Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
ennannan intresant sak. om jag köper orginal stötdämpare til bilen, så finns det ofta 4-5 varianter at välja på (samma gälr ofta fjädrar)
men går jag o köper pirat så finns det bara en !

tror ni den har samma egenskaper som orginalet?
ehh nej det är också en sån sak, för jag vill ha rätt grejer och inte bolla fram och tillbaka med saker som inte passar eller att man måste byta igen efter en vecka
av *pettson*
~Kalle~ skrev:Säg att jag ska byta hjullager, olja och oljefilter på bilen.

Jag har handlat allt jag behöver på Biltema.

Okej då jag byter olja + filter, när jag öppnar flaskan med olja så tycker jag oljan luktar konstigt? (Enl. forumet ska det vara samma olja som statoils), när jag kollar på oljefiltret så är passformen på o-ringen som ska täta runt filtret inte 100%ig( o-ringen är lite för stor).
Jag byter hjullagret men hur länge håller det? Jag kom och tänka lite snabbt på den här tråden http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... %A5+lagret

Nä ska jag göra nåt med bilen så vill jag veta att delarna passar för jag orkar inte gorma och spara nån 50 lapp på att fara fram och tillbaka och fixa andra grejer för att piratdelar inte passar.

/Kalle
1: hur vet du hur oljan ska lukta för att vara statoils. Och för att den ska vara av god kvalitet?
2: Hur vet du att o-ringen inte har rätt spec? Kan den ringen du jämför med vara för liten? Vad är specen på o-ringen så den fyller sin tätningsfunktion men inte kärvar och skadas eftersom du dömer ut den, och hur mycket skiljer det?
Vad är en orginaldel? Hur vet jag att det är en orginaldel jag köpt?
Är det en del jag köper hos Volvo-åtf som det står Volvo på delen eller räcker del med att det står Volvo på kartongen eller räcker det med att den är köpt hos Volvo-åtf?

Mvh
Användarvisningsbild
av CarMan
Tomas88 skrev:Nja men Biltema brukar ju ha "husvagnsfjädrar också" :wink:

Men hur menar du... 4-5 varianter? Sitter det olika fjädrar från bil till bil på samma modell?
ja vist. för a få rätt stötdämpare måste man läsa ut schassi koden.
för att få rätt fjäder får man kolla färgmärkningen
Kliar bra i trådlåsarfingret måste jag säga!! Vi kan väl i vilket fall som helst konstatera att forumet är delat i två läger: Camp CarMan - som krampaktigt håller i sina originaldelar och Camp *pettson* - som är mer öppen för konkurrens. Men till saken hör att det mest blir att samma paj kastas fram och åter mellan dessa två läger.

//David
Användarvisningsbild
av Tomas88
Jag tycker tråden är intressant. Visst tråden kanske inte blev riktigt som det var tänkt innan men så länge diskussionen hålls på en anständig nivå tycker i alla fall inte jag att den bör låsas.
Håller med Thomas88. Jag som är ny i Volvo-träsket lär mig himla mkt i såna här trådar, där olika synvinklar kommer fram.

Mvh
av krippa
CarMan skrev:jag anser att vi falit en bra bit i från tråden nu!

tråden handlar om hur bra/dåligt slitage delar passar, när men köper pirat mot orginal. (samt vad det är för pris skilnad)
Jo, men efter fem sidor och minskad intensitet så kanske den kan tillåtas få sväva ut en smula om du inte misstycker?
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 21

Det är säkert kostnadsfritt men dom g&[…]

Jag är skeptisk till att verksamheten är[…]

Ett körnslag och en vänsterborr så[…]

AWD-bekymmer

Hejsa Har samma problem har du løst dit? Mv[…]