nya bilar och delar till nya bilar.
Gissningsvis tjänar de mer på att sälja en ny flexifuelbil med tillhörande service(avtal) och specialanpassade reservdelar än att ev, sälja en konverteringssats till en äldre bil som engångsföreteelse, där bilägaren sedan servar sin bil själv.
Det är min uppfattning.

Chipstrimning, vem utför det mest idag? Biltillverkaren eller fristående företag?
Förespråkar biltillverkare chipstrimning eller avråder de från det?
Är chipstrimning ofarligt för motorn?
Jag tror inte bom flästa står i det valet du försöker måla upp.
1. ska jag köpa volvos Flexiful eller ska jag köpa en 10 år gammal 940 o konvertera.....
nä den kunden lär inte finnas.
en nybils kund väljer mellan olika fabrikat av nybilar!
Användarvisningsbild
av CarMan
matzen10 skrev:
Nybbe_gefle skrev:Det blir intressant att se vad biltillverkarna säger nu när det pratas om att höja etanolinblandningen i BF95 till 10%.......
Japp! Med tanke på de (få) reportage som finns att läsa för den normalintresserade så har jag aldrig läst att en biltillverkare medgivit att det är lämpligt att köra på mer etanolinblandning än vad som finns idag; 5%. Å andra sidan har vi här (och på etanolforumet finns trådar) fått lite mer fördjupad info avseende modifieringen på t.ex. Brasiliensålda bilar, vilket torde påvisa att motorn +tillhörande detaljer faktiskt klarar mer inblandning än vad som just nu erbjuds i BF95.
Jag undrar jag... Om det skulle bli så att etanolinblandningen skulle bli ex.vis 25% i BF95; skulle biltillverkarna då säga att det är "OK"?? Bara en fundering.
Bör vi bilister, enligt tillverkarna, underkasta oss tätare oljekontroll redan vid 10% inblandning? Bör vi ha nya kontrollpunkter införda på servicescheman från 10% inblandning? Det blir som sagt spännande att se hur bilindustrin reagerar på dessa politiska beslut! Men sannolikt är väl att någon utredningsgrupp i riksdagen redan vederlagt att det inte är skadligt, i största samförstånd med företrädare för bilindustrin.. Dock skulle det vara intressant att veta hur mycket etanolinblandning, utan konvertering, som billtilverkarna kan acceptera! Själv är jag övertygad att biltillverkare har mycket gott underlag kring detta men kanske inte är så öppna för att offentliggöra det eftersom det skulle kunna undergräva en hel division (FFV) inom det egna företaget. Men det är ju bara antaganden från min sida såklart, efter att ha läst en del IRL berättelser (och provat lite själv på flera bilar).
Intressant var ledordet i detta inlägg!

M V H
---< Matz
Volvo säger att man får blanda i mer än vad bensinen innehåller! det säger dom öppet! jag rtor det avr 10% man fick blanda in. Deta blir alltså totalt 15% då & det kanske är för att hålla säkerhetsmarginal om nån har svårt att räkna exakt, så bilarna kanske tål dryga 20%
Användarvisningsbild
av CarMan
Nybbe_gefle skrev:Bara ett litet inlägg i debatten smörjande i bensin samt hårdare ventilsäten:

http://www.krc.su.se/raffprojektet/text ... 30_133.pdf Kika på sista sidan

//David
det där dokumenter är rätt gammalt om jag får gissa!!! dom där miljöklasifiseringarna försvan får många! år sedan.
även det som står om smörjmedel i dom olika oktan halterna stämmer ej, det är även flera år sedan just dom omnämda tilsatserna i detta dokument togs bort även från 96 & 98 oktanig bensin.

fortfarande då är inte drivmedelsbensin samma sak som ren bensin! det kan du ju köpa på apoteket & bör inte hällas i bilen!
av Frigge
Har suttit o läst en del inlägg på Etanol forumet. Där kan man bla läsa om brända ventiler på en Scenic

http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?t= ... c&start=30

Man kan läsa om problem med Kläggning

http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?t=6093

En GDI-motor som inte tålde det

http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?t=3494

Problem med avlagringar o klägg i filter ??

http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?t=5093

Det skrivs även där om dom hårvaruförändringarna Flexifuelmotorer har.
Precis det som Nybbe_gefle har så svårt att ta in här ?
Jag läste på Etanolforumet att även Saabs Biopower har MYCKET hårdare ventilsäten..... hmmmm är även Saab ute o cyklar :roll: Det behövs ju inte enl vissa som kladdat på detta forum.
Det verkar allmänt råda lite förvirring huruvida det är skadligt eller ej där.

Som jag sagt tidigare "Allt är INTE guld o gröna skogar"
Etanol sympasitörerna på detta Forum tar det hela lite fööör lätt, ni Experimenterar med era gamla bilar o säger sen att det går att köra även nya bilar på Etanol utan fara. Det ges fakta i form av det dokumentet Carman la ut. Den informationen kommer från en biltillverkare med STOR erfarenhet av motorer men amatörerna på EtanolForumet vet visst bättre :roll: , troligtvis :lol:
Själv väljer jag att tro på Tillverkaren av bilen men alla är vi ju olika.
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
CarMan>>Är det inte så att den bensin (BF95) som säljs idag är av Mk1 kvalitet? Och därmed fri från smörjmedel. Dokumentet är från 2000, så väldigt gammalt är det inte!

Frigge>> Brända ventiler, visst! Men du får exakt samma problem om du nu skulle ha kört den bilen för snålt på bensin också!

När det gäller kläggning länkade du till fel inlägg.......men jag är medveten om att vissa har problem med det "lila klägget", själv har jag aldrig haft några problem med det. Det fanns även ett svar i någon av trådarna som behandlade ämnet på etanolforumet där någon hade frågat SEKAB om tänkbar orsak till fenomenet. Dock går det att tvätta bort med bensin(!). Det räcker med att tanka bensin och köra alltså inte ta isär och göra rent.

När det gäller GDI-motorer så har det blivit vissa problem pga att GDI-tekniken i sej självt har haft vissa sotproblem vid bensindrift som sedan släpper när man kör etanol. Men det är som sagt många med Mitsubishis GDI-motorer som haft stora problem pga sot. Sen att GDI-tekniken gör det lite krångligare att konvertera är en helt annan sak även om direktinsprutning förmodligen är en alldeles utmärkt metod för etanoldrift!

Avlagringar i filter beror på att etanolen löser upp hartsavlagringar som bensninen bildar på insidan av bränsleledningar som sedan hamnar i filtret och om filtret inte byts slammar igen.

När det gäller hårdare ventilsäten.......om detta nu vore ett otroligt stort problem varför lanserar då BSR ett E85-trimkit till just SAAB 9-5 2,0t & 2,3t som man laddar ner till ECM via BSR´s PPC-trim. Skulle tro att BSR har stor erfarenhet av motorteknik.......men vad vet jag......jag är bara en amatör som tydligen är helt jävla pantad............ :roll:

Visst finns det risker med att köra på etanol! Kör man okonverterat så finns det risk att saker och ting börjar bli trasiga. Annars finns etanolforumet med bra erfarenhet och duktigt folk!!

//David
Användarvisningsbild
av CarMan
undrar hur stort mörkertal det finns. det är ju inte alla som hänger på etanolforumet & defenetivt så skriver inte alla om sina mislyckde försök.

vist hade den där senicken fått brända ventiler om den körts på förmager blandning med bensin. men motorn är byggd för bensin & den går inte förmagert när den går på bensin, den komentaren var dålig, den får du jobba lite på.
om man läser tråden så verkar det som han följt råden att höja blandningen lite i taget , tills motorlampan lyset o sen backa lite i blandning, men vad hjälpte det . han vatr ialla fall en motor fattigare!

lika så har jag förmig att killen mad GDI:n gjorde rent sina insugsrör helt & det funak inte ialla fall, rasa inte hans motor också?
Användarvisningsbild
av CarMan
Saab har inte haft Metanol motorer i USA, så atgumentet att det är kvarlevor därifrån tvivlar jag på.
dom bilarna dom hade i USA i början på 90 talet hade V6 motorer, inte fords Z-tec !
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 21

Jag är tveksam. I landet Sverige älskar[…]

300kronors lådan fungerade! Växlar v&au[…]

Dimension på intercoolerrör?

Någon här som har ett intercoolerrö[…]

Motoroljenivå