Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av isak
men jag chansade inte en vända till! men du får ärva den!
Isak
av *pettson*
Cox skrev:Ska jag hårdra detta, så tillverkar inte Volvo mycket själva in "house" om man så säger :D
Nej liksom andra så köper man det mesta utifrån. Till skillnad från andra dock så tutar man tydligen i personalen att man konstruerar och tillverkar det mesta. Det man inte själv tillverkar har man iallafall bestämt spec på. Vilket i sej är totalt nonsens, vore allt unikt volvos så skulle det också stå en volvostämpel på precis allt. Men så ligger det inte riktigt till..
Användarvisningsbild
av CarMan
*pettson* skrev:
Cox skrev:Ska jag hårdra detta, så tillverkar inte Volvo mycket själva in "house" om man så säger :D
Nej liksom andra så köper man det mesta utifrån. Till skillnad från andra dock så tutar man tydligen i personalen att man konstruerar och tillverkar det mesta. Det man inte själv tillverkar har man iallafall bestämt spec på. Vilket i sej är totalt nonsens, vore allt unikt volvos så skulle det också stå en volvostämpel på precis allt. Men så ligger det inte riktigt till..

Nu är vi inte på så kompliserade saker som inte bör diskuteras på grund av att det är lätt att missförstå.

Som du är inte på så kommer inte volvo med en färdif 3D- ritning på en vatten pump.
Därimot så har volvo bestämt bredd på kamrem & hur många graders tag remen kommer att ha över vatten pumpen, samt remspänning m.m.
(dom har även visa kvalitetskrav på själva pumpen, som anges i text, inte speci i form av vilka lager o anat som ska andvändas)
Motorns konstuktion i sig är ju också den avgörande för hur varmt det blir för vatten pumpen, vilket kan påverka vissa interna ditaljer.

deta är altså aldeles för kompliserat för oss här att diskutera överhuvud taget & helt ointresant i dena tråd.
i tråden har jag från inlägg 1 konstaterat att vatten pumpena för nämd motorfamilj Extremt sällan går sönder, o i dom fall (2 fall under 10 år) dom går sönder så har motorn inte rasat, trots att vatten pumpen helt saknet det inner lagret.

Desutom har jag här & tidigara frågat om nån på forumet äns känner nån som moton havererat på (vi är rätt många forums medlämmar & om man räknar in alla dom känner så blir det en oerhört stor mängd folk!) i det är bara Pettson av alla medlämar som set 2 motorras, på en 15 års perod.

Jag tycker den statestiken talasförs sig själv.

sen hur det kommer sig att denna pump håller bätter än tillexempel nån annan som siter i en Renult, är jag inte intressrad av (för det bli ändå bara spekulatiner)
av *pettson*
Som sagt det tutas i personalen en hel del. Och nej det är inte ett dugg komplicerat tycker jag? Alla med sina sinnen kvar klarar den här typen av information.
Sen det här med ras..
För dej är tydligen ett ras när kamremmen stannar, förmodligen är ett ras i motorn för dej endast när en vevstake tittar ut. Gör den inte det är det nog inte ras..
För mej är ett ras när vattenpumpen ställer till problem för kunden, bilen är inte längre körbar, eller helt opålitlig. Vilket är många många många fler fall än dom där vattenpumpen tvärnitat. Det är inte och kommer inte bli uppskattat av kunden att han får betala 17000 för ett blockpackningsbyte för att impellern släppt som många fått göra. Det är inte ett dugg poppis att 2000 mil efter ett kamremsbyte se att kylvätskan försvinner och att det droppar på kamrems sidan. Det betyder byte av pump och kamrem som kunden ska betala helt i onödan, den skulle ha bytts vid kamremsbytet, men det är klart då hade ni fått ett besök mindre. Det hjälper inte med ordklyverier och slingrande och ordval. INGET av det du håller på med underlättar för kunden. Han vill inte bli stillastående och med otur få betala massor med merkostnader för att *andra bilar rullar*. Jag är väldigt säker på att den drabbade kunden skiter högaktningsfullt i vad andra gör när det är han som får plocka upp lädret för din arrogans. Men i vanlig ordning så verkar ju tänket vara *vi och ni*.. Eftersom det inte drabbar dej som mekaniker så vad bryr du dej om det? Empati med kunden är antagligen nånting som vi på *landet* har. Det kommer alltid in kunder, om inte dom gamla så kommer det nya. Vi tänker inte så, vi tänker på hur inihelsike det svider rentutsagt att få tömma lädret för nåns sketna arrogans. Vi följer också dom regler som reservdelstillverkarna satt ut. Står det där att allt som drivs på kamremmen ska bytas för att minimera risken för stress på kamremmen, ja då byter man det. På så sätt ingår man i garantierna och kunden slipper både problem med rullar, pump, och trasslet med att försöka reklamera när olyckan är framme. Volvo står inte för en krona av verkningar av en stillastående impeller ens om det gått bara 650 mil sedan bytet, så det är ingen ide att du framhåller hur lite som måste bytas orginal för att det täcks av garantier.
Ingen står för nånting, nånstans kortfattat, utom kunden, han står för allt.
Är vi klara med det här nu eller?
Senast redigerad av 1 *pettson*, redigerad totalt 0 gånger.
av Hemulen
:D . Man får se det här med pumpar på ett vuxet sätt {:-O . Volvo-verkstaden ser att det är onödigt att byta pump och därför gör man det inte vilket gagnar kunden=billigare service och man kan även visa upp utåt att servicen är billigare. Likadant är det väl med andra prylar som man ser håller över förväntan. :D . Att pumparna rasar på andra bilar kanske har med deras krav på tillverkaren att göra (pettsson var inne på det) ,lågprismotor = lågprispump=lågt inköpspris för pumpen och biltillverkaren tjänar grova pengar på det om inte kunderna blir förbannade och lämnar bilmärket. :D
Användarvisningsbild
av CarMan
För mig är ett motor ras när motorn måste bytas.
Det är inte ett motor om vatten pumpen är enda havirerade delen, så efter et byta av vattenpump är motorn OK igen.
Sen om kunden varmkör bilen, så är det et följdfel. (här får ju kunden flera olika varningar !)

Enkelt & tydligt .

O då kan jag sammanfatta att även Pettson inte har set några motorras!
av *pettson*
CarMan skrev:För mig är ett motor ras när motorn måste bytas.
Det är inte ett motor om vatten pumpen är enda havirerade delen, så efter et byta av vattenpump är motorn OK igen.
Sen om kunden varmkör bilen, så är det et följdfel. (här får ju kunden flera olika varningar !)

Enkelt & tydligt .

O då kan jag sammanfatta att även Pettson inte har set några motorras!
Ett trevligt sammanfattande som är direkt felaktig, efter byte är ju inte motorn okej, inte utan följdjobb i nåt läge. Naturligtvis vred du på det nu så att det nu är kunden som ställt till problemet med varmkörning och haverier. Han bör ju inte kunna lita på sin bil eller hur. Gällande mej så har jag tidigare informerat om kamremsbrott i onödan bland annat.
Kamremsbrott räknas med andra ord inte heller till dina kriterier för ras. Ett topplock går ju att renovera och blocket brukar ju klara sej. Sällan man får kasta blocket på tippen för detta. Så vi kan då direkt räkna bort såna. Stekta motorblock räknar vi också bort eftersom det är följdfel som är kundens fel.
Summa summarum. Kunderna har inte drabbats eftersom CarMan satt ett eget kriterium för vad som får räknas eller inte. Olägenheter och onödiga merkostnader räknas inte. Endast fel som är oreparerbara. Då tillstyrker jag att dom är ytterst få...
Det finns ju egentligen ingen bil som stannat utan att göra föraren uppmärksam på detta sekunderna innan. Med andra ord har aldrig några fel hänt och alla byten har gjorts i onödan...
En klen tröst för dom som ska öppna lädret efter dina jobb..
Användarvisningsbild
av isak
ett kamremshaveri förorsakat av skuren vattenp- med ett antal krokiga ventiler kanske kolvar är inte ett motorras enligt dig CAR MAN?
ALLT handlar om pengar på en sådan motor miltal, beg ersättningsmotor eller fabriksny, bilens värde, etc.
vi övriga kallar det förebyggande underhåll i samband med kamrems detaljer, spännare ledrullar MM. representerar en PUMP skitpengar.
Isak
Användarvisningsbild
av CarMan
:lol: Jag tror ialla fall alla andra forumsandvändre förstod vad jag menade :lol:

förebyggande underhåll är det volvo verkstan är bra på, dom vet exakt vad som gäller för just din bil.
en allbilsverksta kan inte ha samma stenkoll på alla bilar, därför kör man en annan linje, o byter det man brukar byta på andra bilar (man bytar allså mer än vad som behövs för att kalla det förebyggande underhåll)
av *pettson*
CarMan skrev::lol: Jag tror ialla fall alla andra forumsandvändre förstod vad jag menade :lol:

förebyggande underhåll är det volvo verkstan är bra på, dom vet exakt vad som gäller för just din bil.
en allbilsverksta kan inte ha samma stenkoll på alla bilar, därför kör man en annan linje, o byter det man brukar byta på andra bilar (man bytar allså mer än vad som behövs för att kalla det förebyggande underhåll)
Är stensäker på att du just målat in dej i ett hörn.. :-)-)
För nu är det plötsligt skillnad på förebyggande och förebyggande? Tidigare sysslade inte volvo med förebyggande eftersom det inte behövs. Det fanns ju aldrig nåt som havererade. Nu plötsligt är icke märkesverkstäder FÖR förebyggande och Volvo korrekt förebyggande. Orden att man måste byta vad reservdelstillverkaren säger ska bytas för att garantier ska gälla, är nu plötsligt att inte ha koll istället. En intressant tes som gör att reservdelstillverkarna nu plötsligt vet mindre om reservdelar och deras miljö än vad volvo vet. ÄNDÅ har reservdelstillverkarna tillverkat just delarna.. inte Volvo. Volvo har inte konstruerat vattenpumpen. Vore det så hette den volvo och artikelnummer och den vore mönsterskyddad, men så är det inte, dom är tydligt gjutna med namnet AISIN på utan artikelnummer ingjutet. Volvo gjorde alltså blocket efter en befintlig pumpmodell, naturligtvis kommer du aldrig att tro på det, men det är så man jobbar. Man skapar helt enkelt inte saker som finns redan.
Det korrekta förebyggande i det här fallet enligt tidigare långa diskussion är alltså att inte göra nånting och låta kunden ta smällen OM det händer nåt, det händer ändå så sällan. Det är ju så du förklarat att volvo jobbar förebyggande tidigare. Framförallt blir tillfällena få för att ingenting egentligen går under kategorin motorras, av låt säga 10 saker som är svindyra för kunden som möjliga problem så är 1 utvalt, inträffar nåt av dom andra 9 räknas dom inte trots att dom lämnar kunden med en blödande penningpung.
Låter mycket betryggande..

För övrigt är jag faktiskt väldigt säker på att dom flesta långmilade bilarna inte dyker upp i märkeverkstan alls, dom flesta slutar att åka dit när garantierna försvinner. Man söker då ofta upp billigare verkstäder som ibland ligger närmare hemmet. Därav att ni inte har nån koll på vad som händer dom med mera mil på, och därav att ni heller inte säljer vissa delar eller gör vissa jobb, då fria verkstäder handlar ifrån andra ställen. Att ni inte utför jobb innebär inte att dom inte finns eller att dom inte behöver utföras. Det betyder just bara att ni inte utför såna jobb.

Den här diskussionen ger inte nånting mer varesej för dej, mej eller dom läsande.
Dom får bilda sej en uppfattning om hur deras penningpung är lämpad för att ta hand om kostnader och därefter sköta sina servicear som dom önskar.
Det enda tipset jag har är att kunden ska se till att han har skriftlig garanti på att han inte behöver stå för nånting alls, som kan uppstå som är kamrems eller vattenpumpsrelaterat mellan bytena oavsett hur lite som byts. Kunden ska hållas helt kostnadsbefriad. Anser mekanikern att det inte behövs bytas nåt mer än rem, så garanterar han alltså att det ska gå till nästa kamremsbyte. Händer nånting däremellan så ska verkstan stå för jobb och delar samt eventuell stilleståndsersättning.

Därmed är den här diskussionen slut rakt av, det är inte värt tiden helt enkelt.
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13

Lite väl sent svar men löste du probleme[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]

Det ser ut som att vad jag letar efter är ant[…]