- mån 25 mar 2013, 13:58
#740262
Butta... Ja, det är ungefär som putta. Kommer väl lite ifrån engelskans "Butt" när det används för att beskriva någon som tränger sig fram, eller rent av "puttar" undan folk eller saker med rumpan ;)
Wiki hade faktiskt t om en beskrivning av butta: http://sv.wiktionary.org/wiki/butta
Sen vad det gäller krockzonerna. Jag har ingen källa för detta, men iaf volvo har (eller hade iaf? Men det bör dom väl fortfarande ha) sina dragkrokar inräknande i sina krockzoner. Dvs dom är byggda för att fungera lika bra med eller utan dragkrok.
Nu vet jag inte hur det är på nyare bilar, men på 7/945 sitter iaf draget så att det mer eller mindre är gömt bakom krockbalken på stötfångaren, och på så sett inte påverkar något med krockzonerna.
Jag tror 855/V70 är likadana, men har inte kikat något på det.
Givetvis, vid lägre hastigheter där dragkroken inte påverkas(blir skadad) så blir det ju en hårdare smäll. Men dom hastigheterna brukar sällan ställa med någon personskada.
En dragkrok är faktiskt inte så jäkla hållbar som man kan tro.
llesrof skrev:"Har man inte dragkrok får vissa för sig att det är okej att "butta" på bilen."
He he he... nu vet jag inte vad ordet "butta" betyder där du bor men i mina trakter har det en ekivok innebörd. Butta är samma sak som att spruta sin sats. Och det vill jag inte att någon gör på min bil.
Butta... Ja, det är ungefär som putta. Kommer väl lite ifrån engelskans "Butt" när det används för att beskriva någon som tränger sig fram, eller rent av "puttar" undan folk eller saker med rumpan ;)
Wiki hade faktiskt t om en beskrivning av butta: http://sv.wiktionary.org/wiki/butta

Sen vad det gäller krockzonerna. Jag har ingen källa för detta, men iaf volvo har (eller hade iaf? Men det bör dom väl fortfarande ha) sina dragkrokar inräknande i sina krockzoner. Dvs dom är byggda för att fungera lika bra med eller utan dragkrok.
Nu vet jag inte hur det är på nyare bilar, men på 7/945 sitter iaf draget så att det mer eller mindre är gömt bakom krockbalken på stötfångaren, och på så sett inte påverkar något med krockzonerna.
Jag tror 855/V70 är likadana, men har inte kikat något på det.
Givetvis, vid lägre hastigheter där dragkroken inte påverkas(blir skadad) så blir det ju en hårdare smäll. Men dom hastigheterna brukar sällan ställa med någon personskada.
En dragkrok är faktiskt inte så jäkla hållbar som man kan tro.