Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Variosboy
isak skrev:ledsen pettson!
där håller jag inte med dig, enligt ditt resonemang borde en lastbil passa i spåren?
MEN det gör den inte. den får du ännu större problem med den går o rider! den passar helt enkelt i förslitningen från i huvudsak personbilars dubbdäck som ruggat upp spåren. en PB- är det inga som helst problem att grensla uppslitna spår med! men försök med en LB- får du känna att det inte finns någonstans det går att placera den för att det skall kännas avslappnande

sen spelar det nog inte så stor roll om det är E4 an, eller 3 el 4 siffriga vägar. underhållet är enormt på grund av dubb slitaget, vilket ja tycker är oacceptabelt! har kört dubbfritt i stort sett så länge de funnits på marknaden av komfortskäl o anpassat mig därefter rådande förhållanden utan problem.
Isak
Av dina inlägg att dömma så kör du lastbil!?
Nu vet jag inte så mycket om spårvidder på lastbilar, men är alla lastbilar lika??
Kan det vara så att den/de bilarna du kör inte stämmer in på de vanligast modellerna som trafikerar våra vägar och att det är därför du upplever det som du gör!?
Användarvisningsbild
av isak
varför dör då folk i dubbdäck försedda bilar?
Användarvisningsbild
av Variosboy
isak skrev:varför dör då folk i dubbdäck försedda bilar?
Vet inte vem frågan är ställd till eller vad du syftar på tidigare i tråden, men efterssom den står efter mitt inlägg men inte har ett skvatt å göra med vad jag skrivit så väljer jag att svara på ditt inlägg med ett skämt, nämligen:

För att de blir påkörda av bilar med dubbfria vinterdäck! :D
Användarvisningsbild
av isak
ja jag har kört de flesta stora fabrikaten, och de passar inte i slitna vägspår. spårvidden skiljer inte nämnvärt på tunga bilar, men hjulbas o antal axlar kanske du har lagt märke till. vägytan (slitlagret) på vägen är det dubben som förorsakar! däremot kan de orsaka skador om vägen är dåligt byggd främst då tjällen går ur.
isak
Användarvisningsbild
av Variosboy
Utan att tycka något om din åsikt så vill jag fråga såhär:

En väg där inga bilar med dubbdäck körs är alltså omöjlig att slita ut enligt dig?
av pjfj
isak skrev:ja jag har kört de flesta stora fabrikaten, och de passar inte i slitna vägspår. spårvidden skiljer inte nämnvärt på tunga bilar, men hjulbas o antal axlar kanske du har lagt märke till. vägytan (slitlagret) på vägen är det dubben som förorsakar! däremot kan de orsaka skador om vägen är dåligt byggd främst då tjällen går ur.
isak
– Att köra med överlastade fordon är ett lagbrott. Det snedvrider konkurrensen och kan vara en trafikfara. Slitaget på vägarna ökar och därmed underhållsbehovet. När Vägverket inte kan åtgärda vägarna i den omfattning som behövs ökar även kostnader för såväl näringslivets transporter som för privatbilister, säger Vägverkets generaldirektör Lena Erixon
http://www.akeri.se/svensk-akeritidning ... rdonen-ove

Det kommer förmodligen inte gå att övertyga just dig om någonting överhuvudtaget, men det är hyfsat välbelagt att tung trafik sliter på vägarna något oerhört. Nu hittar jag inte de gamla böckerna i vägbyggnad, men det handlar om väldigt många PB-överfarter för att komma upp i slitage som motsvarar en lastbil.

Med det inte sagt att dubbdäck sliter på vägarna, det gör de... och du får köra med vad faen du vill.
Det verkar dock inte höra till ämnet här. Alls.
Användarvisningsbild
av len
isak skrev:har du kört lastbil någon gång?
isak
Om det är mig du frågar. är svaret ja. Fast inte så många mil. Men desto fler med buss. Nu var det några år sedan men en buss med en 11-liters Scania i drog jag många mil mellan Solna och Skåne. Fast min körning hör väl inte hemma under slitaget av vägarna eller? :mrgreen:
av CalleV70
Nog sliter tung-trafiken på vägen. Och mer än dubbdäcken. Det ser du vid reparation av vägbanor. Innerspåret har tryckts ner. Dubben kanske sliter bort och tunnar ut toppskicktet av asfalten, medans tung trafik trycker ner mer. Och på stockholms infarter är det värst i innerfilen men det är lika trafik i alla filer ( mindre och snabbare i ytterfil, tung i innerfil). Detta slitage är ju grunden till de enormt höga skatterna på lastbilar/bussar etc.
av pjfj
CalleV70 skrev:Nog sliter tung-trafiken på vägen. Och mer än dubbdäcken. Det ser du vid reparation av vägbanor. Innerspåret har tryckts ner. Dubben kanske sliter bort och tunnar ut toppskicktet av asfalten, medans tung trafik trycker ner mer. Och på stockholms infarter är det värst i innerfilen men det är lika trafik i alla filer ( mindre och snabbare i ytterfil, tung i innerfil). Detta slitage är ju grunden till de enormt höga skatterna på lastbilar/bussar etc.
Vill man fortsätta på det här så är slitaget på ytan ingenting som skadar vägen på allvar, medan de deformeringar som blir av tung trafik spräcker asfalten och leder till skador på djupet.

Men för att gå tillbaks till ämnet; räknat ur vägslitagesynpunkt är det förmodligen kanonbra med vintersulor sommartid! :-)-)
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 20

Lite väl sent svar men löste du probleme[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]

Det ser ut som att vad jag letar efter är ant[…]