Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

El finns det gott om, det är väl ledningarna som är lite klena på enkel ställen.
Jag fick upp mina solpaneler i veckan. Räcker till allt jag kör och lite till. Vintertid kan man kanske ha ett eget litet kärnkraftverk i källaren.
B58F1F00-71C4-44AE-8FA1-09BDAAC64C68.jpeg
B58F1F00-71C4-44AE-8FA1-09BDAAC64C68.jpeg (311.72 KiB) Visad 235 gånger
para skrev: ons 05 feb 2020, 16:45
ICEnow skrev: ons 05 feb 2020, 14:30
joel80 skrev: mån 03 feb 2020, 17:41

Om det bara gäller elbilar så har vi redan nästan det tredubbla i elproduktion till övers. Förra året exporterades rekordmycket el.
https://www.energiforetagen.se/pressrum ... -nagonsin/
En nettoexport på över 25TWh.
Skulle vi få 80% elbilar i vår bilpark (ca 3 900 000st) som kör i snitt 1250mil per år (tot 4,875 miljarder mil) skulle det behövas ca 9,75 miljarder kWh, vilket är 9,75TWh.

Fördelen med elbilar här är att de flesta kan styra laddningen till natten då effektbehovet i övrigt är lågt. I Norge har man konstaterat att över 95% av laddningen görs med "långsamladdning när bilar står parkerad, då oftast hemma under natten.

Min bil snittar ca 1,7kWh/mil, så ligger lite under 2kWh/mil jag räknar på här. Stora Tesla Model X drar närmre 2,5kWh/mil.
Den laddare jag har kör "smartladdning" och styr laddningen till de billigaste timmarna på dygnet och det påverkar sen mitt elpris så det blir lägre.
Jag ställer in att jag vill att den ska vara full kl 7:30 på morgonen och så sköter laddaren resten. Behöver jag kan jag bypassa det så den laddar direkt när jag kopplar i sladden.
intressant. Men hur gör du innan det börjar ladda på kvällen eller natten och behöver åka iväg med sjukt barn till sjukhus eller om nån släkting 10 mil bort blir dålig och behöver hjälp eller inbrott i sommarstuga 15 mil bort? Eller nån panik på jobbet och du behöver fara iväg snabbt nånstans på kvällen? Eller på semestern med dålig laddning om ditt barn blir skadat och måste till sjukhus, hinner inte vänta på ambulans som är 10 mil bort?
Har du en back-up bensinbil?
Sånt tänker jag på, säkerhetsmässigt.
Lite tramsigt kanske?
Hur gör du själv om din bil plötsligt inte startar och du utsätts för allt du rabblar upp ovan.
Har du en extrabil av säkerhetsskäl?
Har 3 bilar, en var och en extra, en äldre bil.
Har efter 150.000 mil aldrig varit med om motorstopp, bara punkor. Har flera barn som blivit sjuka akut någon gång om åtet och varit med om villabrand, fly hemmet till säkerhet för stormen Gudrun. Sedan 12 dagar utan el Tacka Gud för att jag inte hade el- bil då.
Man tänker olika, många skaffar villalarm först efter man har haft inbrott osv.
ICEnow skrev: ons 05 feb 2020, 20:15
para skrev: ons 05 feb 2020, 16:45
ICEnow skrev: ons 05 feb 2020, 14:30
intressant. Men hur gör du innan det börjar ladda på kvällen eller natten och behöver åka iväg med sjukt barn till sjukhus eller om nån släkting 10 mil bort blir dålig och behöver hjälp eller inbrott i sommarstuga 15 mil bort? Eller nån panik på jobbet och du behöver fara iväg snabbt nånstans på kvällen? Eller på semestern med dålig laddning om ditt barn blir skadat och måste till sjukhus, hinner inte vänta på ambulans som är 10 mil bort?
Har du en back-up bensinbil?
Sånt tänker jag på, säkerhetsmässigt.
Lite tramsigt kanske?
Hur gör du själv om din bil plötsligt inte startar och du utsätts för allt du rabblar upp ovan.
Har du en extrabil av säkerhetsskäl?
Har 3 bilar, en var och en extra, en äldre bil.
Har efter 150.000 mil aldrig varit med om motorstopp, bara punkor. Har flera barn som blivit sjuka akut någon gång om året och varit med om villabrand var inne i det huset då det upptäckted, flydde hemmet till säkerhet för stormen Gudrun. Sedan 12 dagar utan el Tacka Gud för att jag inte hade el- bil då.
Man tänker olika, många skaffar villalarm först efter man har haft inbrott osv.
Konsultade i Vara nyligen.

Kommunen hade köpt in några el-bilar för att hemtjänsten skulle köra miljövänligt. Sedan laddade de dem i motorvärmaruttagen och det blev för lite ström i bilen på morgonen så de gick knappt att använda. De hade inte förberett med riktiga uttag med högre effektuttag.
Sedan vill kommunen beställa massor av el-bilar. När sedan de som kunde något om el i kommunen protesterade för det fanns inte tillräckligt med effekt i elcentralen för att kunna ladda alla dessa sa de andra i kommunen som protest: "men det är ju bara att byta sladd" :-D Sedan när de fattade så avbröt de hela inköpet.

Ligger en hel del i detta, det är ju inte bara att köpa in massa el-bilar. Det kan kosta fläsk att säkra upp och dra nya ledningar också. Landsbygden?
para skrev: ons 05 feb 2020, 20:09 El finns det gott om, det är väl ledningarna som är lite klena på enkel ställen.
Jag fick upp mina solpaneler i veckan. Räcker till allt jag kör och lite till. Vintertid kan man kanske ha ett eget litet kärnkraftverk i källaren.
Har ingen aning.

Hur många mil kan du köra med bilen på ett år med el bara från solpanelerna?
ICEnow skrev:Konsultade i Vara nyligen.

Kommunen hade köpt in några el-bilar för att hemtjänsten skulle köra miljövänligt. Sedan laddade de dem i motorvärmaruttagen och det blev för lite ström i bilen på morgonen så de gick knappt att använda. De hade inte förberett med riktiga uttag med högre effektuttag.
Sedan vill kommunen beställa massor av el-bilar. När sedan de som kunde något om el i kommunen protesterade för det fanns inte tillräckligt med effekt i elcentralen för att kunna ladda alla dessa sa de andra i kommunen som protest: "men det är ju bara att byta sladd" :-D Sedan när de fattade så avbröt de hela inköpet.

Ligger en hel del i detta, det är ju inte bara att köpa in massa el-bilar. Det kan kosta fläsk att säkra upp och dra nya ledningar också. Landsbygden?
Fast det där är inte en egenskap av elbil utan snarare inkompetent upphandling. Det hade lika gärna kunna vara gasbilar de köpt in och sen upptäckt att det inte finns någon gasmack. El kan man åtminstone i de flesta fall säkra upp.
para skrev: ons 05 feb 2020, 20:09 El finns det gott om, det är väl ledningarna som är lite klena på enkel ställen.
Snygg bil. Ser ut som en fräsig BMW.

Schyssta, missförstå mig inte! Det är ju ditt val.
Men vad säger grannarna om panelerna? Ser ju ut som allan på det fina gamla huset.
Drar ev. ned värdet på deras hus med den utsikten. Inte för att vara taskig.

Med Vad gäller egentligen om någon klagar? Där jag bor måste det se estetiskt och snyggt ut. Folk klagar annars. Och de har klagat på mig så jag har fått göra om på altanen, minskade däcket lite.
Och konstigt nog tycker jag att det är himla bra att det är så. Trevligt att det ser snyggt ut överallt när man kommer hem och går med hunden och bra den gången man säljer huset, för den dagen kommer någon gång för alla.
FreddanNo1 skrev:
Snygg bil. Ser ut som en fräsig BMW.

Schyssta, missförstå mig inte! Det är ju ditt val.
Men vad säger grannarna om panelerna? Ser ju ut som allan på det fina gamla huset.
Drar ev. ned värdet på deras hus med den utsikten. Inte för att vara taskig.

Med Vad gäller egentligen om någon klagar? Där jag bor måste det se estetiskt och snyggt ut. Folk klagar annars. Och de har klagat på mig så jag har fått göra om på altanen, minskade däcket lite.
Och konstigt nog tycker jag att det är himla bra att det är så. Trevligt att det ser snyggt ut överallt när man kommer hem och går med hunden och bra den gången man säljer huset, för den dagen kommer någon gång för alla.
Har man bygglov kan man be grannen att fara ett långt stycke åt ******** om han inte gillar panelerna. Grannarnas "utsikt" skulle jag inte bry mig nämnvärt om.

Solceller höjer värdet på en fastighet, inte sänker. Fråga viken mäklare som helst.
Man behöver inte bygglov till solpaneler sålänge de följer takets form.
Jag tycker det är snyggt. Frugan tycker det är fult. Greta är nöjd. Alla tycker olika och man äger inte sin utsikt.
  • 1
  • 101
  • 102
  • 103
  • 104
  • 105
  • 445

Original sitter där diskanter. Det är sp[…]

Låg volym på backvarning

Fick du någon ordning på detta. Jag up[…]

Släpper vatten

Det kan vara vad som helst, det bästa är[…]