Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Visst är det så att 4hjulsdrift påverkar. Visst är det så att det i sej är onödigt att ha sådant i stockholms innerstad. Att ens ha det i stan alls oavsett vart.
Visst är det så att det finns 30 andra saker ingen vågar röra? Det är enklare att peta på dom som man vet redan rör sej vid beröring.

Visst är det inte nödvändigt att ha färskimporterade frukter från andra sidan jorden? Färska frallan måste inte alls köras ut överallt per omgående med 10 budbilar eller mer. En större med större slinga räcker.
Visst är det så att budbilar behöver inte åka runt hela dagen eller med 1 paket i bil, det går att vänta någon dag mellan körningarna och ta så mycket som möjligt, och visst är det så att olika typer av vägtransporter inte behöver besöka samma mål 3 ggr per dag med leveranser(mekonomen, autoexperten, volvos bud mfl) Det måste räcka med 1 gång per dag. ALLA kan vänta en dag.. om man vill.
Sammanslår vi vad som egentligen är förbannat onödigt som genererar betydligt mera problem i vår miljö så slår det 4hjulsdrivet med hästlängder. Slår vi dessutom ihop det med att begränsa 4hjulsdrivet till dom områden som kan tänkas behöva det. Ja då är det en stor vinst gjord. Lägger vi sen på vårt nöjesflyg som får ta sina egna kostnader fullt ut så blev det utomordentligt.
Men se då blev det ändå konstigt, då blev det en jobbfråga istället. Alla skyller på varandra och säger att den andra parten KRÄVER det och det och det. Det finns INGEN som kan kräva det som inte erbjuds. Då får man rätta mun efter matsäcken och bara vänta helt enkelt. Det går om man vill..
Användarvisningsbild
av sthlm
Det är klart att jag inte är 100% seriös i att beskatta barn.

Min fyrhjulsdrift är en så galet liten del i miljöaspekten att det är sjukt att det ens är uppe för diskussion.
Beskatta flygbränslet precis på samma sätt som för personbilarna. Beskatta bränslet för transporter per båt på samma sätt.
Förbjud import av frukt och grönt som kan odlas här och detsamma med kött?
Om du bestämmer dig att ta en kryssning på en lyxkryssare så förbrukar du ca 80 kg olja/dygn vilket är aningens under det jag förbrukar med min bil...
I Sverige så har vi inga miljöproblem om man ser till övriga världen.
Att vi skall hålla miljöpåverkan på en låg nivå är självklart och focus skall ligga på noll, men det skall vara rimligt.
Användarvisningsbild
av MartinS
Betänk att varje människa andas ut runt 400kg co2 per år, borde det beskattas? Är barn som inte idrottar ett miljövänligt alternativ då de inte producerar lika mycket co2? :-)

För övrigt borde barnbidraget avskaffas omgående, det är en kvarleva från den tiden då vi hade ett underskott på arbetskraft.
Användarvisningsbild
av Camel
sthlm skrev:Min fyrhjulsdrift är en så galet liten del i miljöaspekten att det är sjukt att det ens är uppe för diskussion.
Helt rätt. Det har fullständigt gått överstyr med miljöfokuseringeringen på just bilar medan man lämnar en del andra transportslag i fred.
sthlm skrev:Beskatta flygbränslet precis på samma sätt som för personbilarna. Beskatta bränslet för transporter per båt på samma sätt.
Håller helt med.
sthlm skrev:I Sverige så har vi inga miljöproblem om man ser till övriga världen.
Att vi skall hålla miljöpåverkan på en låg nivå är självklart och focus skall ligga på noll, men det skall vara rimligt.
Sverige står för en liten del av miljöpåverkan globalt sett. Ändå ska vi göra stora åtgärder. Tänk om de styrande resonerade likadant med flyget. Men icke, eftersom flyget inte står för lika stor del av miljöpåverkan som bilar ska man endast sätta åt bilarna. Bilisterna är samhällets mjölkko nr 1. Och är tänkt att förbli så. Man har alla ursäkter i världen. Allt från trängselskatt till fyrhjulsdrift... Det måste dock reta galla på de styrande med DRL och släckta bakljus på bilarna. Förlorade skatteintäkter på de bränsledroppar man eventuellt sparar in.
Användarvisningsbild
av joel80
VolvoB20 skrev: Just nu ja med några få etanolbilar, men skulle vi köra alla våra fordon i Sverige på.etanol så går 100% av jordbruksmark åt och vi fick svälta.

För övrigt räcker inte maten till i världen om vi ska vara miljövänliga. Dagens jordbruksareal kan absolut inte mätta jordens befolkning utan konstgödsel och andra högst miljöskadliga metoder.
Ingen som planerar för etanol planerar att det ska driva 100% av fordonsflottan. Den skulle isåfall blandas med biogas, elbilar och andra miljöbränslen.
En av de största anläggningarna i Sverige som gör etanol gör det på slaggprodukter från pappersmasseindustrin. Tror det är i Sundsvall?

Att ekologisk odling skulle vara inneffektiv är också en myt. Många delar i det ekologiska jordbruket är effektivare än det konventionella med massa bekämpningsmedel mm.
http://fof.se/tidning/2001/4/ekologisk- ... t-effektiv
http://www.livescience.com/1712-study-o ... cient.html

Sthlm:
Tycker också att man borde beskatta flygbränslet på samma sätt.. eller till att börja med sluta använda skattemedel för att göra flyget billigare i allafall.

Att förbjuda, eller i allafall begränsa, import av kött och grönt som vi själva kan göra på ett energisnålare skulle jag också vilja se.. men man måste se till vad det är. T.ex så kan det på i vissa årstider vara så att det faktiskt är mer klimatsmart att importera säg tomater från spanien eller Brasilien. Där har de fått odlas under solen, medans de svenska kommer från uppvärmda växthus där man odlat dem under värmelampor eller så.

Säger det också en gång till så ni inte tror jag argumenterar för det.. jag tycker att en AWD-skatt verkar korkat och ogenomtänkt. Bättre att gå på vad bilar faktiskt förbrukar när man sätter skatten isåfall.

Edit:
Fel av mig, de första stora Cellulosa-anläggningarna (restprodukterna av pappersmassa) är på gång och öppnar under 2015, i Örnsköldsvik, Karlshamn och Sveg. Den i örsköldsvik är redan igång men småskaligt än så länge.
Användarvisningsbild
av SvenB
joel80 skrev:
Säger det också en gång till så ni inte tror jag argumenterar för det.. jag tycker att en AWD-skatt verkar korkat och ogenomtänkt. Bättre att gå på vad bilar faktiskt förbrukar när man sätter skatten isåfall.
Men är det inte så redan i dag? Men liksom du så argumenterar jag inte för ett så "korkat" förslag som att påföra AWD bilarna extra skatt, lika lite som att införa en "barnskatt" eller slopa barnbidraget. Däremot tror jag att många köper AWD bikar för statusens skull. Därför är det bra att Volvo har infört FWD modeller av AWD modeller. Det syns ju inte utanpå att det är en FWD modell, om man tar bort emblemen. :D :o
Användarvisningsbild
av joel80
Jo så är det i viss mån idag.. men med de nya reglerna så blir det lite snett.. En stor bil får ju släppa ut mer utan att påföras mer skatt. Vissa småbilar som drar betydligt mindre än stora SUVar räknas inte som miljöbilar trots att de drar nån dl mindre.

Tycker att det ska följa "riktig" förbrukning på ett enklare sätt, inte att man ska behöva räkna med vikt och så.

Sen kan dom gärna öka skatten expotensiellt med ökade utsläpp så att det blir bra mycket dyrare att köpa nya bilar med höga utsläpp. Då blir det kanske ett lite större "hopp" i kostnad till t.ex AWD och de som verkligen inte behöver det väljer bort det. (För det drar ju faktiskt minst 10-15% mer soppa med AWD i verkligheten... )
Då får man även med andra saker som ökar utsläppen.. och beskattar samtidigt inte lösningar där en AWD-lösning kanske bygger på en elmotor eller svänghjul.
Användarvisningsbild
av Allinug
Det har gjorts en utredning kring en fossiloberoende fordonsflotta 2030, som ett delmål i målet ett klimatneutralt Sverige 2050.
http://www.regeringen.se/sb/d/18153

Man ser som väntat inte en åtgärd som löser det hela, utan många samverkande åtgärder. En lång rad åtgärder presenteras i utredningen som presenterade i december 2013: "Fossilfrihet på väg": http://www.regeringen.se/sb/d/17075/a/230739

Men regeringen kommer inte att lägga någon proposition före valet.
Ska man vinna val så är det kanske kortsiktiga frågor man ska satsa på istället?
av umekille
Alternativa bränslen inget politikerna vill satsa på då det är så nytt
och outprovat än. Samt att dagens bränslen genererar skatt till stadskassan.
Jag körde min 245/77 på råterpentin från jobbet den gick bäst vid 50/50 blandning.
okey det lukta industri bakom den men värdena var renare än med 100 bensin.
Då terpentinen inte var skattad som bränsle var den heller inte laglig köra på utan
jag hade kunnat få dryga böter vid en ev. poliskontroll.
Användarvisningsbild
av joel80
Skulle etanol eller gasdrift vara obeprövat? Eller menar du nått annat alternativt bränsle?
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]