Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Perc
Jag har fått punktering några gånger och två av gångerna har det bara varit skit kvar av däcket efteråt. Då skulle man ha känt sig rätt dum när man stod där med en burk elefantsperma. Det är förresten ett ord jag lärde mig av en däckgubbe. Dom gillar tydligen inte att få däckmaskinen och skorna begravd i äckel när någon misslyckats med däckskum strax innan dom hämtar in däcket.

Skulle också känna mig väldigt pinsam om jag var tvungen att ringa bärgare/assistans och sitta och rulla tummarna istället för att bara slänga på reserven och fortsätta min färd.
av semmelman
Jovisst däckkillarna klagar men jag tänker ändå inte stå på vägen och byta däck, jag är rädd om mitt liv.

Sen OM däckkillen lagar med en sån där repstump så struntar väl han i vad som är i däcket? Dock får ju nästa däckkille vid nästa däckbyte ta hand om det men å andra sidan hade jag vart död hade de inte tjänat nånting.
(för den delen de typ två ggr jag använt burk har jag kunnat kört till mönstret är nästan slut ändå så)
av Dpblad
BÅDE reservhjul och lagningssats (kompressor+däckfix) är självklarhet för min del. Dock inget jag tänker använda på E4, där är det VOC/assistans som gäller. Vanlig väg under rätt förutsättningar med extra varselvästar och varningtrianglar kan jag tänka mig ett byte. Besparar däckverkstan elefantsperman om det går. I bilen finns även (Biltemas) lagningssats (verktyg, vulc, repstump och kolsyrepatroner) för att även slippa däckverkstad eller t.o.m hjuldemontage om det är möjligt.
Användarvisningsbild
av SvenB
Jag har hört att egentligen får inte däckverkstäderna använda "repstumpar" sedan några år tillbaka. Lika med "elefantsperma" de däcken får bara köras till däckverkstaden. Det är samma begränsningar på hastighet, som om man satt på "nödhjul"
av rid54
Man kör väl inte alltid på just E4...? Punktering/däckskada kan väl uppstå på andra platser. Att vara beroende av andra för att komma ifrån en plats jag inte alls vill vara på, känns inte bra. Därav föredrar jag ett reservhjul, som kollas avseende trycket med jämna mellanrum (alt tar med kompressor). Däcklagningskit med gas + klägg har jag inte provat, så det kan jag inte uttala mig om. Är det skadade däcket rejält skadat (eller fälgen...) lär det väl kanske inte hjälpa.
Användarvisningsbild
av Perc
Elefantsperma hjälper typ mot pyspunkor, skruvhål och liknande.

I min gröna ungdom fick jag en gång katastrofalt haveri pga snedslitning, orsakad av Ford Sierras bakvagnsgeometri i kombination med lågprofil och långpendling med tungt lastad bil. När jag väl märkte det (På motorvägen...) hade det spruckit hela vägen runt.

Något år senare, med samma bil, körde jag på ett plattjärn som låg på asfalten. Det kastades tydligen upp av framhjulet och flög och landade så precis att det åkte rakt genom slitbanan på mitt hyfsat nya Hakkapeliitta. Jag vet att det var ett plattjärn eftersom jag hittade det, det hade fastnat halvvägs på sin väg genom stänklappen.

Sen har jag plockat upp några skruvar också, där däcklagningskit möjligtvis skulle ha hjälpt. Har väl blivit en tre-fyra stycken under åren. Dessa har lagats med "repstumpar" (hundskitar) utan minsta problem. Här i Finland är det inget snack om att dom skulle vara olagliga. Fick ett däck på firmaskåpet lagat med hundskit senast förra månaden.
av semmelman
Jag kan nog säga utan att ljuga att alla mina punkor jag fått privat eller på jobbet är typen skruvar och spik in i däcket. Fick en trallskruv förra veckan faktiskt, jag kunde rulla försiktigt till verkstad som hjälpte mig med en repstump, han lova det skulle hålla däckets livslängs ut, aldrig hört att de skulle va olagligt.
Användarvisningsbild
av SvenB
Javisst, det håller. Den som berättade för mig sa att det har med hållfastheten vid höga farter att göra. Men jag vet att repstumpar används hej vilt. Rätt gjort funkar det, men det blir ibland ett litet "dunkande" i däcket. Nu har jag i alla fall lagt in "nödhjul" i min bil.
Användarvisningsbild
av sthlm
Jag har ett däck i skuffen men även ett sådant lagningskitt med lakrisremmar och gaspatroner för ynka 199:-.
Anledningen till att jag köpte mig ett sådant lagningskitt är att OM jag eller någon annan blir stående på ett olämpligt ställe så kan jag plugga däcket snabbt så att man kan ta sig till närmsta avfart eller ficka och byta till det riktiga reservhjulet.
I en tid när folk sitter med en bärbar dator i knät på motorvägen så vill man inte vistas i onödan kring en havererad bil.
Användarvisningsbild
av SvenB
Nu när jag har införskaffat ett nödhjul resonerar jag lite annorlunda. Även om jag får en större skada på ett däck, och står illa till, ringer jag Volvoassistans som får byta hjul åt mig. Sedan kan jag köra till den däckfirma som jag själv bestämmer. I annat fall hade bärgningsbilen dragit mig till närmaste Volvoverkstad som säkerligen har ett dyrare pris på däckservice.

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]