Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
joel80 skrev: tis 14 aug 2018, 00:29 Totalt i Sverige ligger vi på ca 11-12% av årsproduktionen från vindkraft. Drygt 17TWh förra året.)
Inga problem här inte ........

Enbart SSABs masugn beräknas ju kunna förbruka upp till 20 TWh per år när man byter koks mot el. :party:

För att tillverka så mycket vätgas går det åt stora mängder el. Tillsammans med uppvärmning av processerna i ståltillverkningen handlar det om 15–20 TWh per år. Som jämförelse använde vi i Sverige totalt 140 TWh förra året. Att förse stålindustrin med el innebär en ökning med drygt 10 procent. Eller, för att ta en annan jämförelse, förra året producerade Sveriges 3 300 vindkraftverk tillsammans 15 TWh. Det skulle alltså behövas minst dubbelt så många vindkraftverk i Sverige bara för att kunna tillverka fossilfritt stål.

Sen har vi Northvolt nya fabriker, utbyggda datacenter, omställning av bilar / bussar / lastbilar / jordbruk / båtar / färjor osv till el.

Nemas problemas...

Nä, jag är fortfarande av uppfattningen att vi får nog anstränga oss lite om det ska funka, och använda en del av de 100 miljarderna vi tar in i olika skatter och avgifter på energin idag till att bygga ut om vi ska få ihop det.

Att bara höja skatterna och använda pengarna till annat hjälper ju inte.
Användarvisningsbild
av poseidon
Slutar nog med att industrin går ihop och bygger egna kraftverk för att kunna säkra eltillgången. Staten är paralyserad av 4-års perioder och klarar inte längre projekt.
Användarvisningsbild
av joel80
Det är grymma mängder energi stålmarknaden idag bränner upp fossila bränslen för att få. Kan dom skifta över blir det en enorm skillnad. Om det är de siffror du säger (och inte bara direkt överfört från det fossila med värmeförluster etc.) ger det mer än om hela bilflottan byts ut. Mycket positivt! ;)
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
joel80 skrev:Men det beror ju på att vi har väldigt höga elpriser, dels för att kärnkraften går på halvfart p.g.a för varmt havsvatten men även för att vi haft så torrt.
När du band ditt avtal var det lägre.

Sen är det en elleverantör man kan ha i hela Sverige, så bor du i Sverige erbjuds det nog.
Tibber.. Dom kör alltså på timpris så man måste ha en elmätare som klarar det.. Men de flesta gör väl det idag?
Vattenfalls svar var att det regnat för lite och blåst för lite. Ingenting om att kärnkraften delvis legat nere. Vilket den normalt gör på sommaren för underhåll.
Men att på exakt ett år höja elpriset med över 29 öre är inte acceptabelt i min värld. Samma typ av avtal skulle tecknas!

Min varmvattenberedare är på en (1) liter, plattvärmeväxlare kopplad till fjärrvärme. Mina övriga elförbrukare har jag ingen nytta av att koppla bort, så OM tibber skulle gå att ansluta här är ändå ointressant. Någon typ av elbil kommer inte heller att köpas in här. Jag säger aldrig aldrig, men det är väldigt nära.
Användarvisningsbild
av joel80
https://www.di.se/nyheter/ringhals-stan ... for-varmt/
Avstängd sen slutet av Juli i allafall.

För mig skulle det vara idé att koppla varmvattenberedare, bil, luftvärmepump, tvättmaskin och ett antal radiatorer.
Prisskillnaderna kan vara rätt stora från t.ex 17-18-tiden då de flesta kommer hem och lagar mat till 22-23-tiden eller kommande nattimmar.
Det jag gillar av vad jag läst om Tibber är att det lär sig sin förbrukning och användning av förbrukare.. så att om vi i familjen t.ex använder mycket varmvatten på vardagar vid 7-tiden så ser appen till att förvärma vatten på tidiga morgontimmarna istället för att den ska böra gå för fullt vid 7.
Kollar man vad så gott som alla elleverantörer håller på med så är det en digital och smart anpassning av elnätet.
Lokal korttidslagring har visat sig fungera väldigt bra för att minska toppar och t.ex ett 1kWh stort batteri (inte mer än vad som finns i ett vanligt bilbatteri) räcker för att minska topparna i en lägenhet avsevärt.

Det är ingen omöjlighet alls att det kan gå rätt snabbt. Vi har sett det förut, många gånger.
Och kommer du köra bil i 10-15 år till kommer nog även du köpa elbil, även om du blir bland de sista. ;)
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
joel80 skrev:
Det är ingen omöjlighet alls att det kan gå rätt snabbt. Vi har sett det förut, många gånger.
Och kommer du köra bil i 10-15 år till kommer nog även du köpa elbil, även om du blir bland de sista. ;)
Det har du ingen aning om! Finns många som inte tror att elbil är rätt lösning, varken nu eller i framtiden.
Användarvisningsbild
av joel80
Det är vad jag tror alltså.
10-15 år, och då håller du ut länge... den som lever får se.

Har jag fel om det är det säkert nån annan teknik än nuvarande förbränningsmotorer som gäller vilket som, men min prognos är att det är elbilar som är normen då.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
joel80 skrev: tis 14 aug 2018, 12:37 Det är grymma mängder energi stålmarknaden idag bränner upp fossila bränslen för att få. Kan dom skifta över blir det en enorm skillnad. Om det är de siffror du säger (och inte bara direkt överfört från det fossila med värmeförluster etc.) ger det mer än om hela bilflottan byts ut. Mycket positivt! ;)
Jag hittar inte på några egna siffror, det är Vattenfalls och SSABs uppgifter och är absolut förbrukning av el som uppstår, ingen omräkning.

Positivt känns det inte överhuvudtaget, tvärt om, mer ett skräckscenario, vi ser en skenade förbrukningsökning av el men ingen ny produktion som är i närheten för att svara upp mot den, istället stänger vi av kärnkraften med dramatisk minskning som följd.
Användarvisningsbild
av joel80
Trodde inte du hittade på något. Undrade bara om det var energimängden som det fossila bränsle dom nu använder innehåller eller om det var den kommande förbrukningen av el. Tack för förtydligan där.

Med så stor del energibehov förstår man ju vilka enorma mängder fossilt dom bränner idag! Om dom byter till eldrift men så är tvungen att täcka upp med typ oljekraftverk för halva eltillgången i början vore det ändå en enorm minskning av totala utsläpp.

Nu tror jag dock dom kommer göra skiftet i sån takt att tillgången på el inte blir problematisk. Dom lär ju inte gå från en dag till en annan och växla om.
Användarvisningsbild
av EjS
Jag hittade denna idag vilket ju inte direkt är positivt.
https://money.cnn.com/2018/08/15/invest ... index.html

Nu blir Texas världens 3. största producent av olja och kommer producera åtminstone 15 år fram i tiden och sannolikt 30 år i den reserven.

Shale oil kostnad har gått från 65 usd till 40 usd pr. barrel sedan 2012 och priset redan rasat på världsmarknaden efter nyheten kom ut.

Om inte politiker ändrar lågstiftning kommer detta fortsätta tills vi drunknar.

Sent from my iPhone using Tapatalk
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 41

Fälgarna skiljer inte mer än att de hamn[…]

Hej. Har sett några xc60 MY2020/MY2021 som h[…]

Ljud från koppling

Problemet är löst, körde runt helt […]