Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Använder du "hjälpmedel"?

Ja, PhotoBlocker
Inga röster
0%
Ja, Prismalins på regplåten
Inga röster
0%
Ja, Laservarnare
2
6%
Ja, Laservarnare + Laserstörare
1
3%
Ja, annat
9
26%
Nej, men funderar på att köpa någon sorts skydd
8
23%
Nej, jag kör enligt skyltningarna
15
43%
Användarvisningsbild
av Rirojej
Laser.. frekvens.. nää det stämmer inte.. laser är ljus isåfall måste du ge tebax ett annat ljus men tvivlar på det funkar radar.. låter logiskt du kan störa ut den..

och om snuten tar en med saker som stör deras instrument har dem säkert nån lag .. detta är sverige
Användarvisningsbild
av cycler
Laserstörare eller liknande anordning (spelar ingen roll vad det är bara syftet) är olagligt.

Dessutom går det inte att störa en laser. Jag har testat att skjuta den på en cyklist. Militärklädd dessutom. Fungerade alldeles förtäffligt :)

Kameror och sånt kör jag med solskydd, keps eller tomtemask..

Nja inte tomtemask än men jag tänkte fixa någon form av mask. :D

Tycker det är störtlöjligt med kameror.... ger hellre min skattepengar till riktiga poliser! Likadant med VV hastighetsnazism med lägre hastigheter, mitträcken o annat skräp.

På E4 har jag sett nu att de har satt upp vajrar i vägrenen! Fattar inte......oppus... sorry... spårade ur här....

/C
av sportmomentum
Och ändå har vi näst intill gratis böter här som inte tar hänsyn till inkomst!
av Addekarlsson
matzen10 skrev:
Addekarlsson skrev:
Näe, kör utan, spara dom pengarna och ta ett par böter för samma belopp, så slutar du snart köra för fort. Speciellt medvetet för fort, eftersom du funderar på liknande saker. :wink: Då kör man medvetet för fort anser jag. :D

Tolka inlägget fritt, så länge ni inte tolkar det som påhopp, för det är det inte. :wink:

Mvh/ Adde
Nja, det är väl knappast samma belopp vi pratar om. Såvida det inte
är glesbygdsrabatt på böter där du bor :wink:

Huruvida en förare beslutar sig för att medvetet köra för fort eller ej,
varierar nog. Din tolkning av mig är nog lite förhastad ;-//

För övrigt tycker jag inte det är ett påhopp, utan en åsikt (med en felaktig uppfattning om mig).
Tråden är inte skapad för att få en moralisk eller etisk dimension, utan
enbart för att se/höra vad för "hjälpmedel" vi på forumet använder eller
kan tänkas använda samt hur funktionen är på en specifik produkt.

M V H
---> Matz
Jag vet inte om det är glesbygdsrabatt eller inte. Inte fått fortkörningsböter ännu, trots att jag borde blivit av med körkortet flera gånger om. :wink:

Min tolkning av det hela var inte en tolkning av dig, den var generell. Det framgick inte, men jag hoppades det skulle gå att läsa mellan raderna. :D

Jag var inte heller ute efter det moraliska i det, därav min sista mening.

Felet jag gjorde var att använda ordet du, istället för man. Jag skyller på semester och sorgkanter på fingrarna av all olja jag bökat med. :D
Ska bättra på sorgkanterna i morrn, och försöka skriva dom ord jag tänker på. :D

Inget ont menat alls med mitt inlägg alltså, bara felskrivet av mig. :D

Mvh/ Adde
av matzen10
Addekarlsson skrev:
matzen10 skrev:
Addekarlsson skrev:
Näe, kör utan, spara dom pengarna och ta ett par böter för samma belopp, så slutar du snart köra för fort. Speciellt medvetet för fort, eftersom du funderar på liknande saker. :wink: Då kör man medvetet för fort anser jag. :D

Tolka inlägget fritt, så länge ni inte tolkar det som påhopp, för det är det inte. :wink:

Mvh/ Adde
Nja, det är väl knappast samma belopp vi pratar om. Såvida det inte
är glesbygdsrabatt på böter där du bor :wink:

Huruvida en förare beslutar sig för att medvetet köra för fort eller ej,
varierar nog. Din tolkning av mig är nog lite förhastad ;-//

För övrigt tycker jag inte det är ett påhopp, utan en åsikt (med en felaktig uppfattning om mig).
Tråden är inte skapad för att få en moralisk eller etisk dimension, utan
enbart för att se/höra vad för "hjälpmedel" vi på forumet använder eller
kan tänkas använda samt hur funktionen är på en specifik produkt.

M V H
---> Matz
Jag vet inte om det är glesbygdsrabatt eller inte. Inte fått fortkörningsböter ännu, trots att jag borde blivit av med körkortet flera gånger om. :wink:

Min tolkning av det hela var inte en tolkning av dig, den var generell. Det framgick inte, men jag hoppades det skulle gå att läsa mellan raderna. :D

Jag var inte heller ute efter det moraliska i det, därav min sista mening.

Felet jag gjorde var att använda ordet du, istället för man. Jag skyller på semester och sorgkanter på fingrarna av all olja jag bökat med. :D
Ska bättra på sorgkanterna i morrn, och försöka skriva dom ord jag tänker på. :D

Inget ont menat alls med mitt inlägg alltså, bara felskrivet av mig. :D

Mvh/ Adde
Jag tror inte heller att du menade något ont! :D
Och det där med moral & etik är ett generellt önskemål bara, från min
sida. Så att tråden inte spårar ur i något som jag inte avsett.
M V H
---> Matz
Användarvisningsbild
av vetten
Kör med fartkameravarning på min gps när jag kör på okända vägar, Laservarnare + Laserstörare är ju förbjudna så att man kan bli bötfälld för det istället, det är ju iochförsej olagligt att köra för fort också :twisted: men det gör väl dom flesta ibland, hehe 8) och om farbror blå nu står med sin laser och jag inte upptäcker honom :cry: ja då är det väl böter som gäller :cry: om man kör med laserstörare så märker dom ju det dirrekt när dom försöker mäta din hastighet med resultat att du blir stoppad ändå och troligen avslöjad :x

vetten
Användarvisningsbild
av g00ey
Är det inte så att snutarna använder sig av laser, sk laserinterferometri för att mäta hastigheten på bilarna? Med hjälp av ett sikte kan snuten sikta in sig på en reflekterande detalj av bilen, t ex nummerplåt eller strålkastare. De seriösa avstörare som säljs har en anordning för varje enskild strålkastare samt nummerskylt. När den är igång (tror jag) får snuten upp felmeddelande ett mätningen inte lyckades. Det framgår inte av mätningen om snuten gjort en felmätning eller fått signalen störd men han kan dock ana misstanke att något inte står rätt till och stoppa bilisten ändå (se trafikjuristen.se)

Plåtsnuten använder sig av en helt annan teknik såvitt jag förstår eftersom det är svårt att genomföra automatiserade mätningar där man siktar in laserstrålen på en reflekterande yta hos fordonet ifråga. Man använder sig alltså av den gamla hederliga radartekniken eller en förbättrad variant därav. Man mäter alltså dopplereffekten hos den reflekterade radarpulsen. Radarpulsen trycks alltså ihop en aning på ett föremål som färdas emot en och "blåförskjuts" (jämför detta med mätning av himlakroppar i rymden). Denna komprimering eller förskjutning varierar linjärt med hastigheten och på så sätt kan man mäta den. Det finns sk radarstörare som även kan störa dessa mätningar.

Att tänka på är att en laserstörare inte stör lasermätningar och en radarstörare stör inte heööer bort lasermätningar. Hur väl dessa fungerar i sina respektive applikationer i praktiken vet jag inte men det finns indikationer på att laserstörarna fungerar bra.

Men man genomför väl även organiserade mätningar från luften med hjälp av helicopters. För att komma undan lär man väl behöva en sån där cloaking device som de har på Star Trek. Eller någon form av luftvärnsvapen om man är snabb och träffsäker...

Hej , Jag har en XC60-18 där tätningsli[…]

Enligt denna artikel: https://www.volvocars.com/[…]

Skumt fel b230ft

Stången öppnar bakåt och stä[…]

Sant.. tror tyvärr inte att PDC-kuddar skulle[…]