CarMan skrev::lol: Jag tror ialla fall alla andra forumsandvändre förstod vad jag menade :lol:
förebyggande underhåll är det volvo verkstan är bra på, dom vet exakt vad som gäller för just din bil.
en allbilsverksta kan inte ha samma stenkoll på alla bilar, därför kör man en annan linje, o byter det man brukar byta på andra bilar (man bytar allså mer än vad som behövs för att kalla det förebyggande underhåll)
Är stensäker på att du just målat in dej i ett hörn..

-)
För nu är det plötsligt skillnad på förebyggande och förebyggande? Tidigare sysslade inte volvo med förebyggande eftersom det inte behövs. Det fanns ju aldrig nåt som havererade. Nu plötsligt är icke märkesverkstäder FÖR förebyggande och Volvo korrekt förebyggande. Orden att man måste byta vad reservdelstillverkaren säger ska bytas för att garantier ska gälla, är nu plötsligt att inte ha koll istället. En intressant tes som gör att reservdelstillverkarna nu plötsligt vet mindre om reservdelar och deras miljö än vad volvo vet. ÄNDÅ har reservdelstillverkarna tillverkat just delarna.. inte Volvo. Volvo har inte konstruerat vattenpumpen. Vore det så hette den volvo och artikelnummer och den vore mönsterskyddad, men så är det inte, dom är tydligt gjutna med namnet AISIN på utan artikelnummer ingjutet. Volvo gjorde alltså blocket efter en befintlig pumpmodell, naturligtvis kommer du aldrig att tro på det, men det är så man jobbar. Man skapar helt enkelt inte saker som finns redan.
Det korrekta förebyggande i det här fallet enligt tidigare långa diskussion är alltså att inte göra nånting och låta kunden ta smällen OM det händer nåt, det händer ändå så sällan. Det är ju så du förklarat att volvo jobbar förebyggande tidigare. Framförallt blir tillfällena få för att ingenting egentligen går under kategorin motorras, av låt säga 10 saker som är svindyra för kunden som möjliga problem så är 1 utvalt, inträffar nåt av dom andra 9 räknas dom inte trots att dom lämnar kunden med en blödande penningpung.
Låter mycket betryggande..
För övrigt är jag faktiskt väldigt säker på att dom flesta långmilade bilarna inte dyker upp i märkeverkstan alls, dom flesta slutar att åka dit när garantierna försvinner. Man söker då ofta upp billigare verkstäder som ibland ligger närmare hemmet. Därav att ni inte har nån koll på vad som händer dom med mera mil på, och därav att ni heller inte säljer vissa delar eller gör vissa jobb, då fria verkstäder handlar ifrån andra ställen. Att ni inte utför jobb innebär inte att dom inte finns eller att dom inte behöver utföras. Det betyder just bara att ni inte utför såna jobb.
Den här diskussionen ger inte nånting mer varesej för dej, mej eller dom läsande.
Dom får bilda sej en uppfattning om hur deras penningpung är lämpad för att ta hand om kostnader och därefter sköta sina servicear som dom önskar.
Det enda tipset jag har är att kunden ska se till att han har skriftlig garanti på att han inte behöver stå för nånting alls, som kan uppstå som är kamrems eller vattenpumpsrelaterat mellan bytena oavsett hur lite som byts. Kunden ska hållas helt kostnadsbefriad. Anser mekanikern att det inte behövs bytas nåt mer än rem, så garanterar han alltså att det ska gå till nästa kamremsbyte. Händer nånting däremellan så ska verkstan stå för jobb och delar samt eventuell stilleståndsersättning.
Därmed är den här diskussionen slut rakt av, det är inte värt tiden helt enkelt.