Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Nexus
finns redan en tråd om detta......http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=55&t=95055

Sen behöver vi inte dra biltema historien igen, har man koll på exakt vad man ska ha fungerar det köpa på biltema för det är inte allti deras kattalog stämmer. Har själv inga problem med deras delar som håller 1/3 av priset mot samma skit som tex mekonomen säljer som "orginal delar".
Användarvisningsbild
av Guligan
torbjorn_75 skrev:det gick också att tolka som ett citat från Teknikens Värld....
copy & paste kan vem som helst göra.
Copy & Paste till källan, t.ex. en URL kan också vem som helst göra. :wink:
av *pettson*
torbjorn_75 skrev:Original är ungefär som mc donalds. Det är inte det bästa, men man vet vad man får, och det är det som är det viktiga.

Går man till Biltema är det enda man vet att man INTE vet vad man får. Verktyget kan vara bra, batteriet skräp osv. Prioritet är att det skall vara BILLIGT, inte KVALITET. Problemet är bara att jag vill inte resa fram och tillbaka, betala montera, montera av, reklamera, argumentera, upprepa tills det funkar och hålla på. Tid är pengar.
Men vet du vad du får?
Sist volvo var i blåsväder var tändstiftstillverkaren den enda som INGEN ville ta i med tång, tändstiften tappade elektroden.
INGEN ville köpa eqyeem för det var skräpstift som såldes på biltema. För övrigt en gigantisk tändstiftstillverkare.
Men när man inte ville handla det stiftet för 30spänn på biltema så VET DU vad du handlade samtidigt på volvo för 100kronor pluggen?
Nämligen samma stift under sitt orginalnamn. En spännande tes. :-)-)
av 2444ever
Det är lite mysko det här systemet med generalagenter i Sverige. Är inte det reglerat bättre i många andra länder, typ fungerande konkurrenslagar? I Sverige kan man sälja ut statlig egendom för en spottstyver i valfrihetens och konkurrensens namn, men man har inget emot att generalagenter har monopol (eller vad man kallar det i detta fallet).
Det är ju inte bara inom bilbranschen, är väl så inom varje bransch. Vet inte hur det är nu, men förr låg t.ex. priset för CD-skiva mycket högre i Sverige än i andra länder. Vill minnas att "Bengans" i Göteborg fick problem med leveranser när de höll ett lägre pris.
Användarvisningsbild
av torbjorn_75
*pettson* skrev:Men vet du vad du får?
Sist volvo var i blåsväder var tändstiftstillverkaren den enda som INGEN ville ta i med tång, tändstiften tappade elektroden.
INGEN ville köpa eqyeem för det var skräpstift som såldes på biltema. För övrigt en gigantisk tändstiftstillverkare.
Men när man inte ville handla det stiftet för 30spänn på biltema så VET DU vad du handlade samtidigt på volvo för 100kronor pluggen?
Även en blind höna kan hitta en fjäder...

Jag bryr mig inte om vem som tillverkar tändstiften, hur stora de är,
vilket rykte de har etc etc etc osv osv. Det är ju det som är hela grejen.
Jag betalar gärna 100 kronor pluggen, bara de fungerar klanderfritt.

Om Biltema sen råkar sälja likadana tändstift som Volvo, ja kul för dem.
Men det betyder inte att de plötsligt prioriterar kvalitet framför lågt pris...
Biltema säljer mer än bara tändstift om man säger så ;)
och mycket de säljer är skit.

Så är det bara.
av Larzan
Om man jämför pris på ett oljetråg till en Polo 97.

- ca 1300kr på Mekonomen.
- ca 1000kr på Dinbil + 249kr för siliconpackning
- 219kr inkl packning på EBAY.DE
av blådåren
torbjorn_75 skrev:
*pettson* skrev:Men vet du vad du får?
Även en blind höna kan hitta en fjäder...

Jag bryr mig inte om vem som tillverkar tändstiften, hur stora de är,
vilket rykte de har etc etc etc osv osv. Det är ju det som är hela grejen.
Jag betalar gärna 100 kronor pluggen, bara de fungerar klanderfritt.

Om Biltema sen råkar sälja likadana tändstift som Volvo, ja kul för dem.
Men det betyder inte att de plötsligt prioriterar kvalitet framför lågt pris...
Biltema säljer mer än bara tändstift om man säger så ;)
och mycket de säljer är skit.

Så är det bara.
.. snacka om att missa poängen ... :roll: .

vad "pettson" skrev var att dom fina originaldelarna i sina fina blå kartonger som man betalar dyrt för , rätt ofta (förvånansvärt ofta) kommer från samma tillverkare som säljer till andra kedjor också , men under "noname" eller under som i detta fallet "eqyeem" , och inte har ett dugg högre kvalitet !.

Alltför ofta har jag hittat "noname" med avslipade märkningar där originalstämpeln normalt sitter.

men alla "vet" att alla "pirat-delar" eller "eftermarknads-delar" kommer från nån obskyr krämare som inte bryr sej om skiten håller ett kvarter , för "original" de e fanimej fiina saker !!, speciellt om dom kommer i blå kartonger .. :roll:
Användarvisningsbild
av sthlm
Jag köpte nya lampor till halvljuset förra veckan.
Philips X-treme Vision H7 för 198:-/par inklusive frakt från England och hemma på två dagar
Varför skall jag knata till någon handlare och köpa över disk här hemma när dom skall ha 350:/paret?
Tändstift är det samma sak med.

Klistrar in vad jag skrev i den andra tråden.
sthlm skrev:Har man som jag nivåreglering på bakre stötdämparna så är skräcken att dessa går sönder.
Frågade hos lokala mecken och två dämpare kostar... 11-12 tusen att köpa in blev svaret.

Nu skall ni få jobba lite :D
Vem hittar bästa priset på dessa? Jag kikade på skoj och hittade ett pris på original Sachsdämpare för €460/par (ca 4000 sek valutakurs 8,70) hos en Tysk handlare + 200 sek i frakt.
Kommer inte ihåg hos vem och kollade inte upp om det var en seriös handlare.
Mina är fortfarande OK men det var av ren nyfikenhet som jag kollade priserna i Tyskland.
Användarvisningsbild
av torbjorn_75
blådåren skrev:.. snacka om att missa poängen ... :roll: .

vad "pettson" skrev var att dom fina originaldelarna i sina fina blå kartonger som man betalar dyrt för , rätt ofta (förvånansvärt ofta) kommer från samma tillverkare som säljer till andra kedjor också , men under "noname" eller under som i detta fallet "eqyeem" , och inte har ett dugg högre kvalitet !.

Alltför ofta har jag hittat "noname" med avslipade märkningar där originalstämpeln normalt sitter.

men alla "vet" att alla "pirat-delar" eller "eftermarknads-delar" kommer från nån obskyr krämare som inte bryr sej om skiten håller ett kvarter , för "original" de e fanimej fiina saker !!, speciellt om dom kommer i blå kartonger .. :roll:
Det är du som missar poängen...

Det är ingen som har påstått något annat än att Biltema säljer
"Volvo original" ibland. Problemet är all skit som de också säljer.
Det är det som händer "alltför ofta".
Låscylinder

Tillhållarna har nog kärvat fast pga ko[…]

nackdelar med Running Boards

Där ser man. Tack!

Vibration på höger sida

Hej, jag har en vibration på höger sida[…]

Nu har det bränt en kabel igen :D Kan det m&o[…]