Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Steff 99
Nähä, med det menar du att deras priser inte gäller?
Jag tror inte att man skall lura sig själv om man nu inte vill detta, men finns det alla möjligheter att köpa bilar till rätt pris om man bra anstränger sig.
Även Volvohandeln har bilar till rätt pris om man nu inte går och tror att prislistan alltid är den som gäller.
Steff 99 skrev:Nähä, med det menar du att deras priser inte gäller?
Det var du som pratade om förhandling. Prislappen gäller givetvis alltid.
Steff 99 skrev: Jag tror inte att man skall lura sig själv om man nu inte vill detta, men finns det alla möjligheter att köpa bilar till rätt pris om man bra anstränger sig.
Även Volvohandeln har bilar till rätt pris om man nu inte går och tror att prislistan alltid är den som gäller.
Jag menar bara att man måste jämföra äpplen med äpplen och päron med päron. Lagerbilar med lagerbilar och listpriser med listpriser. I båda fallen straffar det sig hårt att välja MB om man gillar saker som skinn, elstol m. minne, bränslevärmare, t.ex.
av Steff 99
StringerBell skrev:
Steff 99 skrev:Nähä, med det menar du att deras priser inte gäller?
Det var du som pratade om förhandling. Prislappen gäller givetvis alltid.
Steff 99 skrev: Jag tror inte att man skall lura sig själv om man nu inte vill detta, men finns det alla möjligheter att köpa bilar till rätt pris om man bra anstränger sig.
Jag menar bara att man måste jämföra äpplen med äpplen och päron med päron. Lagerbilar med lagerbilar och listpriser med listpriser. I båda fallen straffar det sig hårt att välja MB om man gillar saker som skinn, elstol m. minne, bränslevärmare, t.ex.
Det är det jag har skrivit i flera inlägg, att bygger man bilen och beställer istället för att ta en lagerbil blir det dyrt, det kan innebära att helskinn i praktiken kan kosta 100.000 i merkostnad, eftersom man väljer bort lagerbilen som har allt man vill ha men bara har halvskinn.
Elstolar har många av lagarbilarna och mycket annat också.
Skulle tro att merparten som säljs av C och E klass är lagerbilar eftersom de paket utrustningarna som finns framtagna, är som hos Volvo mycket prisvärda
av rex
När jag skulle välja tjänstebil valde jag mellan. V60 ,XC60, V70 och Nya Passat Variant. För mig var valet av en XC60 ganska enkelt. Vi är 12-13 st som ska byta bil och 10 av oss valde XC60.
av Tobbev
Är det någon som vet om det finns statistik tillgängligt om tjänstebilsfördelningen per märke för andra länder, t.ex Tyskland? Skulle vara intressant att se hur viktig just den biten är för de tyska tillverkarna i sitt hemland.
rex skrev:När jag skulle välja tjänstebil valde jag mellan. V60 ,XC60, V70 och Nya Passat Variant. För mig var valet av en XC60 ganska enkelt. Vi är 12-13 st som ska byta bil och 10 av oss valde XC60.
Och det säger just ingenting ?:-/

Vad var det som gjorde att du och dina kolleger valde just XC60, menar du?
av Steff 99
Tobbev skrev:Är det någon som vet om det finns statistik tillgängligt om tjänstebilsfördelningen per märke för andra länder, t.ex Tyskland? Skulle vara intressant att se hur viktig just den biten är för de tyska tillverkarna i sitt hemland.
Hemmamarknaden är väldigt stor för de tyska märkena, men det är mellan och golfklass som dominerar, A4, 3-serie, C-klass och Passat, Golf och Opel Astra.
som är kassakor.
av Tobbev
Jo jag vet, men jag tycker det vore intressant att se hur det ser ut i Tyskland. De har ju förmånligare skattelagstiftning än vi har när det gäller den biten med t.ex Jahreswagen.
av rex
supersonic skrev:
rex skrev:När jag skulle välja tjänstebil valde jag mellan. V60 ,XC60, V70 och Nya Passat Variant. För mig var valet av en XC60 ganska enkelt. Vi är 12-13 st som ska byta bil och 10 av oss valde XC60.
Och det säger just ingenting ?:-/

Vad var det som gjorde att du och dina kolleger valde just XC60, menar du?
Ha ha, nej det var ju inte något utförligt svar direkt.
Det som gjorde att jag bestämde mig för Xc60 var att jag tyckte v60 kändes lite för liten och att jag tycker att xc 60 är riktigt snygg. Jag gillade att man satt högt upp och en fin överblick i.
Xc 60 känns nog mer som en familjebil än V60. V70 kändes för tråkig när jag inte fick in R-designt diesel inom ramarna.
Fick en bättre känsla för Xc60 helt enkelt.
av Sharkbait
StringerBell skrev:Kvalitet hit och kvalitet dit.

Vill man ha något som sällan står på verkstad köper man väl en riskokare av valfritt märke.
Vill man ha knarrfri inredning och känsla i materialen köper man någon premiumtysk.
Vill man ha en vettig kompromiss av allting ligger Volvo bra till

Provade att bygga en MB C-klass och började snart skratta när jag kommit halvvägs igenom motsvarande ett summum-paket. För att få elstol med minne fick man välja ett minnespaket för 14000 - bara för att ta ett exempel. Ibland erbjuds minne bara med ett svindyrt skinnpaket. Så är det hela tiden med tyskarna. Du vill lyxa till det lite - med betoning på lite - och helt plötsligt är du uppbunden i en hel klase av funktioner och priset rasar iväg exponentiellt. Jag vill kanske ha bra bekvämlighetsfunktioner utan att bilen automatiskt förvandlas till en spa-anläggning eller att den utför högteknologiskt trolleri. Och skulle jag vilja maxutrusta en Volvo så ökar inte prislappen med en faktor 2.0 heller.

Kan bara hålla med. Jag satt nyss och plockade ihop en MB E-klass. Jag hade knappt kommit igenom halva delen på extrautrustning och då kostade den 600,000kr. Då förstod jag att MB ligger inte lite dyrare än Volvo utav väldigt mycket dyrare. Skall man välja till en sak så kommer det oftast som tvång att man måste uppgradera till ett annat paket med 2-4 andra saker som kostar allt mellan 15,000-30,000kr . ..

Och nej jag är inte intresserad utav dessa bilar som står i bilhallarna och kommer "färdiga". Som man har tagit en bra motor men snikat in på utrustning som gör att det blir ett "bra" pris för en MB.
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 17

Ska du bara ha den i ett par år ta vilken Go[…]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Varför inte en XPENG G6 Performance? Extra a[…]

Köpråd V60 Recarge

Jag köpte mig en V60 2021 för ca 2 m&ari[…]